Thursday, July 21, 2016

Siapa ‘Malaysian Official One’ - Barua Penjawat Awam Dalam Pemindahan RM14B?


"Orang itu sebagai “who is described in court papers as 'a high-ranking official in the Malaysian government who also held a position of authority with 1MDB.'" - Reuters

Bagi peminat José Mário dos Santos Mourinho Félix, yang dikenali dengan panggilan mudah, José Mourinho  yang kini menjadi penggendali Manchater United bermula musim 2016-2017, gelaran  istimewa untuknya ialah ‘Special One’.

Gelaran yang diberikan itu ketika beliau menjadi jurulatih Chelsea,  oleh media Britain pada  2004,  selepas menyebut dirinya dengan berkata "...I think I'm a special one" dalam satu temubual.

Di Malaysia,  kini kita juga sudah ada ‘special one’ tetapi berbeza sedikit bunyi gelarannya, iaitu ‘Malaysian Official One’.

Malaysia Official One’ ini bukan gelaran untuk ahli sukan sebaliknya pegawai kerajaan atau lebih tepat penjawat awam yang terbabit secara terus dengan pengubahan wang haram membabitkan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Siapa itu ‘Malaysia Official One’?


Sehingga siasatan dan tindakan oleh Jabatan Keadilan Amerika Syarikat dilakukan,  mungkin siapa orangnya dirahsiakan. Tetapi ‘musang berbulu ayam’ itu akan diketahui juga akhirnya.

Yang sah dan nyata,  dia menjadi ‘barua’ kepada pihak-pihak tertentu yang terbabit dalam pengubahan wang haram yang turut melibatkan International Petroleum Investment Company (IPIC).

Mungkin ‘orang itu’ sudah diketahui oleh Jabatan Keadilan Amerika Syarikat.

Ini kerana seperti yang dilaporkan oleh media antarabangsa, Reuters dan New York Times  (NYT) sejak dua hari lalu, jabatan itu dengan jelas menyebut mengenai seseorang atau mungkin beberapa individu dikaitkan dalam pemindahan wang haram sebanyak RM14 bilion (AS$3.5 Bilion).


Isu ini juga mendapat liputan agak detail di blog hambali1 semalam dan hari ini.

Reuters melaporkan, orang itu sebagai “who is described in court papers as "a high-ranking official in the Malaysian government who also held a position of authority with 1MDB."

Laporan media antarabangsa itu berkata pendakwaan yang dibuat Jabatan Keadilan Amerika Syarikat di Miami (pagi hari ini waktu tempatan), kesalahan yang dilakukan oleh mereka ialah dalam tempoh empat tahun.


Secara khusus, memetik dokumen pendakwaan, pegawai kerajaan itu berkomplot menipu bagi memindahkan berbilion daripada 1MDB.

Sejauh ini, tindakan undang-undang tersebut, tiada satu pun menamakan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak secara khusus walaupun hari ini The Wall Street Journalcuba mengaitkan pendakwaan itu dengan Perdana Menteri.

 
Namun, tindakan yang diambil oleh Jabatan Keadilan itu secara khusus  menamakan mereka yang rapat dengan Najib, termasuk anak tiri Perdana Menteri iaitu Riza Aziz sebagai 'individu berkaitan' dalam kes itu.

Mereka juga menamakan pembiaya Malaysia, Low Taek Jho atau Jho Low serta pegawai kerajaan Abu Dhabi, Khadem al-Qubaisi dan Mohamed Ahmed Badawy Al- Husseiny.

Sebelum ini NYT mengatakan al-Qubaisi, ialah bekas eksekutif syarikat Emiriah Arab Bersatu (UAE), IPIC.

Pendakwa Amerika Syarikat berkata dana disalahgunakan daripada 1MDB dipindah kepada mereka yang menubuhkan Petrosaudi, iaitu syarikat yang menjalankan usaha sama dengan 1MDB

Selepas itu dana kemudian dipindahkan semula kepada seseorang atau pegawai tinggi dalam kerajaan Malaysia yang hanya dikenali sebagai "Malaysian Official One".

Aset di kenal pasti membabitkan penthouse, kediaman mewah, hasil seni dan lukisan, malah juga jet peribadi.

Dana yang disalahguna itu membeli Aset Defenden, selain membiayai kehidupan mewah mereka yang terbabit  seperti membeli barang kemas, hasil seni  dan lukisan mahal serta membeli hartanah mewah.

Juga digunakan untuk tujuan berjudi, membayar sewa ahli muzik dan selebriti bagi menghadiri parti dan majlis-majlis mewah anjuran mereka.

No comments: