Wednesday, September 1, 2010

MENG CHEE - KAMI DAH JEMU DENGAN CELOTEH HISHAM

Untuk kali pertamanya kita mahu melihat ketegasan Kementerian Dalam Negeri (KDN) mengambil tindakan undang-undang terhadap Wee Meng Chee atau dikenali sebagai Namewee.

Dakwalah dia. Seretnya ke mahkamah. Perbuatannya amat keji dan memualkan. Jadikan iktibar untuk semua pihak yang menyemarakkan api perkauman.

Malam semalam, Meng Chee ini hadir di Balai Polis Taman Tun Dr. Ismail dipercayai untuk memberi keterangan berhubung klip video kontroversi terbarunya.

Pemuda berusia 27 tahun dan berasal dari Muar, Johor itu, tiba bersama peguamnya pukul 9.20 malam.

Sebelum memasuki balai, dia menegaskan bahawa dirinya bukan rasis dan menyokong gagasan 1Malaysia.

Dengan mengatakan dia menyokong gagasan 1 Malaysia cukup untuk membebas dan membiarkan dia meneruskan kegiatannya?

Kita sudah jemu dengan janji-janji Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein yang asyik menegaskan akan mengambil tindakan terhadap mereka yang bangkitkan perkara sensitive.

Sudahlah, kita tidak mahu dengar lagi celoteh Hishamuddin yang mengatakan perbuatan sebegini tidak boleh dibiarkan kerana perbuatan Meng Chee itu ‘satu langkah yang silap serta tidak boleh dimaafkan’.

Kalau tidak boleh dimaafkan bertindaklah. Kita tahu Meng Chee tidak bersaorangan. Dia akan cuba ‘dilindungi’ oleh peguamnya. Tetapi tak kanlah kerajaan tidak boleh memerangi perbuatan seperti ini.

Sejauh ini Hishamuddin hanya menegaskan: “Saya telah mendapat taklimat daripada Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar mengenai perkara tersebut dan sehubungan itu mengarahkan siasatan menyeluruh dibuat dengan mengambil kira segala aspek.

“Perbuatan seumpama itu tidak boleh dimaafkan jika terbukti dia mempersendakan isu berkaitan kaum sehingga mencetuskan rasa tidak senang di kalangan rakyat.’’ tegasnya.

Tolonglah, sampai bila orang yang dihina dan agamanya dicerca mahu dibiarkan marah dan geram bersendirian.

Kepercayaan kepada pemimpin dan kerajaan akan terhakis jika kes seperti yang dilakukan oleh Meng Chee ini dibiarkan.

Sudah jelas bahawa seni persembahan tidak boleh dijadikan alasan kononnya Meng Chee memperjuangkan kebebasan bersuara, hak atau kesaksamaan.

“Jika Meng Chee sengaja mencetus kontroversi dan mempermainkan agenda kaum, ini menunjukkan sikap angkuh dan memualkan. Rakyat tanpa kira kaum sama ada Melayu, Cina atau India dan sebagainya di negara ini menolak sikap ekstrem yang tidak berkesudahan seperti ini,’’.

Ini kata-kata Meng Chee. Jadi tolonglah Hishamuddin, orang Melayu dan Islam benar-benar marah.

Empat laoran polis sudah dibuat kelmarin ekoran penerbitan klip video Namewee itu.

Ketua Polis negeri, Datuk Mohd. Mokhtar berkata, laporan polis pertama dibuat pada pukul 3.20 petang, Sabtu lalu di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kulaijaya manakala tiga lagi di Balai Polis Johor Jaya, Pasir Gudang dan Masai semalam.

Beliau berkata, satu pasukan khas yang diketuai Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Datuk Amer Awal telah ditubuhkan bagi menyiasat kes tersebut di bawah Seksyen 4(1) Akta Hasutan 1948.

No comments: