Thursday, December 23, 2010

ZUL SETUJU ZAID GELAR KARPAL SEBAGAI 'ULAR CELAKA'

Zulkifli Nordin
21 December 2010

Teman kesian tengok Zaid Ibrahim yang kian hari kian dimaki hamun oleh "kawan-kawan Pakatan Syaitan" dulu. Baru beberapa bulan lepas Zaid Ibrahim adalah hero dan "calun anugerah tuhan" bagi Pakatan pembangkang di PRK Hulu Selangor. Sehinggakan beberapa "masalah peribadi" Zaid Ibrahim pun dihalalkan pemimpin anugerah tuhan dan para pak jangoat penyembahnya. Tau-tau sekarang, "from hero to zero"; "dulu dikompang kini dilempang".

Terkini Karpal Singh, mursyidul am DAP dalam ucapan di Konvensyen Pakatan Pembangkang Ahad lepas mendakwa bahawa "Zaid adalah seorang bekas Menteri UMNO dan seorang yang tidak boleh dipercayai kerana menjadi budak suruhan UMNO dan Tun Mahathir semasa krisis kehakiman tahun 1988!!". Dan Zaid membalas balik dengan melabelkan Karpal Singh sebagai "ular celaka!!". Satu deskripsi yang teman tak boleh tidak terpaksa bersetuju dengan Zaid Ibrahim.

Macam mana Zaid Ibrahim tak label dia "ular". Karpal Singh yang dok maki Zaid ni jugalah pada 22.10.1997 didalam Dewan Rakyat menyatakan bahawa beliau ada bukti Anwar Ibrahim terlibat dengan kegiatan meliwat staf beliau sendiri (Azizan) dan mendesak Kerajaan supaya siasat Anwar Ibrahim! Karpal Singh ni jugaklah yang mendedahkan di Hotel Federal beliau punya bukti Anwar terlibat dengan kegiatan homo & liwat.

Karpal Singh ni jugalah yang memberitahu beberapa pemimpin PAS yang Anwar terlibat dengan kegiatan homo & liwat, menyebabkan mereka melabel Anwar sebagai "Al-Juburi". Karpal Singh ni jugalah yang mendesak Anwar bertaubat dan mengundurkan diri setelah pembohongan 16 Sept terbongkar!

DAN KARPAL SINGH NI JUGALAH MENJADI LOYAR MEMBELA ANWAR SEKARANG DENGAN TUDUHAN LIWAT TERHADAP STAFNYA SAIFUL, perbicaraan yang dipenuhi dengan adengan tangguh menangguh sehingga hari ini melebehi 2 tahun!!

Pada teman, deskripsi Zaid Ibrahim bahawa Karpal Singh ini bukan sahaja celaka besar, tetapi "ular" yang sangat merbahaya kepada negara, rakyat, bangsa Melayu, dan kepada umat Islam sangatlah tepat. Kecuali segelintir pak jangoat yang sudah buta, umat Islam dinegara ini tidak lupa bahawa Karpal Singh ini jugalah orang yang mengisytiharkan "kalau umat Islam mahukan undang-undang Islam dilaksanakan dinegara ini, langkah mayat dia dahulu (over my dead body)".

Adakah Zaid yang akan menjadi orang pertama nanti melangkah mayat mendiang Karpal kalau dia mati nanti? Wallahua'lam, kita tengoklah nanti!

Cuma teman nak peringatkan para pak jangoat dan yang sewaktu dengannya, kalau Karpal Singh boleh maki Zaid "celaka sebab dia bekas Menteri UMNO", bagaimana pula dengan Anwar yang dia bela sekarang, bukankah "Anwar bekas Timbalan Presiden UMNO!". Kalau Karpal Singh kata Zaid tidak boleh dipercayai "kerana dia budak suruhan Tun Mahathir semasa krisis kehakiman 1988", bagaimana dengan "Anwar yang pada masa krisis kehakiman adalah anggota kabinet kanan Tun Mahathir yang menyokong tindakan pemecatan Tun Salleh!".

Apakah Karpal Singh juga lupa "Anwar adalah Menteri kanan UMNO semasa Karpal Singh dikenakan tindakan tahanan ISA semasa Ops Lalang". Dan tentu Karpal tidak lupa "Anwar adalah Timbalan Presiden UMNO semasa Anak Laki Kitsiang dipenjarakan dalam isu Rahim Thamby Chik!".

Dan Karpal Singh juga seolah-olah lupa Anwar Ibrahim itu jugalah "Timbalan Presiden UMNO semasa YB Wee Choo Keong, Ketua Penerangan DAP dihukum penjara setelah memenangi pilhanraya kerusi Bukit Bintang". Apakah Karpal Singh terlupa "Anwar Ibrahim jugalah juara penswastaan semasa isu pemberiaan konsesi lebuhraya Utara-Selatan-PLUS" yang menyebabkan manusia cauvinis Kitsiang memfailkan saman terhadap Kerajaan Tun Mahathir.

Takkan Karpal lupa, dia loyer Kitsiang, Anak Lakinya dan YB Wee Choo Keong pada masa tu!

Sebenarnya, sebagaimana Karpal tahu tentang Zaid dan kini memaki-hamun Zaid, macam itulah Karpal tahu tentang Anwar tetapi mendokongnya. Kerana apa? Kerana itulah teman setuju dengan deskripsi Zaid Ibrahim mengenai Karpal Singh sebagai "ular paling celaka" sangatlah tepat lagi mampat!!

Dan teman tidak akan terkejut kelak nanti Karpal Singh akan memaki Anwar sebagai manusia "paling celaka" dan "tidak boleh dipercayai". Kalau dia boleh buat begitu kepada Zaid sekarang, apa yang nak halang Karpal daripada berbuat sedemikian kepada Anwar nanti!

Tetapi dek kerana Anwar terlalu ghairah dan bernafsu untuk memahkotakan diri sebagai Perdana Menteri, maka Anwar juga lupa "ular-ular celaka" ini jugalah yang sedang menunggu sa'at jatuhnya pemimpin anugerah tuhan ini yang akan berlaku tidak berapa lama lagi. "Wait and see" kata orang di bulan!!

Kepada rakyat Malaysia tidak kira apa agama, bangsa dan keturunan, bukalah mata dan jiwa anda. Apa lagi fakta dan bukti yang perlu didedahkan untuk membuktikan tentang politik sempit, cauvinis, hipokrit, putar alam dan pembohongan Pakatan pembangkang ini. Apakah kita boleh dibutakan dengan gula-gula dan habuan "100 hari memerintah" Pakatan Syatan ini? Apakah begitu murah harga diri dan maruah kita?

Jangan di ulang kesilapan pengikut Fira'un, jangan diulang kesalahan pengikut Namrud, jangan diulang ketaksuban pengikut Kamal Attarturk. Stand up and be counted! Enough is enough! Stand for your right, stand for your dignity. Tolaklak politik perkauman, cauvinis, hipokrit, putar alam dan pembohongan ini. May ALLAH bless this beloved country of ours.

Tuesday, December 7, 2010

ROSMAH MERIMASKAN NAJIB?

Ahmad Lutfi Othman (Harakahdaily Online)

Tun Dr Mahathir Mohamad, dalam tempoh 23 tahun pemerintahannya, sering dikritik kerana kerap menghalang penyertaan rakyat dalam proses-proses penting pembinaan negara. Malah, bekas Perdana Menteri yang terkenal dengan sikap autoritariannya itu, dikatakan jarang mempedulikan pandangan pihak lain, meskipun daripada rakan-rakan dalam Kabinetnya.

Penguasaan Mahathir begitu mencengkam, sama ada dalam partinya, Umno mahupun kerajaaan. Personalitinya begitu mempengaruhi proses politik. Fenomena ini tidak jauh berbeda dengan watak Lee Kuan Yew di Singapura atau Suharto di Indonesia ketika mereka menerajui negara masing-masing.

Ada yang melihatnya sebagai "diktator yang dipilih melalui sistem demokrasi". Bekas timbalannya (Mahathir mempunyai tiga Timbalan Perdana Menteri yang tidak sempat mewarisinya), Musa Hitam pernah mendakwa beliau lebih banyak "bermonolog dalam mesyuarat". Tidak kurang yang mengusik, hobi Mahathir pun boleh dijadikan projek negara. Maknanya, apa jua keinginan Mahathir akan dilaksanakan biar menelan berapa banyak kos sekalipun.

Pandangan Mahathir lantang, pedas, terbuka dan terus-terang. Apa yang terbuku di hatinya itulah yang diluahkan. Kita tidak perlu mencari makna tersirat di sebalik kata-katanya. Ramai pemimpin yang cuba bersilat kata-kata, mahu menyedapkan hati banyak pihak walaupun hakikatnya jauh berbeda, tetapi berbeda dengan Mahathir. Misalnya kritikan beliau terhadap ulama dan hukum Islam dilontarkan tanpa berselindung sekali gus menjelaskan kejahilannya.

Beliau memang pernah dikritik kerana mengutamakan beberapa kerat "kitchen kabinetnya", yang dikenali dengan jolokan AIDS, iaitu Anwar Ibrahim, Daim (Zainuddin) dan Sanusi (Junid) terutama menjelang pemilihan Umno, April 1987, yang menyaksikan penentangan paling serius dalaman parti daripada Team B, yang diketuai Tengku Razaleigh Hamzah.

Bagaimanapun, ia tidaklah sampai meletakkan Mahathir pada kedudukan yang lemah, sehingga segala keputusan penting kerajaan diputuskan oleh AIDS. Beliau tetap berkuku dan selalu dilihat memerintah secara solo. Tiada watak lain yang dirasakan memainkan peranan tersembunyi di sebalik tabir.

Berbeda sekali dengan penggantinya, Abdullah Ahmad Badawi, yang dikatakan tidak mempunyai "strong personality" walaupun lebih bersikap terbuka dan cuba menunjukkan beberapa pembaharuan dalam kerajaan. Perlantikan Abdullah sebagai PM begitu dialu-alukan terutama oleh sebahagian besar rakyat yang merasa tertekan di bawah regim Mahathir.

Saya sendiri menyifatkan Abdullah bakal memulangkan balik Malaysia kepada rakyatnya. Diharapkan partisipasi rakyat lebih dialu-alukan dan ruang awam yang disempitkan di zaman Mahathir kembali luas. Persaingan politik pula dijangka menjadi lebih adil, amalan rasuah dibanteras, pentadbiran yang lebih telus.

Abdullah memulakannya dengan langkah kanan. Pilihan raya umum 2004 mencatat sejarah. Penguasaan kerusi Parlimen BN melebihi 90 peratus. Rakyat terpesona dengan janjinya dan terpukau dengan potensi beliau sebagai tokoh pembaharu.

Malang sekali, harapan rakyat dikecewakan begitu cepat. Timbul pelbagai label negatif seperti dakwaan Abdullah selalu tidur dalam mesyuarat dan tidak memahami isu-isu besar negara terutama hal-hal ekonomi.

Lebih parah lagi apabila Abdullah dilihat menyerahkan amanah besar rakyat - yang sepatutnya dipikul beliau dengan penuh tangungjawab - kepada pihak lain. Amalan kronisme Mahathir yang dikritik hebat pada era reformasi berjangkit dengan wajah yang lebih parah.

Abdullah dituduh bukan saja mengagihkan projek mega kepada teman karibnya, malah segala keputusan penting negara seolah-olah diputuskan sekumpulan penasihatnya, yang bukanlah hebat sangat kemampuan mereka. Golongan muda di Tingkat 4 JPM yang melingkungi Abdullah ini begitu berambisi tinggi, tetapi menarik Abdullah jatuh merudum terutama selepas dikecam hebat Mahathir.

Tambah memburukkan Abdullah apabila kumpulan yang muda-mentah itu diketuai menantunya sendiri, Khairy Jamaluddin selain anaknya, Kamaluddin. Sehebat mana pun seseorang tokoh itu, ia masih memerlukan pasukan penasihat. Namun bagi Abdullah, beliau seolah-olah menyerahkan segala urusan negara kepada pihak lain.

Wibawa Abdullah sebagai pemimpin tersungkur. Keyakinan rakyat kepadanya menjunam. Beliau dilihat ragu-ragu dan tidak jelas arah tujuannya. Tidak pernah seorang perdana menteri dijadikan bahan senda-gurau yang mengaibkan seperti Abdullah. Dalam pilihan raya Mac 2008, tsunami politik menghukumnya!

Najib Razak sejak awal digemari Mahathir. Mungkin ketegasan dan kecerdasan (juga kelicikan) Mahathir tidak sepenuhnya diwarisi Najib. Namun, penampilannya nampak lebih "genuine", tidak seperti pemaparan imej Abdullah yang dilakukan tukang "spin". Najib kelihatan lebih tangkas dan cekap berbanding Abdullah.

Paling penting, ia tidak lagi terkurung dengan penguasaan penasihat seperti dideritai Abdullah. Apa pun, ramai pemerhati merumuskan, "malang" Najib terletak pada isterinya, Rosmah Mansor.

Rosmah seolah-olah menteri tak berpotfolio yang tidak bergaji tetapi didakwa berbelanja boros! Pembabitan beliau dalam Sidang Kemuncak Wanita Pertama sudah cukup untuk melambangkan keghairahannya. Hampir setiap malam, melalui berita TV, wajahnya menonjol mengalahkan tokoh politik lain. Ramai bercerita peranan Rosmah menentukan penganugerahan projek besar kerajaan.

Wataknya bertentangan sama sekali dengan isteri Mahathir, Siti Hasmah Mohd Ali. Saya tertarik dengan ulasan bekas Mufti Perlis, Dr Asri Zainal Abidin tentang Hasmah. Untuk mengetahui karenah Rosmah, saya cuba membayangkan personaliti yang bertentangan dengan Hasmah, seperti diungkapkan Dr Asri:

"Begitu lama Mahathir di tampuk kuasa. Tun Siti tetap bersederhana. Tiada cerita kemewahannya semasa di luar negara, atau bising campur tangannya dalam projek itu dan ini, tiada cerita 'kegarangannya' kepada pihak sana dan sini. Beliau hanya tersenyum dan merendah diri.

"Bahasanya tidak bongkak, gayanya tidak berlagak. Tidak banyak cerita di media tentang dirinya, sehingga melebihi suaminya. Seorang pemimpin memerlukan isteri yang 'tidak menyibuk' seperti Tun Siti. Walaupun sangat terpelajar, tetapi tahu membawa diri sebagai isteri pemimpin. Setiap isteri pemimpin mesti pandai menjaga maruah suaminya."

Seorang rakan mengusik, "untuk memahami watak Rosmah, cuba terbalikkan apa yang digambarkan Dr Asri dengan personaliti Siti Hasmah itu."

Monday, December 6, 2010

NUJUM PAK NON!!

Rasid Rosidi, bekas pembantu khas Anwar membuat laporan polis beliau dipaksa buat Surat Sumpah palsu untuk pembelaan kes liwat Anwar

Oleh Zulkifli Nordin (3 Disember 2010)

Pak Non @ Anwar semalam membuat ramalan pilihanraya umum ke 13 akan diadakan bulan Mac 2011. Sifir Nujum Pak Non mudah je, sebab UMNO tangguh pemilihan mereka, maka pilihanraya akan diadakan tak lama lagi. Cukup mudah punya putarbelit. Dia berharap umpan baru ni akan mengena, dan orang akan brcakap mengenainya!

Sebenarnya ini adalah taktik Anwar untuk mengalihkan tumpuan kepada tembelang PKR yang sudah mula tidak terkawal. Konspirasi Anwar untuk menubuhkan Dinasti 3A berdasarkan konsep Ketuanan Anwar didalam PKR sudah terbongkar.

Kenyataan calun Ketua AMK Badrul Hisham @ Chegu Bard mengenai campurtangan langsung Anwar dalam penentuan dan pemilihan calun wahyu dari beliau membuktikan konspirasi itu. Pembongkaran Zaid Ibrahim tentang penyelewengan proses pemilihan PKR, dan desakan beliau supaya Anwar-Azmin berundur memparahkan lagi keadaan. Akhirnya Zaid yang terbungkam!

Demonstrasi oleh ahli-ahli PKR sendiri di waktu Kongres PKR baru-baru ini, dan masih berterusan dihadapan ibupejabat PKR mendesak Anwar & Azmin berundur dengan kenyataan pedas saperti "take your love nest out of PKR" sangat membimbangkan Anwar. Tidak pernah terfikir dalam benak Anwar bahawa ahli PKR akan memberontak terhadap dirinya yang dianggap hero Hindustan "Sivaji the Boss" bagi PKR. Ego Anwar terlalu besar.
Dia pemimpin "anugerah tuhan" saperti yang terpaksa diisytihar oleh bininya merangkap Presiden PKR! Mana boleh pemimpin anugerah tuhan didesak berhenti!! Anwar perlu menutup semua ini.

Apatah lagi dengan pendedahan terbaru rakan karib Anwar iaitu Dato' Sallehudin Hashim, bekas Setiausaha Agong PKR yang membongkar pembohongan dan penipuan berkaitan isu konon Timbalan Setiausaha Agong PKR Jenapala, yang bercadang brtanding jawatan Timbalan Presiden melawan Azmin anak emas Anwar, yang didakwa kononnya telah dipecat.
Dan mereka menggunakan satu surat kononnya ditandatangani oleh Dato' Sallehudin. Bekas Setiausaha Agong PKR yang mengisytiharkan diri keluar PKR itu membuat lapuran polis atas aduan tandatangan beliau telah dipalsukan. Bekas rakan sekolah Anwar itu menyatakan berlaku pembohongan dan penipuan dalam isu pemecatan Jenapala.

Sudah terlalu banyak pembongkaran dan pendedahan tentang pekung dan tembelang didalam PKR khususnya kepimpinan Anwar sendiri. Dengan nafsu yang meluap-luap untuk memahkotakan dirinya sebagai Perdana Menteri anugerah tuhan ini, Anwar tidak boleh mebiarkan pembongkaran dan pendedahan ini berterusan. Apatah lagi dengan dia berhadapan dengan tuduhan meliwat kakitangannya sendiri Saiful Bukhori, yang boleh menyebabkan impian ke Putrajaya bertukar igauan ngeri ke Sg. Buloh! Diparahkan lagi dengan lapuran polis oleh dua bekas pembantu beliau Rahimi dan Rasid yang mendedahkan bagaimana mereka dipaksa membuat Surat Akuan palsu untuk digunakan dalam pembelaan kes liwat Anwar, dan cubaan untuk memalukan dan mengaibkan YAB Perdana Menteri dan isteri.

Anwar perlu berbuat sesuatu untuk mengalihkan isu daripada diri dia dan parti tunggangannya PKR kepada isu lain. Sebab itu isu Ketuanan Melayu diputar balik oleh Anwar. Isu yang dia tahu akan mengundang reaksi aggresif dari orang Melayu. Dari professor kepada penoreh, pasti orang akan bercakap mengenainya. Isu yang dia sendiri cipta dan ditunggangi semasa zaman sebagai pemimpin UMNO, konsep yang diterjemahkan dalam bentuk budaya "pink form", kini isu itu dimainkan untuk memukul gendang perkauman! Habis segala tok lebai dan pak jangoat turut terheret. Anwar pasti tersenyum sumbing melihat temberangnya mengena lagi. Beliau tahu orang Melayu pasti melompat mencabut keris tumpul mempertahankan isu Ketuanan Melayu.

Kini Anwar memukul gendang pilihanraya. Konon pilihanraya umum akan dibuat lagi 3 bulan sahaja lagi. Teman dah boleh nampak temberang Anwar. 12 tahun yop bergelumang dengan Pak Non ni, teman dah boleh baca otak Anwar. Sifir Pak Non mudah aje. Kalau umpan pilihanraya umum dia ni mengena, sudah pasti ahli PKR yang memberontak akan mula membisu, mungkin juga mula mencium tangan dan kaki pemimpin anugerah tuhan ini, kerana berharap akan dapat jadi calun pilihanraya. Lawan pemimpin anugerah tuhan kalu takde peluanglah nak jadi calun. Anwar tahu diluar sana ramai ahlinya yang terlalu ghairah nak menjadi YB. Tu yang siap sepak terajang baling kerusi bertarik rambut sampai bertumbuk nak menang jawatan sebab memegang jawatan itu laluan mudah menjadi calun YB!

Dengan meyakinkan ahlinya yang taksub bahawa pilihanraya sudah dekat, Anwar berharap tiada lagi pemberontakan terhadapnya. Tiada lagi demonstrasi, bantahan dan memorandum menuntut dia letak jawatan dan berundur. Semuanya akan jadi setan bisu, baik dok diam ada peluang jadi calun. Bising kalu tak merasa lah kawan nak dok dalam dewan rakyat dan dewan undangan negeri.

Sebenarnya inilah formula yang Anwar pakai selepas Mac 2008. Dia tahu ramai wakil rakyat yang tidak puas hati dengan isu perlantikan Menteri Besar, Exco, ahli majlis dan lain-lain. Dah mula ada yang mengutuk dan mengkritik secara terbuka. Ini perlu dibendung. Maka timbullah konspirasi 16 Sept. Paluan kompang sumbang yang pembangkang sudah ada cukup MP dari BN untuk melompat bagi membolehkan beliau ke Putarajaya. Dipusing dan diputar wayang 16 Sept ini, sehingga akhirnya ramai yang terpedaya. Maka selamatlah Anwar. Tetapi bila terbongkar pembohongannya, ramai yang memilih untuk keluar dan tidak bersekongkol lagi dengan sandiwara Anwar.

Begitu jugalah apa yang akan berlaku. Dunia sekarang adalah dunia tanpa sempadan. Dunia yang maklumat sampai dengan hanya satu klik. Dunia yang mana putar-putaran dan belit-belitan begitu mudah terbongkar. Sebab itu teman yakin, sebagaimana ranapnya PKR dan Pakatan Pembangkang selepas terbongkarnya pembohongan 16 Sept, begitu jugalah pasti PKR akan hancur selepas pembohongan dan penipuan proses pemilihan PKR baru-baru ini terbongkar! Nama-nama gah dan besar dalam PKR sudah angkat kaki. Hero hindustan PKR Zaid Ibrahim pun dah cabut. Teman tahu ada beberapa nama besar lagi akan angkat kaki tak lama lagi.

Kepada rakyat dan umat, nasihat teman janganlah terpedaya dengan mainan politik temberang dan cakap tak serupa bikin manusia bernama Anwar ini. Isu ketuanan Melayu, perlantikan Kit Siang sebagai TPM, dan terbaru konon pilihanraya umum akan diadakan bulan Mac ini, semuanya hanyalah sandiwara dan temberang Anwar untuk menutup pekung dan tembelang hanyir yang sudah terbongkar!! Teman cukup yakin akan main lebih banyak isu untuk menyelamatkan tengkuknya. Sekarang dibawa cerita kononnya dia akan digantung dari Parlimen kerana pembohongan isu APCO. Kononnya sekali lagi dizalimi dan dianiaya.

Sebenarnya bagi teman Anwar tidak patut tunggu digantung. Beliau sepatutnya mengundurkan diri dan bercuti sebagai Ahli Parlimen dan Ketua Pembangkang. Kerana beliau sedang menghadapi satu pertuduhan jenayah meliwat kakitangannya sendiri.

Pertuduhan yang boleh membawa hukuman penjara tidak melebihi 20 tahun! Sebagaimana pegawai dan kakitangan kerajaan akan dikenakan tindakan gantung kerja dengan setengah gaji jika dikenakan pertuduhan jenayah di Mahkamah, begitulah sepatutnya Anwar juga patut digantung dan diberi elaun setengah bulan sementara menunggu perbicaraannya selesai.

Dan kepada Anwar, terimalah nasihat ikhlas bekas Mufti Perlis Dr. Mohd. Asri Zanul Abidin, berundurlah secara terhormat sebelum diundurkan secara yang mengaibkan. Dan nasihat teman kepada Anwar, eloklah dikala umur senja ni bermuhasabah diri banyak-banyak, pintu taubat masih terbuka. Bertaubatlah!

http://zul4kulim.blogspot.com/

Sunday, November 28, 2010

YB YUSMADI DAH JADI BINGAI

http://suaramelayubaru.blogspot.com
Khamis, November 25, 2010

1. Apa lagi yang cuba nak dipertahankan oleh Ahli Parlimen Balik Pulau, YB Yusmadi. Apa yang Yusmadi perkatakan sepanjang beliau ditemubual dalam rancangan Soal Jawab jelas tidak menggambarkan apa yang sebenarnya sedang berlaku dalam senario politik negara terutama melibatkan kemelut yang melanda PKR. Apa yang cuba dipertahankan hanya Indah Khabar Dari Rupa dan tak lebih hanya cuba menegakkan benang yang basah.

2. Yusmadi cuba membangkitkan soal falsafah dan apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan demokrasi dan ketelusan. Yusmadi cuba mempertahankan dasar yang dibawa di dalam PKR kononnya apa yang telah dan sedang dilaksanakan dalam PKR adalah yang sebenar-benar demokrasi dan penuh dengan ketelusan. Yusmadi mungkin cuba membutakan mata dan memekakkan telinga dengan apa yang berlaku dalam PKR dan masih beranggapan bahawa demokrasi yang diperkenalkan PKR adalah yang terbaik dan berjaya.

3. Tidak dinafikan bahawa konsep 1 ahli 1 undi memang baik dari segi demokrasi jika ianya dapat dicapai dan dilaksanakan dengan berkesan dalam PKR. Masalah yang timbul adalah campur tangan dari pihak tidak sepatutnya hanya kerana memastikan kuasa dialirkan ke pihak yang direstui. Ini lah yang menggagalkan konsep 1 ahli 1 undi.

4. Tindakan Anwar yang mahu Anak Emasnya, Azmin menang kerusi no 2 telah mencacatkan konsep 1 ahli 1 undi. Anwar mempergunakan kedudukannya untuk mempengaruhi ahli bawahan terutama di peringkat cabang bagi memastikan kemenangan Azmin. Anwar juga turut mengugut ketua cabang dan ahli bawahan agar memilih Azmin. Tindakan Anwar telah memaksa pesaing Azmin, Zaid untuk menarik diri.

5. Tindakan Anwar jelas menunjukkan ketidak telusan dalam pemilihan PKR. Malah ia juga merupakan satu tindakan menafikan hak demokrasi dalam PKR sendiri. Manakan tidak, pemenang sudah ditentukan oleh Anwar. Akibatnya, tidak sampai 10% ahli PKR yang keluar memilih pemimpin mereka dan ini sekaligus konsep 1 ahli 1 undi gagal mencapai matlamat. Adakah Yusmadi tidak nampak ini semua? Atau ini yang dimaksudkan demokrasi oleh Yusmadi?

6. Yusmadi juga cuba mempertahankan kononnya PKR bukanlah sebuah parti yang rasis. Dari segi keahlian memang tidak dinafikan bahawa PKR terbuka untuk semua kaum dan bangsa. Malah keahlian kaum India mencatatkan sebanyak 23% dari keseluruhan keahlian PKR. Namun apa yang dapat dilihat, PKR terutama pemimpinnya, Sang Anwar masih mempergunakan perkauman untuk meraih sokongan.

7. Anwar menjanjikan kerusi Timbalan Perdana Menteri bakal diserahkan kepada pemimpin Cina jika Anwar ditakdirkan menjadi Perdana Menteri. Tidakkah ini satu tindakan perkauman? Anwar tidak sepatutnya menjanjikan hal seperti ini jika benar PKR tidak memperjuangkan perkauman. Malah Anwar juga turut mengumumkan kuota yang lebih kepada Sabah dan Sarawak jika beliau berkuasa. Bukankah ini juga ciri-ciri perkuaman???

8. Apa yang diperkatakan oleh Yusmadi jelas indah khabar dari rupa. Realitinya jauh berbeza dari apa yang dipertahan kan oleh Yusmadi. Di Cabang yang dimonopoli oleh kaum tertentu, jelas menunjukkan bahawa pemimpinnya pasti datang dari kaum monopoli. Jadi tidak hairanlah kenapa akhir-akhir ini kaum India lebih banyak berdemonstrasi apabila PKR gagal memberi perhatian kepada mereka.

9. Sebenarnya apa yang berlaku dalam PKR tidak ubah seperti "Meludah ke langit, akhirnya jatuh ke muka sendiri". Segala tuduhan, tohmahan, dakwaan dan fitnah yang dilemparkan kepada pihak lain terutama UMNO dan BN kini benar-benar berlaku dan terjadi dalam PKR sendiri. Apa yang diperkatakan oleh Yusmadi mungkin sekadar cita-citanya dan apa yang mahu dilihatnya berlaku dalam PKR. Namun realitinya, tidak ada satu pun cita-citanya yang menjadi kenyataan.

10. SMB juga ingin mengucapkan ucapan takziah kepada ahli keluarga bekas Ketua Menteri Pulau Pinang, Tun Dr.Lim Chong Eu di atas kematian beliau. Mendiang meninggal pada usia 91 tahun di rumahnya di Tanjung Bungah, Georgetown setelah mendapat serangan angin akhmar. Mendiang menjadi Ketua Menteri selama 21 tahun dan menjadi Presiden Gerakan selama 9 tahun.

Monday, November 22, 2010

AHMAD SAID PENGERUSI, IDRIS TIMBALAN?

Teganukini menyiarkan dua rencana menarik mengenai kemungkinan Datuk Seri Ahmad Said dilantik semula sebagai Pengerusi Perhubungan Negeri Terengganu. Namun apakah Datuk Seri Idris Jusoh yang sebelum ini dianggap sebagai orang yang ‘lempar batu sembunyi tangan’ dalam kemelut politik Terengganu akan dilantik sebagai timbalannya?

Jika Idris dilantik, apakah kesan kepada UMNO Terengganu? Juga sanggupkah Datuk Seri Najib Razak dan Tan Sri Muhyiddin Yassin menanggung risiko akan dipersalahkan jika apa-apa berlaku terhadap UMNO Terengganu?

Ikuti dua rencana berkenaan yang digabungkan untuk tatapan pembaca.


Majlis Tertinggi (MT) UMNO dijangka mengadakan mesyuarat pada Jumaat ini (26 November 2010)Jumaat) dengan agenda utama dipercayai ada kaitan dengan perubahan atau rombakan membabitkan kepimpinan UMNO negeri-negeri.

Maka bermulalah cakap-cakap oleh Tukang Ramal, Tok Tilek malah ada Tok Mudim yang tidak ada kena mengenai dengan politik pun mula bercakap politik UMNO di Terengganu.

Perkara ini menjadi bualan apabila pada Jumaat 12 November lalu, SetiausahaAgung parti, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor menyebut mengenai perkara ini walaupun mengatakan tarikh mesyuarat sebenar masih belum ditetapkan tetapi mengesahkan isu itu akan diputuskan pada satu mesyuarat MT 'akhir bulan ini'.

''Ya, isu melibatkan perubahan kepimpinan UMNO di peringkat tertentu yang dibangkitkan oleh Presiden parti (Datuk Seri Najib Tun Razak) akan dibincangkan dalam satu mesyuarat MT hujung bulan ini," katanya kepada Utusan Malaysia.

Dalam pada itu, Setiausaha Kerja UMNO, Datuk Abd. Rauf Yusoh berkata, tarikh tentatif mesyuarat MT itu ditetapkan pada 26 November ini namun penetapan tarikh sebenar akan diputuskan oleh Jawatankuasa Pengurusan parti.

Ketika ini, Pengerusi Perhubungan UMNO Terengganu ialah Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein, Selangor disandang oleh Najib, Wilayah Persekutuan dipegang Tan Sri Muhyiddin Yassin, Pulau Pinang (Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi), dan Kedah oleh Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal.

Jawatan Timbalan Pengerusi Perhubungan UMNO di Selangor pula disandang oleh Datuk Seri Noh Omar, Wilayah Persekutuan (Senator Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin), Pulau Pinang (Datuk Zainal Abidin Othman) manakala di Kedah oleh Datuk Ahmad Bashah Md. Hanapiah.

Najib ketika menggulung perbahasan pada Perhimpunan Agung UMNO, pada 23 Oktober lalu, berkata, perubahan dalam kepimpinan UMNO di peringkat tertentu akan diumumkan apabila sampai masanya supaya parti itu lebih bersiap sedia menghadapi pilihan raya umum kelak.

''Saya akan maklumkan bila sampai masa, tak lama lagilah. Semua kemungkinan boleh (melibatkan kepimpinan UMNO negeri)," kata Presiden parti itu.

Pengumuman perubahan itu dikatakan bagi memenuhi hasrat perwakilan yang meminta Pengerusi Perhubungan UMNO negeri khususnya di negeri-negeri yang kini bukan di bawah pemerintahan Barisan Nasional (BN), diterajui pemimpin tempatan.

Pada Mei lalu, Najib menggesa semua pengerusi perhubungan UMNO negeri bergerak lebih aktif dalam melaksanakan program Juara Rakyat yang bertujuan mendekati rakyat bagi memahami masalah yang mereka hadapi.

Kemudian pada Ogos, beliau memberi kata dua pula kepada kepimpinan UMNO Kedah dan Perlis supaya menamatkan segala bentuk persengketaan dalaman jika mahu membina jentera yang benar-benar kuat bagi menghadapi pilihan raya umum akan datang.

Sehingga ini tiada siapa mampu membaca apa yang ada dalam kepala Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd Najib Razak akan siapa beliau lantik di Terengganu nanti.

Yang mungkin tahu adalah mereka yang rapat dengan beliau atau ketua-ketua perhubungan UMNO negeri seperti Hishamuddin, Zaid, Shafie dan Muhyiddin sendiri.

Di Terengganu, bagi yang mahu melihat Datuk Seri Ahmad Said diberikan ruang untuk mentadbir UMNO sekali lagi lagi selepas jawatan itu ‘diragut’ daripadanya dan diberikan kepada Hishamuddin – mengatakan tiada calon lain yang sesuai selain Ahmad Said.

Ahmad Said dilantik sebagai Pengerusi Perhubungan UMNO Terengganu pada 14 Jun 2008 melalui pengumuman Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi (Tun) tetapi Najib ‘menarik balik perlantikan itu’ bagi diserahkan kepada Hishamuddin pada 24 April 2009.

Ini kerana menurut mereka, Ahmad Said tidak boleh disalahkan jika Umno mengalami kemelut atau apa-apa juga kesan terhadapnya. Lagipun yang buat onar bukan Ahmad Said tetapi kumpulan 10 Budak Hitam.

Ketika Ahmad Said mengambil alih jawatan Pengerusi UMNO Negeri selepas dilantik Menteri Besar pada Mac 2008 hinggalah Hishamuddin mengambil alihnya mulai…..Ahmad Said berdepan dengan kemelut UMNO negeri yang sengaja diada-adakan oleh puak yang menentangknya.

Tangan ghaib kumpulan ini ialah Datuk Seri idris Jusoh, bekas Menteri Besar yang perlantikannya ditolak oleh istana walaupun dipersetujui MT UMNO.

Namun, ada pendapat mengatakan dengan kedudukan di mana Ahmad Said dituduh sebagai punca ‘keretakan UMNO Terengganu’ dan ‘kekalahan pilihan raya kecil Kuala Terengganu’, Najib mungkin berfikir dua kali.

Najib juga dikatakan ‘kurang gemar’ dengan kenyataan-kenyataan Ahmad Said mengenai royalti petroleum yang dilihat Najib banyak memberikan ‘peluru’ kepada pembangkang, walaupun hakikatnya apa yang disebut atau dinyatakan oleh Ahmad Said itu adalah perkara sebenar dan semuanya benar belaka!

Persoalannya benarkah kemelut Terengganu sudah selesai dan jika selesai apakah Ahmad Said sudah diterima 10 Budak Hitam atau sebaliknya?

Namun, ada juga yang bimbang jawatan itu tiba-tiba diberikan kepada mereka yang dilihat digemari oleh Najib dan Hishamuddin di Terengganu umpamanya Datuk Abdul Rahin Said yang ketika ini adalah Bendahari UMNO Negeri yang dilantik oleh Hishamuddin.

Malah, ada yang berani menghulurkan nama Datuk Mohd Nasir Ibrahim Fikri (Ketua Bahagian UMNO Kuala Nerus yang juga Ahli Parlimen Kuala Nerus) dan Datuk Mohd Jidin Shafie (Ahli Parlimen Setiu dan Ketua UMNO Bahagian Setiu) yang dilihat rapat dengan Muhyiddin.

Mungkin bunyinya nakal tetapi jangan sekali-kali perkecilkan pendapat politik kerana politik itu sendiri adalah permainan sebarang kemungkinan. Dengan kata lain seperti dalam kes Ahmad Said – siapa sangka beliau terpilih menggantikan Idris sebagai Menteri Besar pada ketika ada ramalan mengatakan jika Idris tidak dilantik Rahin Said akan menggantinya.

Selain Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri, yang juga menjadi perbualan ialah Timbalannya. Apakah Ahmad Said akan kekal sebagai Timbalan sahaja? Ada mengatakan ‘ya’ jika ramalan ketua bahagian tertentu akan dilantik sebagai Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri.

Namun ada juga cakap-cakap bahawa Idris akan dilantik sebagai Timbalan Pengerusi UMNO kerana rapatnya beliau dengan Najib dan Muhyiddin.

Namun ramai yang persoalkan integriti Idris selepas semakin jelas Datuk Dr Ahmad Ramzi – bekas Setiausaha Politiknya – sebenarnya yang menghantar SMS Ugut Bunuh pada beberapa prosiding di mahkamah akhir-akhir ini.


Datuk Seri Idris Jusoh dikatakan akan dilantik sebagai Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri – jawatan yang pernah disandangnya ketika Tun Abdullah Ahmad Badawi memegang seketika jawatan itu apabila PAS memerintah Terengganu.

Walaupun Idris hanya Timbalan tetapi Abdullah memberikan ‘sepenuh kuasa’ kepada Idris untuk mentadbir UMNO dan politik Terengganu ketika itu. Bertuahnya Idris!

Kini Idris dikatakan akan mendapat semula jawatannya dan mungkin beliau akan ‘bertuah’ sekali lagi.

Persoalannya, apakah tidak ada orang lain sehebat Idris di Terengganu untuk menjawat Timbalan Pengerusi UMNO Terengganu.

Tidakkan Datuk Tengku Putera Tengku Awang (Ketua UMNO Hulu Terengganu), bekas Timbalan Menteri dan pemimpin UMNO yang berpengalaman atau Datuk Jidin Shafie (Ketua UMNO Setiu) yang juga bekas Exco mampu memegang jawatan berkenaan?

Kenapakah Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Datuk Seri Mohd Najib Razak begitu tertarik dengan Idris sehingga memberikan ruang begitu besar kepada Ketua Bahagian UMNO Besut ini?

Apakah jika benar Datuk Seri Ahmad Said dilantik Pengerusi Perhubungan UMNO, Idris akan digunakan untuk ‘mengimbangi kuasa’ Menteri Besar Terengganu itu?

Bekas Menteri Besar Terengganu, dikatakan dilantik sebagai Pengarah Teknologi Maklumat (IT) Pilihan Raya Malaysia oleh UMNO dianggap sesuatu yang sukar dipercayai, kerana kebiasaannya, jawatan itu secara lazimnya disandang oleh Timbalan Presiden Umno, yang juga orang nombor dua dalam negara, Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin. (baca di sini)

Lebih mengejutkan, secara senyap-senyap Muhyiddin sudah menurunkan kuasa dan tugasnya itu kepada Idris, kerana yakin Idris yang digugurkan dari jawatan Menteri Besar Terengganu secara tidak terhormat, mampu menjalankan tugas itu dengan berkesan, sekaligus mampu menyejukkan hati Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak terhadap Idris.

Ada sumber memberitahu, Muhyiddin memang mudah kagum dengan ‘konsultan’. Kelebihan Idris pula, yang dikatakan mendapat pendidikan dari beberapa sekolah di Universiti Oxford memang mampu membawa cerita ‘konsultan’ hingga menyebabkan Idris mampu merampas kembali Terengganu daripada tangan PAS pada pilihan raya umum ke Sebelas 2004 lalu.

Selepas Najib mengangkat sumpah menjadi Perdana Menteri, heboh orang UMNO bercerita kononnya, nama Ahmad Shabery Cheek tercicir dari senarai menteri kabinet Najib, sebaliknya nama Idris dikatakan antara yang dibawa untuk dipersembahkan kepada Yang DiPertuan Agong.

Cerita ini boleh jadi betul dan boleh jadi tidak kerana kumpulan yang menyokong Idris di Terengganu, memang pandai dari segi psiwar . Itulah sebabnya, apabila berlaku isu penghantar sms bernada ugutan kepada tiga wakil rakyat (Ahli Dewan Undangan Negeri Terengganu), orang yang ditahan polis dan dihadapkan ke mahkamah ialah bekas Setiausaha Politik Idris dan orang kepercayaan Idris hingga hari ini, Datuk Dr. Ahmad Ramzi Mohammad Zubir.

Di sebalik ‘keupayaan luar biasa’ Idris yang begitu dikagumi Muhyiddin dan Najib, apakah kita tidak melihat isu SMS Ugut Bunuh bagaimana orang kuat Idris – Dr Ahmad Ramzi – kini semakin jelas sebagai ‘penghantar SMS Ugut Bunuh’ kepada beberapa ADUN di Terengganu berdasarkan keterangan saksi pada beberapa prosiding di mahkamah akhir-akhir ini?

Lihat apa kata saksi-saksi berikut:

1. Salah seorang saksi dalam prosiding di mahkamah berkaitan ‘SMS Ugut Bunuh’ - Nor Irwan Zainal Abidin memberitahu mahkamah Sesyen di Kuala Terengganu pada 26 Oktober lalu, beliau mengesyaki Dr Ahmad Ramzi terlibat dalam penghantaran SMS Ugut Bunuh yang menjadi isu politik di Terengganu. Ia berdasarkan kepada SMS berikut:

“Selagi boleh tolong cover aku n big bos. Aku rasa ada yang nak kenakan big bos krn isu MB ni. Aku akan cover kau, don't worry! TQ” - Demikian bunyi SMS yang diterima oleh Nor Irwan Zainal Abidin daripada Datuk Dr Ahmad Ramzi Mohamad Zubir pada 7.05 petang pada 20 April 2009.

Nor Irwan ialah saksi kepada perbicaraan terhadap Dr Ahmad Ramzi yang merupakan bekas setiausaha politik Idris ketika menjadi Menteri Besar Terengganu, yang didakwa mengugut ADUN Paka Mohd Ariffin Abdullah, ADUN Permaisuri Abd Halim Jusoh dan ADUN Ajil Datuk Rosol Wahid di E726, Kampung Kubang Parit antara 11.21 malam dan 11.25 malam, pada 13 April tahun lepas.

2. Ini pula kenyataan Suhainy Ayob, Penolong Pengurus Pengurusan Maklumat Keselamatan Telekom Malaysia Berhad yang juga saksi pada prosiding pada . “Sekyen ID atau pengguna streamyx berkenaan dipunyai oleh Dato’ Ahmad Ramzi Mohd Zubir no pengenalan 720715-06-5509…pengguna ( Dr Ramzi) mula masuk pada hari Isnin 13 April 2009, masa 19.44.33 dan behenti pada hari Selasa 14.4.2009 masa 4.35.56…ini bermakna Dr Ramzi menggunakan kemudahan itu pada 13 April 2009 antara jam 7:44:55 petang hingga keesokannya 14 April 2009 jam 4.35.56 pagi.” -

Lebih mengejutkan, nama Idris turut disebut dalam perbicaraan (baca di sini) yang menggambarkan betapa jika UMNO meneruskan juga niatnya untuk melantik Idris – akan menyebabkan UMNO menanggung liabiliti berat .

Idris kini bukan sahaja sebagai ‘dalang’ kepada 10 Budak Hitam yang menentang perlantikan Ahmad Said sebagai Menteri Besar dengan membelakangi hasrat dan pilihan istana tetapi Idris juga adalah ‘perancang’ mensabotaj (baca di sini)kehadiran ADUN BN/UMNO ke persidangan DUN Terengganu, April 2009.

Apakah layak untuk dilantik orang yang mensabotaj UMNO/BN Terengganu dan pernah ‘menentang’ istana dalam perlantikan Ahmad Said sebagai Menteri Besar?

Jika Najib dan Muhyiddin berkeras mahukan Idris, alamatnya kedua-dua mereka ini sengaja mahu menggugat kekuatan UMNO Terengganu dalam menghadapi pilihan raya umum ke 13.

Jika apa-apa berlaku kepada UMNO Terengganu, yang salah bukanlah Idris tetapi Najib dan Muhyiddin.

Bersediakah mereka untuk ‘memikul biawak hidup’ seperti Idris dan manggung pula risiko untuk dipersalahkan hanya semata-mata kerana kedua-duanya kurang ‘gemar’ dengan Ahmad Said dan ‘percayakan’ Idris?

ALLAH BAYAR TUNAI KEPADA ANWAR

http://hambali1.blogspot.com (11/20/2010 04:11:00 AM)

Ini bukan mengenai isu liwat.

Ia berkaitan bagaimana perasaan seseorang pemimpin tertinggi apabila dikecam dan diserang oleh seseorang yang beliau ‘dengan tangannya sendiri’ mengangkat orang itu ke jawatan penting parti dan kedudukan, tiba-tiba ‘menggigit kembali tangannya’.

Nah rasakan, mungkin Allah bayar tunai apa yang pernah pemimpin tertinggi ini lakukan kepada seseorang yang lain sebelum ini. Tidak perlu menunggu selepas mati atau di akhirat!

Terus terang , saya bersimpati dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam kes Datuk Zaid Ibrahim seperti saya bersimpati dengan Tun Dr Mahathir Mohamad apabila Anwar menentang dan memburuk-burukkannya.

Anwar perlu muhasabah diri mengenai apa yang dia lakukan terhadap seorang insan yang banyak berkorban dan melakukan terbaik untuknya – TDr Mahathir Mohamad.

Apa yang Dr Mahathir tidak lakukan untuk menaikkan Anwar. Dalam masa satu dekad sahaja Anwar melonjak daripada seorang yang tidak kaya dan pengaruhnya tidak sebenar mana, menjadi seorang yang dikenali dalam dan luar negara.

Segala-galanya bermula pada 1982 dan pada 1993 di mana Anwar?

Bukankah daripada sebagai Ketua Pemuda UMNO kepada Timbalan Presiden UMNO dan Timbalan Perdana Menteri?

Siapa dalam politik Malaysia dan UMNO meningkat begitu cepat? Bukankah Dr Mahathir mencipta sejarah untuk Anwar hingga ke peringkat begitu tinggi?

Soal beliau dipenjara dan terpaksa mengharungi kehidupan sukar selepas itu adalah ‘kesilapan dirinya sendiri’ dan bukan dicorakkan oleh Dr Mahathir.

Mungkin ada yang berkata Dr Mahathir menggunakan Anwar untuk memperkukuhkan kedudukan politikknya.

Persoalan ialah apa kurangnya Anwar? Bukankah ‘pengambilan’ terhadap Zaid itu dibuat selepas Zaid memburuk-burukkan UMNO dan kepimpinan kerajaan, termasuk Dr Mahathir sendiri?

Anwar gunakan Zaid untuk memperbaiki penarafan politiknya di kalangan rakyat Malaysia dan kemuncak ialah dengan begitu mudah dan cepat meletakkan Zaid Ibrahim sebagai calon Parti Keadilan Rakyat bertanding di pilihan raya kecil Hulu Selangor, April lalu.

Tidakkah ini sesuatu yang menunjukkan Anwar melakukan apa sahaja untuk menaikkan Zaid?

Tetapi kini apa yang Anwar dapat?

Anwar pun kena merenungi dirinya – apa yang Dr Mahathir tidak lakukan untuk naikkan dirinya.

1. Dr Mahathir sanggup membelakangkan kehendak ahli parti khususnya Pemuda UMNO untuk memasukkan Anwar ke dalam UMNO dari Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM);

2. Dr Mahathir membelakangkan kehendak Datuk Musa Hitam (kini Tun) yang menyokong Datuk Suhaimi Kamaruddin sebagai Ketua Pemuda UMNO;

3. Dr Mahathir meletakkan Anwar sebagai orang penting dalam kerajaan dan UMNO bagi menjayakan Dasar Penerapan Islam Dalam Pentadbiran bagi perkara khusus seperti pembentukan Universiti Islam Antarabangsa serta Perbankan dan Insurans Islam;

4. Dr Mahathir membelakangkan bantahan beberapa pihak dalam UMNO bagi meletakkan Anwar sebagai Naib Presiden UMNO;

5. Dr Mahathir memberikan kedudukan penting kepada Anwar sebagai Menteri Pendidikan;

6. Dr Mahathir mengangkat Anwar sebagai Menteri Kewangan dan kemudian Timbalan Perdana Menteri sementara dalam parti ialah Timbalan Presiden UMNO; dan

7. Memangku jawatan ‘Perdana Menteri’ beberapa ketika sesama Dr Mahathir bercuti di luar negara.


Bagi Anwar pula, beliau melakukan yang termampu untuknya mengangkat Zaid yang berada dalam PKR selama 18 bulan termasuk sebagai Pengerusi PKR Wilayah Persekutuan dan anggota Biro Politiknya dan dilihat begitu intim dengan Anwar.

Malah akhirnya Zaid mendakwa dirinya sebagai Penyelaras Parti Keadilan yang kemudiannya dinafikan Anwar dan membuktikan apabila sudah tidak sehaluan lagi, segala-galanya ‘dalam kelambu’ pun didedahkan.

Jika Anwar memburukkan Dr Mahathir mengatakan beliau diktator dan sebagainya, Anwar disifatkan oleh Zaid sebagai pemimpin yang gemar menghina orang lain dan menganggap Zaid sebagai ‘orang jahat’, ‘kuda trojan dan ‘sore loser’.

Jika Anwar menggunakan reformasi untuk menunjukkan bantahan kepada Dr Mahathir, Anwar turut menerima celaan daripada penyokong PKR umpamanya apa yang berlaku di beberapa tempat, termasuk di Dataran Shah Alam malam kelmarin, apabila satu kumpulan memintanya dan Azmin Ali ‘berundur’.

Apakah Anwar tidak pernah mendesak Dr Mahathir berundur?

Apa yang berlaku kepada Anwar kini adalah pusingan roda kejadian alam yang menunjukkan betapa balasan tidak semestinya selepas seseorang itu sudah tidak ada lagi di dunia ini tetapi Allah berkuasa segala-galanya.

Anwar mungkin merasakan dia masih kuat dengan bantuan beberapa rakannya yang masih ada dalam PKR tetapi cuba lihat siapa yang masih di kelilinginya?

Yang kuat mungkin Azmin serta Saifuddin Nasution. Di mana rakan-rakannya ketika reformasi dahulu?

Kenapa mereka menjauhkan diri? Kenapa mereka tidak sebulu lagi dengan Anwar?

Jawapannya ada pada Anwar sendiri.

Nawaitu terhadap sesuatu kerja atau perbuatan amat penting untuk keredaan Allah. Jika ia dibuat kerana perasaan dendam dan cuba menjatuhkan orang lain, ia bukanlah suatu kerja yang berkat.

PKR ditubuhkan kononnya untuk keadilan, demokrasi dan mereformasikan masyarakat Malaysia. Namun pada diri Anwar sendiri sama ada sebagai Ketua Umum dan Penasihat PKR apakah dia layak untuk melakukan reformasi bagi dirinya sendiri?


Sesuai dengan Hari Raya Korban ini, adalah baik Anwar bermuhasabah dan melihat semula perjalanan politiknya – yang dipermudah dan yang disukarkan Allah untuknya membuat satu pendirian.

Sama ada perlu dia meneruskan langkah untuk terus memporak-perandakan masyarakat Malaysia, mengaibkan Islam dan wajarkah dia meneruskan ‘langkah ke Putrajaya’ untuk menjadi Perdana Menteri.

Atau dia berkorban dan mengorbankan cita-cita dan nafsu serta ‘dendam kesumat terhadap Dr Mahathir yang tidak berkesudahan ‘ untuk menjadi rakyat biasa yang insaf terhadap segala dosa politik dan peribadinya agar sisa-sisa hidupnya tidak semakin tercemar dengan pertelingkahan berterusan sama ada dengan lawan politik atau bekas kawan politiknya.

Jelas isu Zaid menjadi pengajaran penting buat Anwar untuk menilai siapa dirinya yang sebenar!

Thursday, November 11, 2010

PEGAWAI KANAN NAJIB KUMPUL HARTA RM200 JUTA?

Yang ini Perdana Menteri atau sesiapa sahaja di Pejabat Perdana Menteri perlu jawab segera.

Kalau tidak benar seret Chegubard dan dakwanya kerana membuat fitnah.

Jangan biarkan rakyat tertanya-tanya benarkah Setiausaha Sulit Kanan Perdana Menteri yang digelarnya ZAKAYA mengumpul harta sampai RM200 juta dalam tempoh yang singkat.

Badrul Hisham turut menuduh bahawa wanita ini berkuasa untuk menentukan atau menguasai dan menukar syarikat yang mendapat kontrak kerajaan sama ada untuk Ketua UMNO bahagian, kerabat diraja mahupun kroni-kroni beliau sendiri.

Menurut Malaysiakini hari ini, blog Ahli Majlis Pimpinan Pusat (MPP) PKR, Badrul Hisham Shaharin mengatatakan seorang pegawai kanan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak didakwa memiliki harta dan mengumpul kekayaan bernilai RM200 juta.

Dalam tulisan di laman blognya, Badrul Hisham atau juga dikenali sebagai Chegubard berkata maklumat dari seorang yang mendakwa 'orang dalam' di Jabatan Perdana Menteri memberikannya dokumen dan fakta mengenai penyelewengan yang memungkinkan pegawai kanan di Pejabat Perdana Menteri itu mengumpulkan kekayaan secara luar biasa.

"Dokumen dan fakta tersebut melibatkan Setiausaha sulit kanan kepada Perdana Menteri," tulisnya.

"(Beliau) merupakan wanita yang mempunyai pengaruh besar di Pejabat Perdana Menteri. Tanyalah kepada sesiapa yang pernah berurusan dengan Pejabat Perdana Menteri mesti mengetahui gelagat dan peranan wanita ini," dakwanya.

Menurut Badrul Hisham, pegawai kanan itu dalam diam mengumpul harta bernilai RM200 juta dalam masa tidak sampai tiga tahun menguasai pejabat PM.

Beliau juga dituduh sebagai individu yang memuktamadkan siapa yang mendapat projek melalui runding terus di Kementerian Kewangan.

"Menggunakan bilik yang betul-betul terletak di sebelah bilik PM, (beliau) membuat keputusan untuk menguasai dan menukar syarikat yang mendapat kontrak kerajaan samada untuk Ketua Umno bahagian, kerabat diraja mahupun kroni-kroni beliau sendiri," katanya.

Badrul Hisham juga membekalkan beberapa dokumen bagi menyokong dakwaannya itu.

Baca berikutnya:

Misteri bagaimana pegawai PM ada harta RM200 juta

Mendapat maklumat dari seorang yang mendakwa 'orang dalam' JPM dengan memberikan dokumen dan fakta mengenai penyelewengan yang memungkinkan seorang pegawai kakan di Pejabat Perdana Menteri mengumpulkan kekayaan secara luar biasa.

Dokumen dan fakta tersebut melibatkan Setiausaha sulit kanan kepada Perdana Menteri iaitu. Dato’ Zakiah Ibrahim.

Dato Zakiah atau pemberi maklumat menggelarnya ZAKAYA merupakan wanita yang mempunyai pengaruh besar di Pejabat Perdana Menteri. Tanyalah kepada sesiapa yang pernah berurusan dengan Pejabat Perdana Menteri mesti mengetahui gelagat dan peranan wanita ini.

Tidak menyukai publisiti, Zakiah dalam diam mengumpul harta bernilai RM200 juta dalam masa tidak sampai tiga tahun menguasai pejabat PM.

Zakiah adalah individu yang memuktamadkan siapa yang mendapat projek melalui direct nego atau restricted tender di Kementerian Kewangan.

Kuasanya melebihi kuasa Datuk Seri Husni Hanazlah, Menteri Kewangan Kedua.

Menggunakan bilik yang betul-betul terletak di sebelah bilik PM, Zakiah membuat keputusan untuk menguasai dan menukar syarikat yang mendapat kontrak kerajaan samada untuk Ketua UMNO bahagian, kerabat diraja mahupun kroni-kroni beliau sendiri.

Beliau dalam masa yang singkat telah mengumpul kekayaan sebanyak RM200 juta dengan cara diam-diam melalui dua orang rakannya Dato Norida Hamzah, CEO Aero Tree Defence & Services Sdn Bhd dan seorang lagi Halim Othman, bekas petugas Sri Satria dan “Nominee Director” untuk Zakiah.

Modus Operandi Zakiah adalah dengan menukar proposal syarikat yang terpilih kepada syarikat Dato Norida dan Halim atau memanggil ketua bahagian UMNO atau Kerabat Diraja yang berjaya merebut tender untuk berkongsi kekayaan dengan beliau.

Satu lagi keistimewaan Zakiah adalah beliau boleh terus menghubungi menteri untuk “rundingan terus” dengan beliau supaya projek itu boleh dikongsi antaranya dan pihak menteri atau pegawai kanan kementerian tersebut.

Hari ini kami kemukakan dua bukti 2 syarikat milik Zakiah yang menggunakan kroni beliau dengan memaksa Bank Pembangunan dan Malaysia Debt Ventures Berhad memberikan pinjaman berjumlah hampir RM200 juta untuk projek bernilai RM20 juta.

(maklumat diperolehi dari orang sumber dalaman JPM yang tidak mahu dikenali, JPM atau individu yang dinyatakan di atas harus menafikan atau menerangkan kedudukan sebenar...satu masej twitter sudah dihantar kepada PM Malaysia untuk melihat respon beliau).

Wednesday, November 10, 2010

ZAID KEMBALI KE ZAMAN MABUK!

SAYA sangat berdoa dan berharap semoga Zaid Ibrahim tidak mabuk apabila beliau membuat kenyataan dalam sidang media khas di rumahnya hari ini yang menyalahkan Anwar Dan Azmin yang menyebabkan PKR menjadi punca masalah dalam parti berkenaan. Saya berkata begitu kerana beliau sudah ke Makkah dan sudah bertaubat untuk tidak melakukan dosa-dosa besar dan dosa-dosa kecil.

Apalah rasionalnya Zaid menyalahkan Anwar dan Azmin berhubung kemalangan yang diterimanya hari ini? Beliau telah melepas semua jawatan dan menarik diri dari bertanding jawatan timbalan presiden. Kononnya beliau berbuat begitu kerana tidak percaya kepada PKR, tentunya kepada Azmin dan juga Anwar Ibrahim.

Sesiapa pun tidak menafikan Anwar ada melakukan kesilapan, dan begitu juga dengan Azmin. Tetapi apakah orang boleh mempercayai kalau Zaid sekudus ahli syurga yang cuba hendak memperbetulkan PKR? Apakah Zaid tidak ada kesalahan? Sejarah penglibatanya dalam politik sudah diketahui umum. Kalau beliau umpama malaikat Subuh pasti Umno tidak memecatnya. Sejahat-jahat Umno tentulah Zaid lebih jahat dari parti berkenaan.

Sebagai ahli beliau berhak untuk membuat kritikan dan teguran. Tetapi teguran terbuka dan melampau adalah tidak betul dan bukan menggambarkan seorang yang profesional seperti mana profesyen beliau sebagai pengamal undang-undang. Sikap marahkan nayamuk membakar kelambu adalah bodoh.

Pada saya Zaid tidak berhak untuk mengeluarkan kenyataan demikian. Ia bukan satu penyelesaian. Kalau dia masih berharap untuk meperbaiki PKR caranya bukan begitu. Zaid perlu ingat dan sedar diri bahawa sewaktu rumah PKR di bina beliau berada jauh dari pembinaan itu. Bahkan beliau berada di sebelah sana. Sumbangan Zaid kepada PKR dan juga reformasi tidak sampai sekacip pinang pun.

Sesudah rumah siap baru dia mendekati PKR. Itupun selepas dipecat dari Umno. Beliau menggunakan alasan Umno korup, tidak demokratik maka beliau 'keluar' dari Umno. Betulkah? Hati yang tenang dan jiwa yang mulia dapat mengukur sejauh mana dakwaan itu. Saya percaya kalau beliau keluar dengan cara dipecat itu, kerana beliau tidak ada peluang berada dalam Umno. Jalannya dalam Umno untuk menuju ke Putrajaya sudah tertutup. Saya yakin kalau beliau PM beliau akan kekal dalam Umno dan sedia hanyut bersama noda dan dosanya asalnya dia berkuasa.

Zaid telah menyerlahkan nafsunya untuk jadi perdana menteri. Itu tidak menjadi masalah, setiap orang menyertai politik inginkan jawatan itu. Tetapi jangan cuba naik dengan memperalatkan orang lain dan bila gagal menyalahkan orang lain pula. Sebesar ulat dalam tahi pun Zaid tidak menyatakan kesalahan dan kecacatan yang ada kepadanya.

Celaru atau tidak PKR, Anwar, Azmin dan rakan mereka yang lain ternyata bejaya meletakkan PKR ke puncak yang dirundui oleh Zaid. PKR berjaya menawan empat buah negeri bersama Pas dan DAP. Bukankah atas kejayaan itu maka Zaid terkindir-kindir dan terkenyeh-kenyeh untuk memasukinya?

Kerana percaya PKR lebih baik dari Umno itulah maka Zaid hadir untuk menumpang kemudian mengakarkan diri kemudian menguasai diri dalam PKR. Kenapa selepas beliau merasakan hendak kalah dalam pertandingan yang penuh tektikal itu baru nampak yang PKR buruk dan huduh. Tidakkan sepanjang pertandingan itu Zaid juga turut sama melakukan kegiatan yang huduh dan buruk? Cara hanya nampak salah orang dan melindungi salah kita, tidak betul dong.

Hari ini dia buat kenyatan akhbar bersama penyokongnya. Apakah natijah kepada tindakan Zaid itu. Ia sesuatu yang menyedihkan. Baik-baik penyokong itu dulu bersetia dengan PKR, kini sudah berpecah. Penyokong itu akan ikut jejak langkah Zaid. Bukankan Zaid ini sebagai agen pemecah belah?

Saya rasa PKR rela hancur dari melacurkan diri untuk orang seprti Zaid ini. Iya sekali lagi dikatakan kalau Zaid merasakan dia kuat, mulia dan bersih umpama baru jelma dari syurga cubalah tubuh parti sendiri dan ajak sekalian penyokongnya itu. Ingatlah Zaid dan sesiapa pun bahawa kekayaan dan ego tidak akan dapat membeli seorang hamba yang berprinsip dan ikhlas dalam perjuangan. Duit hanya sesuai untuk dihemburkan dalam pesta syaitan saja.

Merah Tinta
Tuesday, November 9, 2010

Monday, November 8, 2010

LAGI SPIN BODOH SI MAHFUZ...

Apakah Harakahdaily dok melayan Naib Presiden PAS yang bodoh ni.

Tak habis-habis dengan spinnya yang menunjukkan taraf pemikiran ceteknya. Tolonglah kalau ada penyelidik atau yang bijak daripada PAS bantu si bodoh ini.

Tolonglah wahai Mohd Sayuti Omar (MSO), beritahu kepada Mahfuz lebih baik dia tutup mulut. Lagi banyak dia bercakap lagi rugi undi kepada PAS nanti.

Semalam Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar yang bangang dan tak sekolah ini mengatakan kemenangan jentera Tengku Razaleigh Hamzah dalam pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (Dun) Galas mungkin akan mendorong ahli-ahli Umno untuk bingkas mereformasikan parti mereka dengan memastikan bekas Menteri Kewangan itu memimpin parti tersebut.

Kita akui Tengku Razaleigh antara penyumbang besar dalam menjamin kemenangan Barisan Nasional (BN) di Galas tapi tak kan orang UMNO mahu bercakap atau bertindak ke tahap itu.

Mahfuz dengan bodohnya berkata: "Prestasi Razaleigh dalam pilihan raya itu merealisasikan impian Umno yang tercari-cari pemimpin yang boleh menyatukan semua pihak tanpa berhempas pulas untuk menjadi semua benda kepada semua orang."

Bagi Mahfuz, kemenangan jentera Razaleigh di Galas sebagai kejayaan peribadi beliau dalam usahanya untuk mengajar pemimpin-pemimpin Umno tentang kepimpinan yang diterima oleh semua bangsa.

Tak usah nak jek Tengku Razaleighlah Mahfuz. Cerita sebenar di sebalik kejayaan BN di Galas banyak lagi, termasuk kerana Tok Guru PAS yang disanjung itu mengamalkan rasuah.

Juga tidak usah nak bayang-bayanglah kononnya jika UMNO dan BN dipimpin oleh Razaleigh yang mahir, handal, berhemah dan tidak ada baggage, pembangkang perlu mengkaji strateginya untuk berhadapan dengan keadaan itu.

"Bagamaimana pun, kita harap perkara itu tidak berlaku kerana kita merasa lebih baik kita berhadapan dengan Najib dan Muhyiddin yang semakin ketara berlainan arah," kata yang cuba memperlekehkan Perdana Menteri dan timbalannya.

Wahai Mahfuz, tak payahlah nak spin apa yang akan berlaku dalam UMNO. Pandanglah dalam PAS sendiri, apa akan ada yang ‘bermasam muka’ selepas ini kerana taktik tidak menjadi di Galas.

Dan Mahfuz pula hanya pandai nak spin tetapi spin yang menjolok biji matanya sendiri.
Baca ‘kebodohan Mahfuz’ di sini!

Galas: Ku Li bingkas pimpin Umno
Harakahdaily, 5 Oktober 2010


Kemenangan jentera Tengku Razaleigh Hamzah dalam pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (Dun) Galas mungkin akan mendorong ahli-ahli Umno untuk bingkas mereformasikan parti mereka dengan memastikan bekas Menteri Kewangan itu memimpin parti tersebut.

"Prestasi Razaleigh dalam pilihan raya itu merealisasikan impian Umno yang tercari-cari pemimpin yang boleh menyatukan semua pihak tanpa berhempas pulas untuk menjadi semua benda kepada semua orang," kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.

Mahfuz melihat kemenangan jentera Razaleigh di Galas sebagai kejayaan peribadi beliau dalam usahanya untuk mengajar pemimpin-pemimpin Umno hari ini tentang kepimpinan yang diterima oleh semua bangsa.

"Ketika (Datuk Seri) Najib (Tun Razak) bersusah payah dalam usahanya untuk menyogok konsep 1Malaysia yang diilhamkan oleh Apco Worldwide kepada ahli-ahli Umno yang jelas lebih tertarik kepada Perkasa yang dipromosikan oleh (Tun) Dr Mahathir (Mohamad), Razaleigh dengan mudah membuktikan bahawa stail kepimpinannya adalah sesuatu yang amat diperlukan oleh Umno untuk membolehkan parti itu diterima oleh semua kaum," kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

Beliau membangkitkan khabar yang tersebar luas yang mendakwa Perkasa disokong kuat di belakang tabir oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin dengan pelbagai pesanan kepada presiden pertubuhan itu, Datuk Ibrahim Ali supaya terus berjuang.

Menurut Mahfuz lagi, faktor Razaleigh yang menjadi penyebab kemenangan jentera pimpinannya di Galas itu merupakan bukti yang jelas bahawa kepimpinan beliau diterima oleh akar umbi Umno dan BN.

Lebih menarik lagi, kata Mahfuz, Razaleigh yang tidak mempunyai apa-apa jawatan dan kuasa di dalam kerajaan untuk menaburkan wang dan projek berjaya menghimpunkan ahli-ahli Umno dan Barisan Nasional (BN) untuk berhempas pulas di belakangnya bagi menggerak dan menguatkan jenteranya di Galas.

"Bukan sahaja beliau tidak mampu menjanjikan kekayaan dan projek kepada mereka yang membantu jenteranya dalam pilihan raya kecil itu, malah beliau sendiri menerima bantuan yang sangat minimum dari para pemimpin dan tokoh-tokoh besar Umno.

"Tidak seperti pilihan raya kecil Hulu Selangor dahulu, tidak ada sokongan habis-habisan Najib yang datang berkali-kali untuk berkempen, tidak ada Dr Mahathir datang berkempen, namun Razaleigh tetap berjaya membuktikan kemampuannya dengan peratusan majoriti yang jauh lebih baik dari yang dicapai oleh pasukan yang diketuai Najib di Hulu Selangor," katanya.

Mahfuz juga membayangkan jika Umno dan BN dipimpin oleh Razaleigh yang mahir, handal, berhemah dan tidak ada baggage, Pakatan Rakyat (PR) perlu mengkaji strateginya untuk berhadapan dengan keadaan itu.

"Bagamaimana pun, kita harap perkara itu tidak berlaku kerana kita merasa lebih baik kita berhadapan dengan Najib dan Muhyiddin yang semakin ketara berlainan arah," katanya.

Monday, November 1, 2010

BERPALING ARAHLAH DARIAPADA ANWAR

Membaca apa yang ditulis waadat menyedarkan banyak pihak bahawa berjuang melalui REFORMASI dan menentang kerajaan Barisan Nasional adalah siapa-siasia.

Itu bagi yang sudah sedar.

Bagi waadat, perjuangan menyokong Anwar adalah SIA-SIA dan sewajarnya mereka berpaling daripada perjuangan sedemikian.


Baca entri berikut:

di penghujung perjuangan...
(SUNDAY, OCTOBER 31, 2010)

Semalam Demang terpandang sebuah blog yang dahulunya merupakan pendokong reformasi tetapi kini menjadi penyokong kuat Najib. Sudah tentu bukan blogger itu sahaja yang Demang tahu sudah berpaling arah.

Salah seorang darinya ialah Demang sendiri. 10 tahun dulu sanggup angkut anak bini menghadiri rapat raksasa menyambut kedatangan Bung Anwar Ibrahim sambil melaung istilah keramat; REFORMASI.

Itu, dulu. Sedekad sudah berlalu.

Sekarang, Tun Mahathir masih ada namun sudah tidak menjadi PM. Anwar juga masih bersabung di gelanggang politik meski bukan lagi sebagai TPM. Malah gelaran mantan TPM pun sudah janggal untuk disebut.

2-3 tahun selepas Anwar disabitkan kesalahan jenayah dan dipenjara, gerakan reformasi semakin lesu, cuma belum padam sepenuhnya.

Kealpaan Pak Lah dan anggotanya menjadi modal baru untuk saki baki pendokong Anwar menyalakan semula obor perjuangan.

Kesilapan Pak Lah membebaskan Anwar, segera diambil kesempatan. Maka gerakan menumbangkan kerajaan BN marak semula.

Bak kata pepatah, jong pecah yu kenyang. Isu-isu yang dimainkan PKR ternyata menguntungkan bukan Melayu. Maka DAP menjadi pembawa kayu api sebagaimana surah Al-Lahab.

PAS yang bagaikan rumput di tepi jalan tetiba seperti mendapat baja baru. Kejatuhan UMNO dilihat sebagai satu peluang untuk merebut tahta yang selama ini sekadar di persada angan.

Sayangnya usaha PAS tidak disambut sepenuhnya ummat Islam. Biarpun kemelut BN pada indeks tertinggi namun dalam PRU12 PAS cuma mampu meraih 22 (+1) kerusi.

Perpecahan ummat Islam di Malaysia membolehkan DAP meraih laba. Parti-parti komponan BN bukan Islam merudum dan hampir muflis. MCA kehilangan sekian banyak kerusi; MIC yang selama ini menumpang ehsan UMNO hampir ditolak sepenuhnya; manakala Gerakan terpaksa bergerak turun daripada takhta kerajaan Pulau Pinang.

Mujur masih ramai pemimpin Islam yang cepat sedar. Golongan tersebut termasuk intelektual (ulama), profesional, dan aktivis masyarakat melontar isyarat kepada Pak Lah agar berundur.

Alhamdulillah. Tanpa perlu mempertikaikan siapa salah siapa betul, siapa yang lebih bersalah dan siapa yang lebih betul, Pak Lah bersetuju untuk memberi laluan pada orang lain.

Maka Najib yang merupakan pemimpin paling senior dan paling kanan tika itu diberi amanah memikul tanggung jawab memberi nafas baru pada kepimpinan negara.

Najib tidak sahaja dipertangggungjawabkan untuk memulihkan UMNO dan BN bahkan lebih dari itu, bagi memimpin sekumpulan arkitek pembinaan negara membuka plan baru menuju negara maju.

Hal ini tidak bermakna kepimpinan sebelum ini tersilap catur. Sememangnya perkembangan semasa yang melibatkan perubahan minda masyarakat dunia memerlukan pendekatan baru dalam kepimpinan.

Berbalik pada perjuangan penyokong Anwar Ibrahim. Mereka sepatutnya mengambil alih kerajaan pada 1999. Ketika itu sokongan rakyat hampir sebulat suara terhadap beliau.

Namun ketika itu Anwar gagal mendapatkan sokongan kaum bukan Melayu. Buktinya, semasa PRU yang diadakan ketika itu MCA, Gerakan, dan MIC memperolehi kerusi yang cukup mantap sehingga banyak keputusan kerajaan merugikan ummat Islam.

Di situlah kita lihat kebijaksanaan Pak Lah dan jemaahnya. Beliau mengambil teladan daripada cara berfikir Rasulullah SAW semasa perjanjian Hudaibiyah. Pak Lah menukarkan keadaan yang dianggap merugikan kepada sesuatu yang menguntungkan dalam jangka panjang.

Contohnya, dalam hal kerajaan terpaksa memberhentikan bantuan untuk sekolah-sekolah agama rakyat, Pak Lah telah memberi laluan pada pengambilan secara besar-besaran guru agama melalui program JQAF. Menukarkan status guru agama bergaji RM400-700 sebulan ke DG41 dengan pendapatan melebihi RM2000 sebulan!!!

Bohonglah kalau bukan Islam tidak mencemburuinya.

Demang percaya guru-guru JQAF menghargai. Jika tidak, bertaubatlah atau berundur terus dari bernaung di bawah Kementerian Pelajaran yang menaja dan (maaf) menyara mereka.

Demang melihat perkembangan PKR bermula dari letupan kuat berjaya membentuk tsunami besar namun hanya mampu menghakis di permukaan sahaja. Jika adapun yang runtuh hanyalah monumen-monumen rapuh yang asasnya tidak kejap.

Perjuangan yang akan membuahkan hasil mesti mempunyai tunjang yang kukuh terasak ke perut bumi. Bukan setakat gah pada penglihatan sahaja berdasarkan isu semasa dan isu peribadi.

Kelak apabila air surut ke laut semula, sampah sarap akan dipungut dan dihapuskan manakala binaan yang teguh menjadi asas pada negara yang lebih mantap.

Demang ulang sekali lagi. Jika PKR hendak berjaya, ia bukan berlaku pada 16 September lepas atau pada PRU13 nanti, sebaliknya tarikh keramat yang dinanti-nanti sudah 10 tahun berlalu.

Sejak Najib mengambil alih pentadbiran terlalu banyak perubahan realistik dibentang pada rakyat. Meskipun tidak semua akan bersetuju namun peratus sokongan terhadap beliau terus bertambah hari demi hari.

Terbaru, masyarakat cina sudah mula beralih arah.

Perkembangan politik semenjak gelombang besar tsunami reformasi memperlihatkan penguncupan sokongan terhadap gerakan itu. Ia bukanlah petanda yang bagus untuk PKR bahkan sudah ramai pemimpin peringkat akar umbi yang diam-diam beralih arah.

Bagi Demang, kepimpinan negara yang ada sekarang sudah memadai untuk kita manipulasikan bagi memacu negara mencapai Wawasan 2020. Barisan kepimpinan adalah alat yang boleh kita manafaatkan untuk kebajikan rakyat.

Demokrasi bukan bermaksud kita perlu menukar kerajaan sesuka hati sebaliknya adalah sistem yang menghalang pemimpin berbuat sesuka hati.

Berpada-padalah.

Wednesday, October 27, 2010

IDRIS JUSOH TERBABIT DENGAN PENGHANTARAN SMS UGUT BUNUH?

Hari ini penulis seronok baca kes SMS Ugutan Bunuh yang menjadi prosiding di Mahkamah Sesyen Kuala Terengganu bermula semalam hingga esok.

Apa yang menarik ada empat laporan iaitu Bernama (klik sini), teganukini, teganuku dan hambali yang ditulis cara berlainan tetapi menyebut seorang tokoh penting, iaitu Datuk Seri Idris Jusoh - bekas Menteri Besar Terengganu.

Walapun Idris belum disahkan terlibat tetapi dengan saksi terbaru mengatakan Datuk Dr Ahmad Ramzi Mohd Zubir (gambar kiri) yang menyuruh beliau menggendalikan aplikasi penghantaran SMS Ugut Bunuh berkenaan, kita boleh membaca siapa Dr Ramzi dan hubungannya dengan Idris.

Apapun elok jika dibaca apa yang ditulis oleh hambali ini:

Selepas siri keruntuhan yang menunjukkan Ahmad Said tidak ada kena mengena dengannya, perbicaraan kes SMS Ugut Bunuh ini juga tiada kaitan dengan Ahmad Said...selepas Setiausaha Politik bekas Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Idris Jusoh – Datuk Dr Ahmad Ramzi Mohd.Zubir disoalsiasat dan hasilnya menjurus ke arah beliau ‘turut terlibat’ dengan penghantaran SMS itu, mahkamah dikejutkan pula dengan nama baru ‘ Idris Jusoh’ di sebut dalam mahkamah, seolah-olah ‘terlibat sama’.


Ketika siri runtuhan bangunan di Terengganu berlaku, sukar untuk rakyat menuding jari –salah siapa. Bekas Menteri Besarkah? Kontraktorkah? Jabatan Kerja Rayakah? Siapa dan siapa?

Yang pasti ia kuasa Allah dan Allah mahu menunjukkan bahawa jika kerja dijalankan mungkin niatnya baik tetapi pelaksanaannya tidak baik maka hasilnya pun tidak baik.

Namun banyak tangan yang menuding kepada Ahmad Said kerananya kerana lambat membaiki dan macam-macam lagi seolah-olah keruntuhan itu diakibatkan oleh Ahmad Said.

Lainnya kes di mahkamah yang membicarakan “SMS Ugut Bunuh’ yang kini berlangsung mulai semalam hingga esok (26 hingga 28 Oktober 2010).

Salah seorang saksi utama, Datuk Wan Ahamad Wan Muda tidak perlu hadir pun di mahkamah kini kerana perbicaraan memasuki fasa pertanyaan untuk kumpulan yang bertanggungjawab menghantar SMS berkenaan.

Semalam ketika perbicaraan disambung, Wan Ahamad berada di London dan dijangka pulang hari ini. Dia mengikuti lawatan kerja yang turut disertai Setiausaha Kerajaan Negeri Terengganu, Datuk Mazlan Ngah.

Lagipun amat terserlah kini, Wan Ahamad tiada kena mengena dengan SMS dan penghantaran SMS berkenaan.

Dengan ini amat benar dan tempat sekali komen Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib pada 15 April 2009 dan Ketua Polis Terengganu Datuk Mohd Shukri Dahlan bahawa Wan Ahamad ketika itu Setiausaha Sulit Kanan kepada Menteri Besar tidak melakukan kerja ‘gila’ itu.

Berita Harian Online (15 April 2009) melaporkan komen Najib berikut: – "Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Razak berkata, ugutan bunuh yang diedarkan kepada tiga daripada ADUN terbabit melalui sms adalah tidak sahih. “Mereka dapat SMS tetapi SMS tak berpunca daripada pejabat Menteri Besar, maka tidak ada kesahihan.”

Sinar Harian (23 April 2009) pula melaporkan: "Ketua Polis Terengganu, Datuk Mohd Shukri Dahlan pula berkata, polis telah mengenal pasti bahawa SMS itu bukannya dihantar oleh pegawai kanan di pejabat Menteri Besar seperti yang dilaporkan sebelum ini."

Apa yang mahu diperkatakan di sini ialah selepas siri keruntuhan yang menunjukkan Ahmad Said tidak ada kena mengena dengannya, perbicaraan kes SMS Ugut Bunuh ini juga tiada kaitan dengan Ahmad Said.

Yang menarik, selepas Setiausaha Politik bekas Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Idris Jusoh – Datuk Dr.Ahmad Ramzi Mohd.Zubir disoalsiasat dan hasilnya menjurus ke arah beliau ‘turut terlibat’ dengan penghantaran SMS itu, mahkamah dikejutkan pula dengan nama baru ‘ Idris Jusoh’ di sebut dalam mahkamah, seolah-olah ‘terlibat sama’.

Pendedahan di mahkamah mengenai penggunaan sms blast menunjukkan Idris bijak menggunakan teknologi mutakhir – blast sms – untuk kempennya.

Namun menyedihkan sedikit jika kemudahan itu jika terserlah digunakan untuk ‘menyerang Ahmad Said’ melalui SMS Ugut Bunuh.

Saya tidak mengatakan Idris melakukannya tetapi penjenguk dan pengunjung boleh menilai sendiri daripada perbicaraan semalam bagaimana “Idris’ mungkin (saya katakana mungkin) terpalit dalam isu SMS Ugut Bunuh ini.

Baca apa yang dimuatkan dalam entri Unit Komunikasi Kerajaan Negeri Terengganu mengenai prosiding di mahkamah semalam:

Perbicaraan kes ugutan bunuh menerusi SMS

Oleh: RUSLAN ABDUL RAHMAN

Dalam pembicaraan “Ugutan bunuh melalui SMS’ yang bersambung pada hari ini (26 Oktober), mahkamah diberitahu bahawa penggunaan aplikasi SMS atas nama Mohd.Irwan Zainal Abidin (seorang pegawai kerani di Pejabat Umno pada 2009) adalah digunakan untuk tujuan kempen calon pertandingan Majlis Tertinggi bagi pihak calon bernama Dato’ Seri Haji Idris Jusoh.

Mohd Irwan yang tinggal di Seri Kembangan ketika disoal pihak pendakwa pada sesi perbicaraan pagi ini memberitahu pada masa itu beliau adalah setiausaha kerja kepada sekretariat Pemulihan UMNO.

Dinyatakan kepada mahkamah, tugas beliau adalah menyediakan minit mesyuarat, tempahan bilik mesyuarat, makluman kepada ahli mesyuarat dan persiapan mesyuarat berkaitan sekretariat pemulihan UMNO itu.

Ditanya pihak pendakwa, Mohd.Irwan memberitahu beliau bertanggungjawab kepada tiga orang pegawai atasan iaitu Setiausaha Kerja UMNO Malaysia ketika itu, Datuk Husaini Hashim, Pengerusi Sekretariat Pemulihan UMNO, Dato’ Seri Idris Jusoh dan Datuk Dr.Ahmad Ramzi Mohd.Zubir selaku Pegawai Khas Dato’ Seri Idris.

Prosiding pagi ini berlangsung di hadapan Hakim, M.Bakri Abd. Majid. Pihak pendakwa diwakili oleh Timbalan Pendakwa Raya, Ishak Yusoff, Ooi Chooi Gaik dan Nur Azimul Azami manakala Dr.Ahmad Ramzi diwakili peguambela Datuk Hazman Ahmad, Mohd Noor Mahmood dan Rosli Abdul Rahman.

Ditanya penglibatan beliau dalam kes ini, Mohd.Irwan berkata Dr.Ramzi meminta beliau membantu kempen pemilihan Majlis Tertinggi UMNO 2008-2011 yang mana Dato’ Seri Idris Jusoh merupakan salah seorang calon bagi mengganggotai pemilihan itu.

“Dalam kaedah berkempen Dr.Ramzi telah berikan saya satu SMS, nama dan nombor handphone untuk saya hubungi yang mana kandungan kaedah kempen menggunakan `SMS blast’” beritahunya kepada mahkamah.

Pendakwa: Apa yang diarahkan oleh Dr.Ramzi

Mohd.Irwan: Minta saya hubungi penama tersebut kepada nombor-nombor telefon yang telah diberikan . Minta saya hubungi Encik Hazwan untuk mendapat keterangan lanjut mengenai kaedah SMS. Selepas faham saya hubungi semula Dr.Ramzi bagi perbincangan dan Dr.Ramzi setuju untuk membeli aplikasi tersebut.

Pendakwa: Apa lagi arahan Dr.Ramzi

Mohd.Irwan: Bagi tujuan pembelian aplikasi, Dr.Ramzi salurkan wang RM1,000 kepada akaun saya dan saya pindahkan ke akaun yang diberikan oleh Encik Hazwan (pemilik syarikat aplikasi SMS), akaun tersebut namnya seorang wanita. RM450 untuk bayaran pendaftaran dan RM550 untuk pembelian kredit.

Pendakwa: Apakah tujuan pembelian itu?

Mohd.Irwan
: Tujuan pembelian tersebut adalah bagi membantu kempen pemilihan MT bagi pihak Dato’ Seri Idris Jusoh.

Pendakwa: Akaun SMS blast itu didaftarkan atas nama siapa?

Mohd.Irwan
: Didaftarkan atas nama saya.

Pendakwa: Bagaimana SMS blast digunakan?

Mohd.Irwan
: Bagi menggunakan SMS blast kita perlukan sebuah komputer, sambungan internet, ID dan password. Kita bolehlah menghantar SMS kepada seberapa ramai yang kita mahukan. Kita juga boleh mengubah kolum penghantar. Biasa `sender’ adalah nombor handphone kita sendiri, SMS blast ini boleh diubah nama sender kepada sesiapa sahaja.

Pendakwa: Kemudian selepas itu apa yang awak lakukan?

Mohd.Irwan
: Saya ada hantar SMS memo percubaan kepada handphone Dr.Ramzi dan handphone saya sendiri sebanyak dua kali. Kali pertama tidak berjaya kerana tidak dimasukkan kod antarabangsa bagi Malaysia iaitu nombor 6. Kali kedua berjaya setelah dimasukkan nombor 6 pada pangkal nombor telefon itu.

Pendakwa: Bila dihantar memo SMS percubaan itu?

Mohd.Irwan
: 6 Mac 2009.

Pendakwa: Apakah kandungan memo SMS itu?

Mohd.Irwan
: Memo itu berbunyi “percubaan, Dato’ Seri Idris Jusoh’. Selepas itu saya lupa password dan hubungi semula Encik Hawzan untuk bantuan password baru.

Pendakwa: Apa password baru?

Mohd.Irwan
: DSIJ 151155. DSIJ merujuk pada Dato’ Seri Idris Jusoh, 151155 adalah tarikh lahir beliau.

Pendakwa: Kenapa letak password sebegitu?

Mohd.Irwan
: Sebab saya risau jika terlupa lagi dan bagi memudahkan.

Pendakwa: Siapa yang arah bukan akaun itu dan tujuan apa?

Mohd.Irwan
: Akaun ini diminta dibuka oleh Dr.Ramzi bagi membantu kempen Dato’ Seri Idris sebagai calon MT.

Pendakwa: Adakah awak maklum pada sesiapa password itu (DSIJ 151155)?

Mohd.Irwan
: Tak maklum pada sesiapa kecuali Dr.Ramzi atas permintaan beliau sendiri.

Pendakwa: Bila diberitahu password itu kepada Dr.Ramzi?

Mohd.Irwan: Minggu pertama April 2009 selepas habis kempen MT. Hantar melalui SMS dan tidak maklumkan kepada orang lain selain Dr.Ramzi.

Pendakwa: Bagaimana awak dapat tahu mengenai isu ugutan melalui SMS ini?

Mohd.Irwan
: Saya dapat tahu melalui akhbar dan siaran berita TV. Seterusnya saya mengesyaki isu ini terbabit dengan akaun yang didaftarkan atas nama saya.

Pendakwa: Tentang password DSIJ 151155 ada beritahu pada sesiapa dan tulis di mana-mana.

Mohd.Irwan: Tidak ada,kecuali kepada Dr.Ramzi.

Pendakwa: Ada diterangkan kepada Dr.Ramzi cara penggunaan blast SMS .

Mohd.Irwan
: Ada. Bertempat di pejabat Dr.Ramzi pada awal April 2009.

Pendakwa: Selepas syak isu SMS itu ada hubungan dengan akaun atas nama awak apa awak buat?

Mohd.Irwan
: Saya hubungi Encik Hazwan untuk bertemu dan bincang masalah akaun tersebut. Dr.Ramzi pun ada hubungi saya bagi tujuan agar tutup akaun tersebut dan jika ada dipulangkan baki kredit dan kalau tak ada, tak mengapa.

Pendakwa: Di mana jumpa Encik Hazwan

Mohd.Irwan: Di Bangi Golf Resort pada malam saya ditahan polis pada 20 April 2009.

Pendakwa: Ada terima apa-apa arahan Dr.Ramzi?

Mohd.Irwan
: Dr.Ramzi pesan supaya lindungi beliau dan ‘big boss’

Pendakwa: Siapa ‘big boss’ ikut fahaman awak

Mohd.Irwan
: Kata-kata tersebut ikut fahaman saya merujuk kepada Dato’ Seri Idris Jusoh.

Perbicaraan seterusnya bersambung di sebelah petang.

Apabila prosiding bersambung di sebelah petang saksi (Mohd Irwa) memberitahu beliau mempunyai kelulusan Diploma Penilaian Harta Tanah lulusan Universiti Teknologi Malaysia, Kuala Lumpur yang menjalankan bertugas sebagai Pegawai Kerani, Bahagian Teknologi Maklumat di Pejabat UMNO Malaysia.

Beliau menjalankan tugas membaik pulih komputer rosak dan mengenalpasti masalah komputer dengan merujuk kepada mereka yang lebih senior kerana dia hanya seorang pekerja separa mahir.

Saksi memberitahu dia bertugas secara sukarela membantu kempen MT kepada Idris dengan mendapatkan maklumat mengenai data-data keahlian UMNO dan turut bersetuju dengan pendakwa bahawa dia terlibat dalam politik UMNO.

Pendakwa kemudiannya meminta barang rampasan berkaitan kes seperti dua laptop, satu computer, satu set alatan permaian video, satu moderm digi, satu destop dan satu alat pembesar suara ditunjukkan kepada mahkamah.

Hakim Tuan M.Bakri Abd Majid kemudiannya menangguhkan perbicaraan kes semalam dan akan disambung hari ini ( 27 Oktober 2010) jam 10.00 pagi.

Thursday, October 21, 2010

MUDAHNYA – TAWAN BANGUNAN ZAID IBRAHIM SEPERTI TAWAN PUTRAJAYA?

"Kalau ukuran logik diambil kira, sepatutnya yang hilang maruah ialah Angkatan Muda Keadilan Kota Bharu kerana pemimpin atasan PKR seperti Zaid menyerahkan bangunan tersebut kepada pemuda PAS untuk digunakan. Dengan reputasi sebagai bakal Timbalan Presiden PKR, justifikasi Zaid menyerahkan bangunan tersebut untuk dioperasikan oleh pemuda PAS perlu dipersoalkan AMK Kota Bharu."


Tawanlah apa sahaja milik Datuk Zaid Ibrahim. Kalau mahu pejabat peguamnya di Bandar Damansara pun tidak apa.

Kenapa? Ia bukan milik UMNO atau sebagainya. Ia milik peribadi Datuk Zahid.
Cuma kadangkala termenung juga kita kerana mungkin Zaid menggunakan peluang melalui UMNO untuk membeli ‘harta’ sedemikian.

Ramai yang tahu Zaid memang menggunakan peluang ketika dalam UMNO untuk mendapatkan bisnes, termasuk menjadi peguam kepada projek perumahan mega dan sebagainya.

Tetapi jika kini Zaid merasakan dia mahu jual hartanya, itu haknya. Tidak mengapa dan jika Zaid merasakan nak bagi free pun tidak apa!

Mengejutkan juga semalam (20 Oktober 2010) apabila ada laporan mengatakan dengan ‘tertawan’nya bangunan Umno Bahagian Kota Bharu yang kini menjadi hak milik Dewan Pemuda PAS Kelantan, diharap ia menjadi simbolik untuk ‘menawan’ Putrajaya nanti.

Apa simbolik sangat dengan bangunan UMNO berkenaan?

Agak dangkal pemikiran Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat,pada perkara ini apabila mengatakan sekiranya bangunan milik Umno Bahagian Kota Bharu itu dapat ‘ditawan’ Pemuda PAS semoga ianya dijadikan perangsang untuk menawan negara pada pilihan raya umum akan datang.


Beliau berkata demikian kepada media selepas merasmikan bangunan baru Dewan Pemuda PAS yang bernilai RM4.5 juta, pagi semalam. Katanya, kejayaan itu hasil kemenangan perjuangan yang didokong semua pihak khususnya golongan pemuda dalam menggalas tanggungjawab menyebarkan dakwah Islam.

“Kalau kita dapat menawan Kota Bharu sebagai ibu negeri Kelantan, diharap pada masa akan datang kita dapat menawan Putrajaya,” ujarnya.

Majlis perasmian bangunan yang dinamakan Asy-Syabab Point itu berlangsung dengan penuh gilang gemilang apabila Nik Aziz diarak ke pejabat berkenaan dari JKR 10 dengan menaiki motosikal yang diiringi 20 orang pemuda.


Tarikh 20 Oktober dipilih tarikh perasmian dan 20 orang pemuda mengiringi Tuan Guru menaiki motosikal klasik diketuai Setiausaha Dewan Pemuda PAS negeri, Hafiz Musa sebagai simbolik sempena 20 tahun pentadbiran kerajaan negeri di bawah kepimpinan beliau.

Ketua Pemuda PAS negeri, Ustaz Abdul Latif Abdul Rahman, pada sidang media berkata dana pembelian bangunan tersebut diperolehi dari sumbangan orang ramai.

Katanya, ianya telah dikumpul menerusi empat kepimpinan Dewan Pemuda bermula Datuk Takiyuddin Hassan lagi. “Namun yang lebih penting kita juga turut membuat pinjaman bank,” ujarnya.


Menurut sebuah blog, Pemuda PAS ini bagaikan beruk mendapat cincin, mereka bersorak gembira bila Zaid menyerahkan bangunan miliknya yang pernah menjadi pejabat UMNO Kota Bharu satu ketika dulu kepada mereka. Kita tidak hairan kenapa mereka bersorak gembira, biarlah kerana itu hak mereka.

Tapi bila mereka menyifatkan maruah UMNO tergadai kerana bangunan itu, maka tentu kita perlu bertanya kembali, apa maruah yang tergadai?

Bangunan yang diserahkan kepada Pemuda PAS semalam adalah bangunan milik Zaid, bukan milik UMNO. Kebetulan ketika Zaid memegang jawatan sebagai Ketua Bahagian UMNO Kota Bharu dan Ahli Parlimennya dalam masa yang sama, dia menggunakan kelebihan harta benda yang ada padanya untuk membaik pulih bangunan tersebut dan menggunakannya sebagai pejabat operasi UMNO.

Anehnya, yang pernah mempertikaikan kelebihan harta benda Zaid ini dulu bukan orang lain, PAS jugak.

Hanya kerana bangunan tersebut pernah menjadi bangunan UMNO Kota Bharu dibawah pimpinan Zaid, kenapa pula maruah UMNO perlu tergadai apabila Zaid sebagai pemilik bangunan menyerahkan kepada Pemuda PAS?

Kalau ukuran logik diambil kira, sepatutnya yang hilang maruah ialah Angkatan Muda Keadilan Kota Bharu kerana pemimpin atasan PKR seperti Zaid menyerahkan bangunan tersebut kepada pemuda PAS untuk digunakan.

Dengan reputasi sebagai bakal Timbalan Presiden PKR, justifikasi Zaid menyerahkan bangunan tersebut untuk dioperasikan oleh pemuda PAS perlu dipersoalkan AMK Kota Bharu.

Jika Pemuda PAS boleh mengandaikan maruah UMNO tergadai hanya kerana Zaid sebagai pemilik bangunan tersebut menyerahkannya untuk digunakan mereka sedangkan justifikasi penyerahan tersebut adalah jelas (Zaid bukan lagi ahli UMNO), maka kami juga boleh mengandaikan yang sama kepada AMK Kota Bharu tapi atas fakta yang lebih berisi dibandingkan Pemuda PAS sekarang.

UMNO sebagai sebuah parti yang dikuatkan oleh lebih dari 3 juta ahli kini tidak meletakkan maruah parti kepada satu bangunan.

Perjuangan dan maruah adalah jauh lebih besar dan berharga daripada bangunan tersebut. Lagipun, bangunan yang sering dikaitkan dengan UMNO ialah bangunan PWTC di Kuala Lumpur.

UMNO bukan ditubuhkan di Kota Bharu dan bangunan tersebut yang maruah kami nak tercalar bila pemilik bangunan serah pada pemuda PAS untuk digunakan.

Lagipun Zaid bukan menyerahkan bangunan tersebut secara percuma. RM 4.5 juta yang dibelanjakan pemuda PAS untuk membeli bangunan tersebut bukanlah sesuatu yang murah.

Belum lagi dipertikaikan dari mana pemuda PAS memperolehi wang sebanyak itu? Kita tahu pemuda PAS apatah lagi pemuda PAS Kelantan tidak mempunyai elemen perniagaan yang mampu menampung pembelian tersebut. Apakah hasil kutipan melalui ceramah semata-mata mampu mengumpulkan wang sebanyak itu?

Kesimpulannya, maruah UMNO tidak terletak di bangunan yang dimiliki Zaid, oleh itu tiada apa yang tergadai seperti mana yang cuba ditunjukkan pemuda PAS.