Sunday, June 26, 2016

Tutup Kilang High5 Buktikan Tabung Haji Memang Hilang RM100 Juta?


"Tabung Haji perlu menyatakan statusnya dalam syarikat ini dan buktikan dakwaan Rafizi itu tidak benar sama sekali kerana jika benar mengalami kerugian dan menggunakan duit pencarum untuk melabur, ia suatu perbuatan khianat dan tidak bertanggungjawab."

Kilang roti jenama High 5 ditutup serta merta mulai kelmarin tanpa sebarang makluman awal dan tiada pampasan serta baki gaji dilunaskan.

Pekerja dikatakan diberikan cek gaji setengah bulan dan diberitahu mereka tidak perlu melaporkan diri untuk bekerja mulai 24 Jun dan seterusnya.

Pekerja Melayu-Islam di syarikat ini sedang menjalankan ibadah puasa dan akan menyambut Hari Raya dengan hanya setengah bulan gaji.


Apa perasaan mereka dengan keputusan ini?

Jika faktor ekonomi menjadi alasan, apakah ini menggambarkan sesuatu tidak kena dengan ekonomi negara?

Bagaimana nasib kira-kira 1,00 perkerja dan keluarga mereka akibat tindakan syarikat berkenaan?

Roti jenama High 5 ini adalah jenama syarikat Siverbird Group Berhad yang merupakan syarikat pelaburan Tabung Haji (TH). Diulangi, Tabung Haji.

Wakil pekerja Mohd Rosnizam Abu Said mendakwa 60 pekerja telah menerima surat dari syarikat itu pada 22 Jun, memaklumkan kepada mereka bahawa syarikat itu akan menghentikan operasi pada 23 Jun.

Surat tanpa tarikh itu, bagaimanapun, menyatakan ia memberi mereka sebulan notis.
Ini, dakwa Rosnizam, adalah satu pembohongan.

"Kami mahu tahu apa yang akan berlaku kepada kami. Bagaimana dengan pampasan kami, hak kami sebagai pekerja?" kata Rosnizam.

Pemberhentian mereka dibuat tanpa dimaklumkan terlebih dahulu.

Pekerja amat tidak berpuashati kerana hanya ditawarkan gaji 1/2 bulan tanpa apajua jaminan bahawa pampasan berhenti kerja dan baki gaji akan dibayar.

Isu ini bakal mengundang kontroversi kerana TH membeli saham-saham di dalam Siverbird Group yng kini telah gulung tikar dan mengalami kerugian hampir 100 juta.

Mungkin juga kini hanya nama TH digunakan tetapi hakikatnya ia bukan lagi milik syarikat berkenaan kerana sudah menjual sahamnya pada 2014.

Namun mengapa membiarkan TH terus dikaitkan dengan syarikat ini jika tidak lagi memilikinya?

Banyak kemungkinan – ia juga mungkin strategi bisnes pihak tertentu yang memungkinkan kepada pembelian semula asset syarikat  oleh pihak tertentu (tentunya bukan Melayu-Islam).  Kebanyakan pekerja Melayu-Islam dibuang  itu akan digantikan dengan pekerja asing, kemungkinan Bangla.

Juga apakah ini bukti sayarikat berkaitan kerajaan (GLC) sebenarnya ‘tak reti berniaga’?

Bak kata Syed Akbar Ali melalui blognyanya bertajuk  “Hi5 Bubuh Pasir Dalam Periuk Nasi Pekerja Melayu - 2 Minggu Sebelum Raya”:   “Its just  another example that the GLCs tak tahu niaga.  Tabung Haji bought this company from the Chinese (part of the psycho-stupid "buying up Chinese businesses" strategy). Folks, this is what I think will happen.  Someone will buy this Hi5 company. It is a super hi tech bread factory in Shah Alam.  The people who buy it back will make a success of it.”  

Why? Because they have to pay only 4 sen to buy one share in this company.   Their acquisition cost will be so cheap - they will be able to turn things around. I hope so.”

Apabila timbulnya isu mengenai pembuangan pekerja oleh High 5 ini, teringkat kita kepada kenyataan Rafizi Ramli pada 23 Februari lalu yang mengatakan ‘Tabung Haji rugi hampir RM100 juta kerana terlibat dalam perniagaan roti’.

Lantas Rafizi mempersoalkan mengapa Tabung Haji mengambil keputusan agresif dengan pelaburan terhadap syarikat ini pada 2007.

Beliau juga mahu tahu bagaimana berlakunya kesilapan pelaburan sedemikian dan sesiapa yang dipertanggungjawabkan.

Menurut Setiausaha Agong PKR itu:


“Pembelian aktif saham Silverbird Group Berhad oleh Tabung Haji secara meluas di antara September dan Oktober 2007, menyaksikan kenaikan saham syarikat membuat roti itu daripada 39 sen (awal September 2007) kepada RM1.08 pada 16 Oktober 2007.

Langkah agresif Lembaga Tabung Haji melabur dalam syarikat membuat roti pada 2007 menyebabkan kerugian hampir RM100 juta.

Pembelian aktif saham Silverbird Group Berhad (kini dikenali sebagai Hi-5 Conglomerate Berhad) Tabung Haji secara meluas di antara September dan Oktober 2007, yang menyaksikan kenaikan saham syarikat membuat roti itu daripada 39 sen (awal September 2007) kepada RM1.08 pada 16 Oktober 2007.

Tabung Haji kemudian muncul sebagai pemegang saham terbesar pada akhir tahun kewangan berakhir 31 Oktober 2007. Dana jemaah haji itu melabur kira-kira RM98 juta bagi 90.483 juta saham, atau 28.81% dalam syarikat itu.

Apakah  usaha itu wajar dilakukan kerana ketika Tabung Haji mengeluarkan pelaburan pada 2014, harga saham menurun kepada antara RM0.07 dan RM0.08 sesaham.

Pada Februari 2016,  saham Hi-5 Conglomerate Berhad berharga RM0.04 sesaham.

Syarikat itu menghadapi masalah (selepas 2007) dan Tabung Haji hilang pelaburan, tetapi bertahan (pelaburan) sehingga pertengahan 2014 sebelum menjualnya.

Ini memberikan idea jika Tabung Haji melakukan usaha yang wajar, ia akan menjadi lebih berhati-hati kerana tindakan wajar akan menekankan kemungkinan ini. Jelas sekali ia tidak dilakukan.

Silverbird terkeluar daripada senarai Bursa Malaysia pada 2011 adalah disebabkan beberapa insiden termasuk pertuduhan Jenayah Pelanggaran Amanah terhadap pengurusan atasan.

Pertama, 3 pengurusan kanan diseret ke mahkamah kerana didakwa menggelapkan RM167 juta wang syarikat."

Kemudian pada 2015, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia mengheret syarikat itu ke mahkamah berhubung dakwaan penyelewengan kontrak Koperasi Permodalan Felda Malaysia.

Mereka juga terlibat sebagai pembekal logistik untuk program Felda, melalui satu lagi anak syarikat."
  
Lebih memalukan dalam isu High5 ini ialah. pekerja tidak menerima komisen mereka sejak dua bulan lalu.

Rosnizam mendakwa walaupun caruman Kumpulan Wang SimpananPekerja (KWSP) telah ditolak daripada gaji mereka, tetapi akaun KWSP mereka merekodkan bayaran tertunggak sejak lapan bulan lalu.

Beliau kesal tunggakan caruman KWSP mereka telah menyebabkan pekerja menghadapi masalah untuk mendapatkan pinjaman bank, kerana bank enggan memberikan sebarang pinjaman kerana rekod pembayaran caruman KWSP.

Beliau juga mendakwa ini berlaku kepada pekerja High 5 di semua 12 cawangan syarikat itu seluruh negara.

Terdapat kira-kira seribu pekerja High 5 di seluruh negara.


Kerajaan, khususnya Kementerian Sumber Manusia untuk mengambil tindakan segera bagi pihak pekerja-pekerja berkenaan.

Juga dalam isu KWSP ini, tindakan segera perlu dilakukan oleh pihak berwajib agar pekerja High 5 ini tidak mengalami 'sudah jatuh ditimpa tangga'.

Lebih penting, TH perlu menyatakan statusnya dalam syarikat ini dan buktikan dakwaan Rafizi itu tidak benar sama sekali.

TH perlu ingat, jika benar mengalami kerugian dan menggunakan duit pencarum untuk melabur dan rugi seperti ini, ia suatu perbuatan khianat dan tidak bertanggungjawab.

No comments: