Thursday, June 30, 2016

Biar Saya Mati Berdiri Daripada Hidup Melutut


"Negara apa yang kita mahu anak-anak kita membesar sedangkan orang yang mendapat manfaat dan sumbangan berjumlah berbilion ringgit tidak dikenakan tuduhan rasuah manakala mereka yang tidak mendapat sebarang ganjaran pula didakwa kerana rasuah?"

Oleh LIM GUAN ENG
(Ketua Menteri Pulau Pinang dan Setiausaha Agung DAP)

Kedua-dua pertuduhan di bawah Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Kanun Keseksaan kerana perbuatan rasuah adalah jelas penganiayaan atau pendakwaan politik yang semata-mata untuk memusnahkan saya sebagai ketua menteri Pulau Pinang.

Saya telah menjelaskan kepada SPRM bahawa pembelian banglo dari Phang Li Koon adalah berdasarkan kerelaan pembeli dan penjual tanpa sebarang paksaan atau ganjaran khas yang diberikan daripada saya atau kerajaan negeri.

Phang adalah kawan isteri saya tidak mempunyai hubungan niaga yang aktif dengan kerajaan negeri. Dia bukan seorang pemaju perumahan dan banglo dia menjual saya untuk RM2.8 juta telah dibina pada tahun 1980-an.

Terdapat percubaan untuk menarik persamaan antara kes saya dengan bekas Menteri Besar Selangor, Dr Mohd Khir Toyo. Ini adalah salah.


Tidak seperti kes Khir Toyo, Phang tidak kerugian sebanyak RM5 juta tetapi mencatatkan keuntungan kecil RM300,000 hasil pembelian asalnya pada harga RM2.5 juta.

Tidak seperti kes Khir Toyo, Phang bukan seorang pemaju perumahan yang bergantung kepada kerajaan negeri untuk meneruskan perniagaannya.

Bagi pertuduhan kedua berkaitan dengan kelulusan kepada permohonan Magnificent Emblem Sdn Bhd (MESB) untuk pengezonan semula tanah daripada pertanian kepada kediaman, MESB tidak berjaya dalam usaha itu. Tanah itu masih kekal sebagai tanah pertanian.

Apa gunanya kepada MESB apabila ia gagal mendapatkan kelulusan untuk menukar staus tanah itu kerana tidak mendapatkan kelulusan akhir oleh Majlis Bandaraya Pulau Pinang.

Saya juga hairan dengan apa yang bermula sebagai serangan politik ganas terhadap saya menjual tanah Taman Manggis yang dimaksudkan untuk golongan miskin tidak mendatangkan sebarang hasil.

Mengapa semua gembar-gembur mengenai tanah Taman Manggis oleh menteri-menteri BN itu?

Jelas tidak ada yang salah dengan penjualan tanah Taman Manggis dan sebaliknya saya didakwa kerana membuat keputusan berhubung MESB yang akhirnya tidak mendapat sebarang faedah.


Malangnya, tidak ada rasuah besar dengan hutang RM50 bilion atau RM2.6 bilion atau RM4 bilion dalam akaun bank peribadi anda. Namun, ia adalah rasuah sedangkan pihak didakwa korup itu tidak mendapat apa-apa faedah.

Saya tidak akan melutut

Saya tidak akan tunduk kepada permainan politik kotor dan ganas ini untuk memusnahkan reputasi saya atau imej Pulau Pinang sebagai negeri paling bersih dan pentadbiran yang terbaikdi negara ini.

Kami berbangga dengan tender terbuka berdaya saing dan berbangga dengan pujian daripada Transparency International serta Laporan Ketua Audit Negara tahunan.

Kami tidak akan membenarkan BN untuk mempalitkan lumpur demi menyembunyikan skandal rasuah mereka. Kami akan membuktikan kami tidak bersalah di mahkamah.

Kami akan berjuang untuk membuktikan bahawa kerajaan Pakatan Harapan adalah kerajaan yang berpaksikan rakyat serta menjunjung prinsip integriti, keadilan, kebebasan dan demokrasi.

Masih ada harapan untuk Malaysia yang bersih dan bebas daripada rasuah, salah guna kuasa dan penindasan. Kita tidak boleh membenarkan BN untuk mencuri masa depan anak-anak kita kerana mereka telah mencuri daripada kita.

Negara apa yang kita mahu anak-anak kita membesar sedangkan orang yang mendapat manfaat dan sumbangan berjumlah berbilion ringgit tidak dikenakan tuduhan rasuah manakala mereka yang tidak mendapat sebarang ganjaran pula didakwa kerana rasuah?

BN boleh mendakwa saya tetapi tidak akan membunuh semangat saya untuk membebaskan Malaysia daripada rasuah.

BN boleh menjadikan saya mangsa tetapi ini tidak akan menghancurkan semangat saya untuk membebaskan Malaysia dari mereka yang mencuri masa depan anak-anak kita.

BN juga boleh menghina saya dengan mengurung saya semalaman tetapi tidak akan berjaya mengubah putih menjadi hitam dan hitam menjadi putih. Betul tidak boleh menjadi salah dan yang salah tidak boleh menjadi betul.

BN tidak akan mematahkan keutuhan parti saya - kita berdiri bersama-sama sebagai pemimpin dan ahli demi perjuangan untuk pembaharuan ke arah Malaysia yang lebih baik dengan kebebasan, keadilan dan demokrasi.

Jika BN fikir bahawa mereka boleh memaksa saya melutut dengan tangkapan ini, mereka adalah salah! Saya rela mati berdiri daripada hidup melutut.

Negara Malaysia yang bebas, adil dan makmur adalah sesuatu yang berbaloi untuk diperjuangkan.

No comments: