Friday, July 1, 2016

Najib Dakwa Dr Mahathir Abai Pembangunan Sistem Pengangkutan Awam


Kelmarin ketika di Kuala Terengganu, tidak sempat solat tarawih, Perdana Menteri terus pulang Kuala Lumpur, selepas berbuka puasa dan menunaika solat maghrib di Batu Rakit.

Mungkin teruk sangat demamnya itu, Najib jadi 'biul' semalam.

Kerana itu beliau salahkan Tun Dr Mahathir Mohamad dalam isu masalah pengangkutan awam di Malaysia, khususnya di Lembah Kelang.
  
Orang demam dan selsema memang begitu. Apalagi, jika ambil ubat untuk cepat sembuh kerana mahu merasmikan majlis penting.

Ketika ke majlis perasmian pembukaan penuh Projek Penyambungan Jajaran Sistem Transit Aliran Ringan (LRT) laluan Kelana Jaya dan Ampang di Stesen Putra Heights, semalam, beliau mungkin tengah ‘pening lalt’ dan otaknya di awang-awangan.

Maafkanlah dia, jadi pelupa. Bukan pelupa sikit-sikit tetapi lupa teruk.



Bila bercakap seperti itu dia pasti belum benar-benar segar atau sembuh?

Kalau sudah sembuh dia tidak akan bercakap sedemikian.

Merasmikan pembukaan penuh Projek Penyambungan Jajaran Sistem Transit Aliran Ringan itu, Najib berkata idea itu dikemukakan pada 2009 selepas satu siri sesi lampias otak dengan Unit Pengurusan Prestasi dan Perlaksanaan (PEMANDU).

Stesen Putra Heights adalah salah satu daripada 12 stesen baru di Kelana Jaya. Stesen ini juga akan menyambung laluan laluan Kelana Jaya dengan laluan Seri Petaling/Ampang.

Puji Datuk Seri Idris Jalallah tu, sehingga melupakan jasa mereka yang terlibat dengan pembinaan lebuh raya, jambatan, sistem pengangkutan darat dan sebagainya, bukan sahaja di Lembah Kelang tetapi di seluruh Malaya.

"(Masalah) ini kerana pendahulu saya yang memerintah selama 22 tahun, tidak banyak memberikan perhatian kepada pengangkutan awam. Oleh kerana itu, terdapat kekosongan, pelaburan tidak mencukupi dan terdapat sistem yang tidak selaras kerana dimiliki oleh terlalu banyak pihak," kata Najib pada ucapannya.


Tidak payah kesian kepada Dr Mahathirlah dengan kritikan Najib ini, tetapi bagaimana sumbangan anggota Kabinet sebelum ini?

Bagaimana sumbangan kontraktor,  jurutera, pekerja dan semua yang terlibat dengan projek pengangkutan awam selama ini?

Sekadar menghubungkan jajaran sudah menganggap kerja besar?

Menghubungkan jajaran itu bermakna sudah ada jajaran  awal. Di bawah pentadbiran siapa jajaran awal itu dibina?

Ketika Al-Marhum Tunku Abdul Rahman? Tun Abdul Razak? TUn Hussein Onnkah? Dr Mahathir yang menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun hanya meletakkan jawatan pada 31 Oktober 2003.

Tidak payah tanya orang politik tetapi tanya pemandu teksi, bas atau lori, apa untungnya ada Lebuh Raya Utara-Selatan, pembesaran jalan di bandaraya Kuala Lumpur, Jambatan Pulau Pinang, lebih raya dan ERL ke KLIA dan Putrajaya serta banyak lagi.

Menyenangkan atau menyusahkan?

Mana bekas Menteri Pengangkutan ketika Kabinet Dr Mahathir, berdiam diri?

Kenyataan Najib adalah penghinaan kepada mereka juga, walaupun secara khusus Najib menyebut masalah diakibatkan oleh dasar Dr Mahathir.

Cukupkah dengan projek menyambung jajaran itu Najib boleh mengisytiharkan dirinya sebagai ‘pahlawan pengangkutan awam negara’?

Cuba renung balik...sekadar beberapa contoh:

1.   Lebuh Raya Utara Selatan – sepanjang 770 kilometer dari Bukit Kayu Hitam ke Johor Baru yang sambungannya ke Singapura.  Tun Dr Mahathir Mohammad merasminya pada  8 September 1994.

2.  Jambatan Pulau Pinang - merupakan  jambatan yang terpanjang di Malaysia dan keempat terpanjang di Asia Tenggara. Jambatan ialah kira-kira 13.5 kilometer di mana 8.4 kilometer daripadanya merentasi laut. Jambatan ini menghubungkan Pulau Pinang di Lebuhraya Jelutong, Bayan Lepas dengan tanah besar Semenanjung di Seberang Prai. Kerja pembinaan bermula pada tahun 1982 dan siap dibina pada tahun 1985, hanya 3 tahun sahaja dan memakan belanja sebanyak RM 850 juta. Jambatan ini membawa kebanggaan kepada negara. Ia diakui sebagai pencapaian kejuruteraan yang cemerlang di dunia. Ini adalah kerana struktur tengahnya merupakan antara jambatan kabel-penahan (cable-stayed bridge) yang terawal di dunia.

3.  Komuter – Laluan Rawang-Seremban, Batu Caves – Pelabuhan Kelang  adalah salah satu daripada dua perkhidmatan KTM Komuter yang disediakan oleh Keretapi Tanah Melayu KTM).  KTM Komuter merupakan perkhidmatan keretapi elektrik yang dilancarkan pada 1995, dan sangat popular digunakan oleh pengguna awam yang bekerja atau tinggal di Kuala Lumpur dan kawasan-kawasan sekitarnya, khususnya untuk mengelakkan kesesakan lalu lintas. Bayangkan jika tiada komuter, apa jadi dengan Lebuhraya Persekutuan?

4.   LRT Star - sekarang dikenali dengan Ampang Line  - KL - Ampang - Kl - Sri Petaling - Bandar Puteri dimulakan pada 1996. Laluan penting dari Chan Sow Lin ke Sri Petaling bermula 11 Julai 1998, khususnya ke Kompleks Sukan Bukit Jalil dan Sukan Komanwel 1998. Laluan Sultan Ismail dan Sentul Timur di buka pada  6 December 1998.  Setiap perkhidmatan mempunyai 168 tempat duduk.

5.  PUTRA LRT - kini dikenali sebagai Kelana Jaya Line, – Laluan adalah Gombak – Ampang – Bangsar – Kelana Jaya. Operasi pertama bermula pada  1 September 1998 antara Subang Depot dan Pasar Seni, sementara fasa dua Pasar Seni ke Terminal Putra, di Gombak pada Jun 1999. Pada 2002, laluan membawa 150 juta penumpang dengan purata  160,000 pengguna sehari. Laluan dari Gombak ke KLCC, KL Sentral, Bangsar, Universiti Malaya, juga Petaling Jaya.


6.  Untuk ke KLIA pula ada lebuh raya, selain perkhidmatan ERL atau Express Rail Link yang memulakan operasi pada 14 April 2002.

Malas nak sebut yang lain, takut kan nanti Najib kena makan ubat demam lagi.

Susah pula Datin Seri Rosmah Mansor menjaganya. Beliau sendiripun dah sakit lutut tidak boleh membongkok pakai kasut. Ini mahu jaga Najib yang ‘fenin-fenin pula’.

Bimbang juga dengan Najib ni kalau semakin tidak rasional. Daripada rakyat sayang, akan jadi benci kerana kritikan tidak berdasarkan fakta.

Pengguna pengangkutan awam tahu apa Najib cakap dan apa sumbangan Dr Mahathir selama ini.

Semakin hari kita semakin bimbang dengan Najib ni.

Apakah kerana banyak masalah negara, terutamanya isu 1Malaysia Development Berhad yang diakibatkan olehnya sendiri, Najib kini sudah di peringkat semakin hilang ingatan?

Juga jika Najib bukan "Melayu Mudah Lupa' yang dimaksudkan oleh Dr Mahathir. dia mungkin antara 'Bugis Yang Mudah Lupa'!

No comments: