Tuesday, April 9, 2013

Chegu Bard Yang Kecewa Walaupun Selepas Sudi Diliwat Anwar Ibrahim


The Unspinners (4 Apr, 2013)

Tiada orang yang lebih kecewa dalam PKR berbanding Chegu Bard atau Badrul Hisham Shaharin, bekas pesaing terkuat Shamsul Iskandar Mohd Akin sebagai Ketua AMK.

Walaupun selepas melakukan pelbagai perkara, Chegu Bard akhirnya diketepikan begitu sahaja. Beberapa NGO yang ditubuhkannya termasuklah SAMM, langsung tidak berfungsi dan memberikan impak terbaik untuk PKR dan Anwar Ibrahim.

Bahkan kewujudan NGO-NGO di bawah kendalian Chegu Bard, tidak ubah seperti menambahkan lagi beban kepada PKR dan Anwar Ibrahim, memandangkan NGO-NGO tersebut telah memberikan persepsi negatif. Berdasarkan perancangan awal, Chegu Bard sepatutnya bertanding di Rembau.

Tetapi atas ‘sebab-sebab tertentu’, kedudukannya di Rembau telah terancam. Chegu Bard memilih untuk meninggalkan Rembau dan bertanding di Nibong Tebal.

Berdasarkan maklumat yang diterima, Chegu Bard sudah berulang-ulang kali memujuk Lim Guan Eng untuk membenarkan dia bertanding di Parlimen Nibong Tebal.

Bagaimanapun, baik Lim Guan Eng mahupun Anwar Ibrahim mempunyai perancangan lain di Nibong Tebal.

Akhirnya Chegu Bard kehilangan segala-galanya.

Namanya tidak naik di Nibong Tebal, sebaliknya Nibong Tebal akan ditandingi oleh seorang lagi anak perempuan Anwar Ibrahim iaitu Nurul Nuha.

Difahamkan, dalang utama di sebalik penyingkiran Chegu Bard yang cukup mengkagumi Che Guera, pejuang sosialis Cuba itu, adalah Ketua AMK, Shamsul Iskandar Mohd Akin. Shamsul Iskandar atau lebih dikenali sebagai Sam Ketot amat bimbang sekiranya pengaruh Chegu Bard lebih besar darinya dan kemudian akan bersaing merebut jawatan Ketua AMK yang disandangnya sekarang, atau lebih teruk lagi, Chegu Bard akan dipilih untuk menduduki hierarki yang lebih kanan dalam kepimpinan pusat PKR.

Chegu Bard adalah contoh di mana kewujudan demokrasi dalam PKR hampir mustahil, sebaliknya Anwar Ibrahim yang sangat sibuk menuntut agar UMNO dan Barisan Nasional mengutamakan kebebasan bersuara dan demokrasi, lebih banyak mengamalkan kukubesi selain fahaman, DIA SAJA YANG BETUL.

Sudah ada ramai golongan muda yang menyokong PKR sebelum ini, melahirkan kekecewaan apabila Chegu Bard tidak akan dicalonkan di mana-mana, baik DUN mahupun Parlimen.

Rata-rata mereka berpendapat, Anwar Ibrahim dan konco-konconya terlalu mementingkan kroni dan tembolok sendiri tanpa menghiraukan nasib parti serta individu yang komited kepada PKR seperti Chegu Bard.

Mereka sudah membayangkan akan memboikot PKR pada PRU13 nanti sekiranya Chegu Bard tetap tidak dicalonkan oleh kepimpinan pusat PKR.

 Apa, para penyokong Chegu Bard fikir mereka lebih bijak daripada Anwar Ibrahim? Mereka fikir daya fikiran mereka lebih cerdas berbanding Shamsul Iskandar Mohd Akin?

Mereka akan tersilap besar…

PKR sebenarnya tidak memerlukan Chegu Bard yang sentiasa gagal dalam apa-apa sahaja yang dilakukannya, termasuklah untuk menjadi BUDAK PUNGGUNG buat Anwar Ibrahim!

No comments: