Friday, April 7, 2017

Gagal Dapatkan Jawatan, Tuduh Pucuk Pimpinan PPBM Pilih Kroni???


Datang ke ceramah seramai lebih 3,500 orang dilapor hanya 400 atau 500 sahaja oleh media penyokong Barisan Nasional (BN)/UMNO), termasuk TV3.

Keluar parti dan memasuki AMANAH di Baling, Kedah seramai 13  orang tetapi dilaporkan 500 orang keluar Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM). Ahli berdaftar di bahagian berkenaan dianggarkan sekitar 200 orang sahaja.

Terbaru di negeri Sembilan (Rembau) juga dilaporkan 500 orang tetapi yang sebenarnya jumlah tidaklah begitu besar sekitar 30 orang sahaja. Yang ini dikatakan memasuki PKR pula.

Malah dikatakan menggemparkan ialah apabila pada 2 April lalu dilaporkan Gabungan Ketua Cawangan Malaysia (GKCM) seluruh negeri menetapkan pendirian bersama dalam mesyuarat gabungan itu untuk tidak lagi menyokong kepimpinan pusat.

Dakwanya beberapa pemimpin tertinggi dalam parti jelas mengamalkan kronisme dengan melantik rakan-rakan mereka untuk menerajui kepimpinan di peringkat Bahagian dan Negeri.

Timbalan Presidennya Datuk Mohd Zin Mustapa dipetik berkata, GKCM memandang serius tentang perkembangan politik mutakhir ini dakwanya, terdapat banyak kepincangan dalam partiyang baharu tujuh bulan ditubuhkan itu.

GKCM telah mengenal pasti beberapa perkara yang menjadi punca permasalahan parti yang diterajui Pengerusi Tun Dr Mahathir Mohamad, Presiden Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Timbalan Presiden Datuk Seri Mukhriz Mahathir itu.

Menarik perkembangan ini dan kerana itu mendapat liputan meluas di media prokerajaan.

Alasan keluar parti  kononnya kerana wujud kroni dalam pemilihan peringkat bahagian serta negeri.

Berkaitan perkembangan terbaru ini, Presiden PPBM, Tan Sri Muhyiddin Yassin menjelaskan dakwaan itu hanya dilakukan oleh sebahagian kecil ahli parti.

"Tak apalah dalam politik ada orang suka dan tidak suka walaupun kenyataan yang keluar hanya daripada kumpulan kecil sahaja.

"Sebahagian besar ahli GKCM sudah berada dalam pimpinan PPBM sudah pun memegang jawatan mungkin ada kekecewaan atau sebab lain," ujarnya dalam sidang media diadakan kelmarin.

Beliau turut menyanggah dakwaan wujudnya kroni di dalam menyusun barisan kepimpinan parti itu di peringkat bahagian dan negeri sebagaimana dakwaan GKCM.

Muhyiddin secara terbuka berkata  pihaknya sedia berbincang untuk menjelaskan duduk perkara sebenar gerakan politik yang dibawa oleh parti itu kepada GKCM yang masih kurang jelas.


"Ini sebagai cabaran, sebaik mungkin ada perkara kita berbincang untuk mmenjelaskan apakan gerakan politik di bawa oleh PPBM. Kita mahu mereka bersama-sama dengan kita menyokong.

"Pimpinan belum setahun jagung pun namun dalam tempoh yang singkat itu PPBM sudah diterima ramai terutama mereka yang telah berjuang dalam parti politik sebelah kerajaan (UMNO),” katanya.

Hakikatnya, sebahaian besar dikalangan pimpinan adalah orang yang baharu dan ada dikalangan yang pengalaman dan pernah berada dalam parti politik.

Menariknya apabila Ketua Penaja PPBM Bahagian Rembau, Bakly Baba mengatakan hanya segelintir ahli PPBM Rembau, diketuai Ketua Aktivis PPBM Negeri Sembilan, Mohd Anas Sudin - lebih kurang 30 orang pengikutnya (kebanyakan anak muda belasan tahun) - mengisytiharkan keluar parti malam kelmarin, banyak suara yang mempertikaikannya.

Mohd Anas mendakwa kumpulannya sebagai barisan AJK PPBM Rembau. berkata keputusan itu dibuat sebulat suara dalam satu mesyuarat pada 28 Mac lepas ekoran mereka hilang keyakinan terhadap pucuk pimpinan PPBM, yang diterajui Tan Sri Muhyiddin Yassin.

"Berikutan keputusan keluar parti beramai-ramai ini, saya boleh katakan PPBM Rembau lumpuh 99 peratus. Di Bahagian Rembau, ada 2,000 ahli dan 1,500 lagi akan keluar parti dalam masa terdekat," katanya dalam satu sidang media di Seremban.

Mohd Anas yang menyertai PPBM pada 10 Oktober 2016, berkata surat keluar parti secara beramai-ramai itu, bagaimanapun akan diserahkan kepada Ibu Pejabat PPBM selewat-lewatnya 15 April ini.


Bagi Bakly, dakwaan ini adalah palsu dan berniat untuk mengelirukan pandangan umum terhadap nama baik PPBM.

“PPBM Pusat hanya baru menamakan saya sebagai Ketua Penaja Bahagian Rembau pada 31-Mac (Jumaat) yang lepas dan saya diarah oleh PPBM Pusat untuk membentuk barisan Penaja PPBM Rembau.

“Kami telah bermesyuarat pada 1 April yang lalu (Sabtu) . Senarai barisan Penaja Bahagian telah siap untuk diserah ke Ibupejabat parti dalam masa terdekat.

Pada peringkat awal, Mohd Anas telah dinamakan sebagai Timbalan Ketua Penaja Bahagian Rembau. Kita telah berhubung dengan dia beberapa kali tetapi dia telah menolak cadangan ini dan mengatakan dia telah mengisi borang ahli PKR,” kata Bakly.

Berikutan keputusan itu Bahagian Rembau terpaksa mengeluarkan Mohd Anas daripada  jawatan Timbalan Ketua Bahagia dan dakwaan yang mengatakan PPBM Rembau akan ditutup tidak berasas sama sekali.

Hakikatnya, cawangan PPBM belum pun diwujudkan lagi. Yang ada hanya Jawatankuasa penaja PPBM Rembau yang baru saja diperakukan dalam mesyuarat 1 April baru-baru ini.

“Persoalannya kenapa dia berusaha membawa penyokong menyertai PKR ?

Kenapa tidak menyertai semula UMNO? Tindakan ini bertujuan untuk melaga-laga dan memecahbelahkan keakraban hubungan parti-parti komponen Pakatan Harapan.

Pada sidang media yang dibuat kelmarin, Mohd Anas mengatakan dia keluar PPBM dan tidak menyatakan pendirian untuk menyertai mana-mana parti, sedangkan menurut Bakly, bukti jelas menunjukkan beliau bukan sahaja menganggotai PKR malah telah mengajak ahli-ahli PPBM mengisi borang PKR dan telahpun mewujudkan Grup WA Aktivis PKR Dun Paroi.

Malah ada gambar Mohd Anas dan rakannya mengisi borang keahlian PKR pada 30 Mac, 2017, sehari sebelum pengumuman rasmi Ketua-ketua Penaja Bahagian PPBM Negeri Sembilan dibuat, iaitu selepas mengetahui yang dia tidak dinamakan sebagai Ketua Penaja Bahagian PPBM

Kumpulan yang keluar PPBM di Baling.
Apa yang berlaku di Rembau ini sebahagian contoh bahawa perebutan mengepalai bahagian penaja bukan sahaja berlaku di negeri Sembilan tetapi juga di beberapa negeri lain seperti Kedah, Perak, malah Kelantan.

Seperti kata Muhyiddin, tidak  tepat jika kata ada kroni kerana pucuk pimpinan tidak memilih sesiapapun atas sebab mereka rapat dengan sesiapapun dalam pimpinan tertinggi parti.


Ini kerana semua pimpinan di peringkat negeri dan bahagian dikemukakan oleh bahagian yang diterima di peringkat pusat.

Lagipun, jika mereka tidak berpuashati atau merasakan 'panas' atau 'seram sejuk', elok juga cari cuaca yang nyaman melalui parti lain.

Cuma anehnya, kenapa pilih parti pembangkang yang juga berada dalam Pakatan Harapan (PH)?

Matlamat memang untuk melawan Barisan Nasional (BN) tetapi strategi mereka ialah bergasak dulu di halaman sendiri bagi melemahkan rakan dalam PH sebelum berdepan BN/UMNO.

Apakah langkah ini bertepatan hanya kerana tidak mendapat jawatan seperti diidam-idamkan?

1 comment:

giaonhanquocte said...

Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

Giaonhan247 chuyên dịch vụ mua hàng mỹ từ dịch vụ order hàng mỹ hay nhận mua nước hoa pháp từ website nổi tiếng hàng đầu nước Mỹ mua hàng ebay ship về VN uy tín, giá rẻ.