Thursday, May 31, 2012

Shahrizat Bersih...Rafizi, Zuraida Semakin Gelabah

 

Dua pemimpin kanan Parti Keadilan Rakyat (PKR) memang ‘tak reti bahasa’.

Panel Penilaian Operasi (PPO) Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menggugurkan penglibatan Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dalam memberikan projek Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC) bernilai RM250 juta kepada syarikat yang dikendalikan ahli keluarganya.

Namun Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli dan Ketua Wanitanya, Zuraida Kamaruddin mempersoal dan kesal dengan keputusan SPRM yang mengisytiharkan Shahrizat bersih daripada tuduhan isu Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC) manakala kes rasuah 17 tahun lalu Azmin Ali mahu dibuka semula.

Pengerusi PPO Tan Sri Dr Hadenan Abdul Jalil berkata hari ini, siasatan terhadap penglibatan Shahrizat dalam NFC kini ditutup.

Keputusan itu berikutan beliau didapati tidak terlibat dalam proses pemberian pinjaman atau kontrak kepada syarikat tersebut.

Rafizi dan Zuraida berkata : “Kami berasa kesal dengan dua keputusan penting yang dibuat SPRM pada hari ini berhubung kes NFC dan penglibatan Shahrizat serta tuduhan terhadap Azmin Ali.”

"Rakyat boleh menilai tindakan tangkas SPRM berhubung tuduhan terhadap Azmin walaupun laporan dan siasatan Badan Pencegah Rasuah (kini SPRM) telah menyatakan bahawa tidak ada unsur rasuah ketika siasatan dibuat dalam tahun 1995.

"Berbeza pula dengan pelbagai dolak dalih yang diberikan SPRM dalam kes NFC dan Shahrizat walaupun NFC dan menteri bertanggungjawab membuat keterangan di Parlimen mengenai proses pemberian tender kepada sebuah syarikat milik keluarga beliau," kata beliau dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini.

Kedua-dua mereka berkata, sungguhpun rata-rata rakyat Malaysia sudah menjangkakan bahawa SPRM akan melepaskan Shahrizat dari tuduhan rasuah bersabit NFC, keputusan SPRM membuka siasatan terhadap Azmin benar-benar mendedahkan wajah sebenar SPRM.

Memang menghairan sikap Rafizi dan Zuraida ini kerana hari ini juga SPRM turut mengisytiharkan kes membabitkan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sri Muda, Mat Suhaimi Shafiei dan rakan sejawatannya kerusi Batu Caves, Amirudin Shari, yang disiasat berhubung isu penyelewengan pasir di Selangor, dengan rasminya telah ditutup. Kedua-dua merupakan wakil rakyat PKR di Selangor.

Kenapa Rafizi dan Zuraida tidak melihat kes ini?

SPRM berpendapat walaupun sebelum ini kes itu telah dibuka semula namun hasil siasatan terkini mendapati kedua-dua Adun tersebut tidak bersalah di bawah undang-undang SPRM.

Sepatutnya dua pemimpin PKR itu memberikan pujian dan menghargai keputusan SPRM ini apabila dua wakil rakyat PKR dibersihkan.

Shuhaimi telah didakwa kononnya beliau terlibat dalam penyelewengan pasir bermula pada 23 Mei 2009 apabila Adun Sri Muda itu bertemu wakil syarikat yang terlibat dalam pembinaan Lebuh Raya Lembah Klang Selatan (SKVE) di Hotel Sunway, Seberang Prai.

Sikap ‘tak reti bahasa’ Rafizi dan Zuarida sewajarnya mendapat reaksi Shahrizat apabila meminda pernyataan tuntutan samannya di Mahkamah Tinggi berikutan tiada bantahan daripada Zuraida dan Rafizi.

Pada 19 Januari lalu, Shahrizat memfailkan saman terhadap Zuraida dan Rafizi berhubung kenyataan yang didakwa memfitnah beliau berhubung isu projek NFC.

Shahrizat menuntut ganti rugi am sebanyak RM50 juta dan RM50 juta lagi bagi ganti rugi teladan dan teruk daripada kedua-dua defendan.

No comments: