Monday, January 9, 2017

PKR, AMANAH, DAP Persoal Guna Jet Kerajaan Untuk Bercuti...


Kenapa mesti pegawai khas isteri perdana menteri, Datuk Rizal Mansor yang mempertahankan tindakan Perdana Menteri menggunakan pesawat kerajaan untuk bercuti di Australia baru-baru ini?


Apakah beliau jurucakap kerajaan?

Kalau sekadar pembantu Rosmah, kenapa pula beliau bagai seseorang yang berautoriti untuk bercakap bagi pihak Perdana Menteri?

Menurut Rizal, Datuk Seri Najib Razak  tidak seperti orang lain ketika ayah mempunyai banyak masa diluangkan bersama keluarga, si ayah (Perdana Menteri) bekerja tujuh hari seminggu, keluar rumah pagi hari dan pulang lewat malam.

Dan anak beriadah dengan mengayuh basikal dan seperti mana orang lain, mereka mahu lakukan aktiviti bersama.

Amat nyata tindakan mempertahankan Najib dan Datin Seri Rosmah Mansor jauh di luar konteks yang diperkatakan oleh pembangkang mengenai bagaimana Najib menggunakan masa berkualiti itu.

Kontroversi yang ditimbulkan pembangkang bukan mengenai bagaimana Najib dan Rosmah bersama anaknya sewajarnya menikmati percutian sebagai satu keluarga.

Tetapi yang dipersoalkan ialah bagaimana  Perdana Menteri menggunakan jet kerajaan yang dikesan di beberapa lokasi di mana keluarganya bercuti.

Perbuatan seperti ini menjadi teguran setiap akhir tahun namun Perdana Menteri dan isterinya bagai memekakkan telinga.

Ketua Pemuda DAP Wong Kah Who mengemukakan pertanyaan sama ada terdapat sebarang salah guna kuasa oleh Perdana Menteri yang terbang dengan keluarga ke seluruh dunia menggunakan jet kerajaan dan bukan untuk tujuan rasmi.

Wong...salah guna kuasa?
Malaysiakini sebelum ini melaporkan jet kerajaan 9M-NAA itu dikesan terbang merentasi Australia ketika keluarga Najib bercuti di sana, berdasarkan gambar yang dimuat naik di media sosial oleh anaknya, Norashman.

Mengulas perkara itu sebelum ini, Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata Najib berhak menggunakan jet untuk tujuan peribadi.

Bagaimanapun, Wong berkata Nur Jazlan gagal menunjukkan sebarang dokumen mengenai hak dan kelayakan Najib menggunakan pesawat tersebut.

Selepas laporan Malaysiakini berdasarkan data dari laman web pengesanan penerbangan flightaware.com, maklumat mengenai jet kerajaan titu dibuang daripada laman web berkenaan yang dikatakan atas permintaan pemilik jet.
Data penerbangan itu juga tidak ada di laman web pengesanan penerbangan popular, Flightradar24.

Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad pula berkata memang hak Najib sekeluarga untuk bercuti tetapi sikap Perdana Menteri Datuk yang  gemar bercuti secara bermewah di luar negara pada hujung tahun menunjukkan sikap acuh tak acuh terhadap penderitaan yang dirasai rakyat Malaysia.

Raja Bahrin...sensitif dengan kesusahan rakyat.
Menurutnya, sementara menjadi hak bagi Najib untuk bercuti dengan keluarganya, perdana menteri perlu berbuat demikian pada masa yang sesuai.

Buatlah dengan menggunakan duit sendiri dan masa tersendiri dengan sensitif kepada realiti kesusahan yang sedang dihadapi rakyat hari ini.

"Adakah Perdana Menteri sedar masa yang sukar kepada negara ini ekoran kos menjalani kehidupan yang semakin meningkat kerana beliau sendiri luluskan kenaikan harga petrol baru-baru ini," kata Raja Kamarul Bahrin dalam kenyataan.

Jelas beliau, ketika Najib dan keluarganya menikmati percutian luar negara, rakyat sedang bergelut dengan banjir, perbelanjaan persekolahan dan bayaran cukai pendapatan, antara lain.

Sebelum ini pada 4 Januari lalu, Naib Presiden PKR Rafizi Ramli, mengulas percutian Perdana Menteri ini berkata, ketika keadaan ekonomi negara yang suram, Najib  tidak sepatutnya mengadakan perjalanan untuk percutian mewah di luar negara.

Walaupun beliau bersetuju dengan pendapat seorang menteri bahawa faktor keselamatan adalah antara sebab mengapa Najib berhak menggunakan kemudahan berkenaan atas kapasitinya sebagai perdana menteri, Rafizi berpendapat, pertimbangan perlu diambil mengikut keadaan semasa kewangan di Malaysia.

Kata Rafizi perdana menteri juga melaksanakan dasar pengurangan peruntukan pada Belanjawan 2017.
"Perbelanjaan jet kerajaan sepatutnya satu daripada keutamaan dipotong. Beliau tidak boleh terus menggunakan jet peribadi awalaupun untuk penerbangan domestik. Ini bertentangan dengan dasarnya.

"Saya menjangkakan kerajaan membelanjakan kira-kira RM70 juta setajun untuk meminjam dan mengendalikan semua lima jet rasmi," katanya kepada Malaysiakini.

Sementara itu pemimpin Parti Amanah Negara (AMANAH) Dr Hatta Ramli berkata, percutian Najib dan keluarganya dibuat ketika ada rakyat di negara ini hadapi musibah banjir.

"Ketika ada orang ditempatkan di pusat pemindahan banjir di Kelantan, perdana menteri kita menaiki kapal terbang ke sana sini.

"Ini membuatkan rakyat tertanya-tanya sama ada perdana menteri memahami penderitaan kita," katanya.
Tambahan pula, kata anggota parlimen Kuala Krai itu, Najib boleh saja menghabiskan percutiannya di Malaysia berbanding ke luar negara.

"Dia tidak cukup sensitif. Saya tak pasti sama ada Malaysia berhak mempunyai perdana menteri yang begitu," katanya.


Rizal dalam catatan di Facebooknya kelmarin berkata "Dalam setahun mungkin 10 hari sahaja si ayah benar-benar dimiliki oleh keluarga. 355 hari lagi mereka terpaksa berkongsi ayahnya dengan rakyat.”

No comments: