Sunday, November 9, 2008

KALAH JE TINGGAL UMNO?

Amboi mudahnya ajak orang tinggalkan UMNO!

WFauzdin NS pada 3 November lalu melalui sebuah laman web pro-pembangkang berkata masanya sudah tiba untuk Kuli (Tengku Razaleigh Hamzah) dan Rais Yatim (Datuk Seri Rais Yatim) meninggalkan UMNO.

Beliau membuat ajakan itu selepas membaca pendedahan dan pengakuan yang dibuat oleh Ku Li bahawa sebanyak RM 2 juta diperlukan bagi mendapatkan pencalonon jawatan tertinggi di dalam UMNO, yang katanya sedikit pun tidak memeranjatkan sesiapa sahaja lebih-lebih lagi orang-orang UMNO sendiri.

Kata penulis berkenaan, rasuah di dalam UMNO tidak pernah dapat diubati, cuma rasuah itu berlaku di sekitaran berapa jumlah yang diberi dan kepada siapa untuk diberi. Nilai rasuah adalah terletak kepada jawatan yang ingin ditandingi. Justeru itu, tiada silap dan salahnya kalau Rais Yatim pernah berseloroh untuk diadakan tender bagi pemilihan UMNO.

Amatlah malang sekali setelah Ku Li dan Rais Yatim sedar dan mengetahui bahawa penyakit rasuah ini tidak dapat diubati setelah sekian lamanya, tetapi mereka berdua masih sama-sama setia berada di dalamnya.

Katanya, kedua-dua tokoh senior UMNO ini telah banyak membebel dan berleter tentang rasuah di dalam UMNO tetapi siapa yang mahu mendengar leteran orang tua seperti mereka? Saya pelik bila memikirkan mengapa Ku Li dan Rais Yatim begitu setia dengan UMNO yang terlalu banyak meminggirkannya.

Yang pasti dan WFauzdin NS sedar ialah, Ku Li sudah tewas dan tiada peluang untuknya bangkit melalui sistem pemilihan UMNO sekarang. Kesian, hanya dapat satu undi sahaja.

Rais pula masih terkial-kial untuk cukup pencalonan dan baru mengumpul kira-kira 20 pencalonan dan tinggal sehari lagi, iaitu hari ini membuat pencalonan, dengan harapan beliau dapat mengumpul 39 pencalonan untuk membolehkan beliau bertanding.

Tetapi sekiranya kedua-duanya tidak terpilih, apakah mahu disalahkan politik wang atau ahli UMNO di peringkat bahagian.

Hairan sungguh pendapat WFauzdin NS apabila berkata “Saya ingin tahu apakah sebenarnya yang membuatkan Ku Li dan Rais Yatim terlalu berat hatinya untuk keluar dari UMNO dan menyertai mana-mana parti dari Pakatan Rakyat? Jika dahulu kedua-dua mereka ini pernah keluar dari UMNO dan menubuhkan Parti S46 serta bekerjasama pula dengan PAS dan DAP, mengapa kali ini tidak?”

Tanya beliau: “Adakah kerana UMNO kelihatan semakin baik atau telah memberi peluang kepada mereka untuk memperbaiki UMNO? Pelik dan ajaib, ketika masih ramai yang menyokong UMNO dahulu, kedua-dua tokoh ini keluar dan menubuhkan parti baru, tiba-tiba disaat UMNO bukan sahaja semakin ditolak oleh orang-orang Melayu bahkan dipandang sebelah mata oleh rakan-rakan seperti MCA, Gerakan dan MIC, Ku Li dan Rais masih ingin berpaut pada UMNO.

Kedua-dua negeri tokoh lama UMNO ini pun telah subur dengan pembangkang lebih-lebih lagi di Kelantan. Di Negeri Sembilan, negeri Rais Yatim pun kini dalam keadaan nyawa-nyawa ikan. Alangkah bertuahnya kedua-dua negeri ini sekiranya kedua-dua tokoh UMNO yang berpengalaman luas ini kembali bersama bersatu hati dengan rakyat negeri masing-masing?”

Bagaikan lagak seorang pemimpin, WFauzdin NS percaya dan penuh yakin, Pakatan Rakyat sudah tentunya akan memberi ruang seluas-luasnya kepada Ku Li dan Rais Yatim atau sesiapa sahaja yang telah merasakan UMNO/BN bukan lagi berjuang untuk rakyat.

Pakatan Rakyat pastinya sedia memberikan peranan kepada kedua-dua tokoh ini untuk memberikan idea dan cadangan demi kesejahteraan rakyat. Sehubungan itu, kita menyeru kepada kedua-dua tokoh UMNO ini untuk kembali ke pangkuan rakyat dan buktikan kepada UMNO bahawa mereka mampu memberi kesejahteraan kepada rakyat tanpa berada di dalam parti yang semakin pupus ini.

Pertanyaan ialah, apakah Pas atau PKR parti melonggokkan mereka yang ‘lari meninggalkan UMNO’?

Apakah kedua-dua parti ini boleh subur dengan kedua pemimpin ini? Rekod menunjukkan kedua-duanya tidak setia kepada perjuangan apabila dari UMNO tubuhkan S-46 dan tinggalkan Gagasan Rakyat untuk kembali kepada UMNO.

Tidakkan kerana sikap mereka itu antara punca orang UMNO tidak mahu melantik mereka ke jawatan tinggi.

Jangan lupa, Ku Li beranggapan beliau hanya layak jawatan Perdana Menteri dan Rais Yatim memang berkebolehan tetapi jawatan yang dikecapinya sekarang kerana anugerah bekas Presiden UMNO dan Perdana Menteri yang berterima kasih kepada kembalinya mereka ke dalam UMNO.

Jadi kalau masuk Pakatan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim atau Datuk Seri Hadi Awang akan memberikan laluan mudah untuknya?

Itu pun WFauzdin NS tak faham?

No comments: