Tuesday, November 11, 2008

YAHYA KHATIB MB PILIHAN PAKATAN RAKYAT?

Amboi-amboi Harakahdaily.net, portal berita parti Islam.

Bukan main lagi menjadi pengadu domba melalui artikel ‘Krisis Umno Terengganu : Yahya Khatib vs Ahmad Said’ oleh Safar Jumaat, hari ini.

Mana ciri-ciri Islamnya jika asyik ‘nak mengenakan orang sahaja’. Matlamat ialah melagakan orang dengan harapan dapat untung.

Seburuk-buruk pemimpin UMNO, mereka tetap bermaaf-maafan akhirnya seperti antara Datuk Seri Idris Jusoh dan Datuk Ahmad Said.

Apa jenis ‘suara Islam’ Harakahdaily.net ini?

Matlamatnya satu – kucar-kacirkan UMNO Terengganu dan menjanjikan Yahya Khatib Mohamad menjadi Menteri Besar Terengganu jika Pakatan Rakyat memerintah negeri itu.
Datuk Seri Abdul Hadi Awang letak di mana? Atau pemimpin muda PAS Terengganu yang lain tidak mahu diberi peluang?

Sanggupkah PAS melantik ‘orang tidak setia’ jika benar Yahya Khatib mahu melompat. Tidak habis-habis cerita katak!

Kata portal berita PAS itu, kalau Yahya ada keberanian, sama dengan keberanian dia menentang Rahman walaupun dilarang oleh Menteri Besar, mulakan satu langkah 'paling drastik' supaya Ahmad boleh dikejutkan dari lenanya yang panjang.

Katanya: “...sekiranya Yahya Khatib berani bertindak, dia bakal menjadi satu lagi figur besar dalam politik Terengganu, yang merupakan negeri Pantai Timur yang pernah melahirkan nama-nama besar dalam politik negara, antaranya Tan Sri Wan Mokhtar Mohamad, Dato' Zubir Embong, Allahyarham Dato' Abu Bakar Daud, Dato' Dr Tengku Mahmud Mansor dan Dato' Ibrahim Azmi Hassan.

Namun, senarai nama-nama itu, hanya hanyut bersama-sama gelora musim tengkujuh yang tidak meninggalkan sebarang bekas kepada politik Terengganu, kerana mereka tidak mempunyai keberanian seperti keberanian Dato' Zakaria Abdul Rahman dan Dato' Abd Manan Osman yang pernah menjadi Menteri Pertanian dan kemudian meninggalkan Umno kerana menyertai Parti Melayu Semangat 46.

Dengan sikap adu dombanya, harakahdaily.net menyebut, lebih hebat jika Yahya Khatib bertindak pro aktif dengan meninggalkan Umno sebelum dia dipecat.

Ia berseru : “Lepaskanlah jawatan Exco yang menjadi kegilaan ramai orang, kerana jika kena perhitungannya, tidak mustahil Yahya Khatib bukan sahaja boleh kembali menjadi Exco kalah Pakatan Rakyat mampu memenangi Pilihan Raya Umum 13 akan datang, malahan, tidak mustahil dialah Menteri Besar pertama dari kalangan PKR atau DAP di Terengganu, jika dia tidak kekal dalam Umno yang sudah mula mahu menghinanya.

Dalam politik Umno, Yahya Khatib boleh melihat bagaimana Susilo Bambang Yudoyoeno (SBY) akhirnya menjadi Presiden Indonesia setelah berundur selangkah ke belakang dari kabinet Megawati.

SBY bukan sahaja menjadi Presiden kesan tekanan sebaliknya mengalahkan Megawati yang dikatakan mendapat sokongan kuat dari rakyat Indonesia.”

Kesian sungguh dengan PAS, nampak sangat ia terdesak dia gila untuk kembali berkuasa di Terengganu.

No comments: