Thursday, December 11, 2008

JANGAN CEPAT MENGHUKUM

Salah satu kelemahan kita orang Islam ialah menghukum bukan Islam sebagai bodoh dan jahil apabila tidak kaitkan sebarang kejadian dengan Allah s.w.t.

Kita sudah maklum, bukan Islam banyak menggunakan logik akal dan semestinya itulah didahulukan.

Walaupun kita menyedari ia segala-galanya kerana Allah, apakah faktor manusia turut menjadi faktor tertimbusnya n14 banglo di Bukit Antarabangsa?

Kenapa tidak kita memperluaskan sedikit pemikiran kita dengan menerima pandangan mereka sebagai bukan-Islam dan kita pula mengambil iktibar ‘hukuman Allah’ itu.

Kepada edyesdotcom, berhati-hatilah kerana orang Islam melihat kepada peribadi dan tindak tanduk kita untuk menarik mereka bukan melalui cemuhan dan penghinaan terhadap mereka.
Apapun saya perturunkan sepenuhnya apa yang ditulis oleh edyesdotcom.

Lagi Kenyataan Bodoh Menteri KPKT : Bukan Kecuaian Manusia ?

http://www.tranungkite.net/v8/modules.php?name=News&new_topic=1Oleh edyesdotcom

(tranungkite.net, 11 Dis 2008) KUALA LUMPUR: Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Seri Ong Ka Chuan berkata kejadian tanah runtuh sehingga mengakibatkan 14 banglo tertimbus di Bukit Antarabangsa, Sabtu lalu bukan berpunca daripada kecuaian manusia. Beliau berkata, kejadian itu sebenarnya disebabkan hujan yang berpanjangan.

"Jika ia disebabkan kecuaian manusia, ia akan memberi kesan yang lebih cepat iaitu dalam dua tahun selepas pembangunan dilaksanakan di kawasan terbabit," katanya di sini, hari ini.” Berita Harian


edyes wrote: Jika bukan kecuaian manusia, kecuaian siapa wahai Ong Ka Chuan? Bukan chipanzi yang buat bungalow atas Bukit Antarabangsa, bukan juga beruk khairy.

Wahai menteri yang bertanggungjawab, tolonglah memberi respon yang bijak. Walaupun bukan Ong Ka Chuan yang meluluskan sebarang projek di sana, tetapi bukanlah bermakna boleh bagi menteri KPKT menuding jari menyalahkan alam.

Bagaimana tanah itu sliding? salah sistem perparitan?? atau salahkan bukit?

Bagaimana rumah-rumah bungalow itu terjual? Salahkan pembeli?? Atau pemaju?

Bagaimana pula hutan bertaraf reserved itu boleh ditarah? Bagaimana pula Bukit Antarabangsa diteres-tereskan??

Siapakah yang meluluskan CF untuk bungalow di lereng bukit? Siapa pula yang meluluskan pembangunan di kawasan cerun??

Siapakah yang boleh jawab persoalan-persoalan di atas? atau boleh saya katogerikan sebagai kecuaian manusia?

Hanya rasuah sahaja yang membenarkan pembinaan halal menjadi haram. Rasuah menghalalkan yang haram !

Projek diluluskan di atas meja, dalam masa yang sama sejumlah wang juga berpindah tangan di bawah meja. Siapa yang boleh bangkang kata-kata ini? Siapa yang boleh nafikan akan rasuah yang berlaku ini??

Tidakkah mereka-mereka ini mengambil iktibar daripada kejadian yang menimpa Highland Tower? Ketamakkan manusia melebihi kehendak alam. Mengapa alam pula dipersalahkan?

Manusia pula cuba mengelak daripada dikatakan lalai.


Ingin saya tegaskan, sekiranya kejadian tanah runtuh ini hanya melibatkan mereka2 yang membeli rumah sana sahaja, itu tak jadi masalah kerna risiko itu harus ditanggung mereka.

Tetapi dikhuatiri ia menjejaskan pula rumah-rumah yang berada di bawah bukit. Dek kerana kekayaan mereka, dek kerana kerakusan mereka, orang lain yang tidak bersalah pula menjadi mangsa. Amat saya takuti, gelinciran tanah itu menimpa pula rumah-rumah kos sederhana yang berada di bahagian bawah pula.


Kononnya bukan kecuaian manusia. Kecuaian haiwan??

No comments: