Monday, June 22, 2009

DUA KABILAH PAS VS DUA KABILAH UMNO TERENGGANU –BENARKAH?

Ada sebuah blog mengatakan pentas politik tanah air kini diwarnai dengan pelbagai cerita kadang-kadang ia sampai membuat kita tertawa dengan sendiri. Itulah betul kata orang tua dulu-dulu "Politik ini umpama Bubur lambuk, macam-macam ada di dalamnya".

Joong(Mendung) kadang-kadang akan melanda pentas politik tanah air, ADUN Ajil iaitu Dato Haji Rosol Wahid turut bercakap mengenai "joong mendung politik" di dalam blognya.

Di pihak PAS ada dua kabilah, satu kabilah yang menyokong idea "Kerajaan Perpaduan" yang diketuai oleh TG Hj. Abdul Hadi Awang, manakala satu lagi kabilah ialah yang membanteras keras idea "Kerajaan Perpaduan" sampai tergamak menghalau keluar Ustaz Nasharuddin Mat Isa dari PAS.

Di pihak UMNO Terengganu pula dikatakan berpecah dua kabilah juga iaitu Blok Terengganu Utara dan Blok Terengganu Selatan. Wah banyak betul 'joong politik' sejak akhir-akhir ini, tetapi tak apa anggaplah ini adalah ujian Allah tuhan seru sekian alam terhadap umatnya.

Khabarnya juga dua orang telah terkait dengan kes SPRM, namun belum dapat disahkan lagi kebenaran khabar ini. Jika khabar ini benar-benar berlaku, adakah ia benar-benar bersalah ataupun 'senjata Ahmad Said' untuk memperkukuhkan kedudukanya sebagai MB Terengganu dan terus membuncitkan perutnya yang sedia buncit dengan wang rakyat yang diterima melalui pembayaran Royalti oleh Kerajaan Pusat dan siapa lawan SPRM akan jadi senjata.

Jika itu yang Ahmad Said lakukan, hentikanlah segera kerana tindakan itu benar-benar menyusahkan SPRM dan dalam masa yang sama mengaibkan mereka yang tidak salah tetapi dihadapkan ke SPRM, Ingatlah "Politik bukan pentas untuk main-main, ini bukan main pondok-pondok tetapi politik" .

Ahmad Said kini diberi gelaran baru berdasarkan apa yang telinga penulis dengari dari perbualan kedai-kedai kopi yang penulis singgah. Gelaran tersebut ialah MBKU (Bukan OKU), apa yang mereka maksudkan dengan MBKU ialah Menteri Besar Kurang Upaya berdasarkan prestasi yang agak lemah yang ditunjukkan oleh Ahmad Said sejak menjadi Menteri Besar Terengganu.

No comments: