Thursday, June 4, 2009

STADIUM BUKAN POLITIK?

Sumber: jaranganakmelayu1 (3 Jun 2009)

Satu laman blog menulis “walaupun bumbung yang runtuh, namun ia tetap satu kecederaan yang parah. Parah dari segi metarial, parah dari segi moral dan parah dari segi imej negeri Terengganu itu sendiri”.

Ini memang fakta yang tidak dapat dinafikan oleh sesiapa. Menteri Kerja Raya dalam lawatan beliau pada hari kejadian menyifatkan kejadiaan ini sesuatu yang memalukan Negara.

Blog berkenaan menambah lagi “Bagi yang bukan pas pun sama juga. Ada orang umno yang seakan sinin dan menyalahkan ds idris jusoh kerana stadium itu dibina berlaku di zaman beliau menjadi MB. Saya pun tak faham, kalaulah rumah kita runtuh, adakah yang bersalah ialah kita?. Terpulanglah kepada andaian masing-masing tetapi soal takdir Tuhan tidaklah boleh diheret sebagai isu politik. Kalau ada yang begitu, memanglah bodoh akal manusia itu.”
Hairan juga kenapa penulis ini mendahului media lain dengan tiba-tiba mengaitkan nama Dato’ Sri Idris dengan isu ini ……. Walhal tidak pernah sebelum ini akhbar mengaitkannya. Marilah kita sama-sama berfikir (penulis blog pun ajak kita berfikir) kenapa dia tiba-tiba mengaitkan nama mantan MB ini. Tak pelik ke? Tak hairan ke?

Kalau rumah kita runtuh disebabkan masa pembinaan rumah kita tu, kita tidak pantau... bukan salah kita ke?

Blog ini menambah lagi “Nasib baik jugalah bumbung itu runtuh sekarang, kalau runtuh selepas PRU ke-13, mesti banyak yang akan menjadi mangsa. Maklumlah, waktu itu pas akan buat ceramah di situ dan soal membazir dah tak ada lagi. Pas?. Yalah, Pas akan memerintah Terengganu pada PRU ke-13. kalau tak percaya, tunggulah.”.

Soalnya sekarang bukan PAS jadi musuh UMNO tapi UMNO yang baham UMNO di Terengganu lening ! PAS tahan tadoh je ! Betapa Daulatnya Raja kita, Allah memberi sedikit ujian kepada kumpulan yang terus menerus memberi tentangan terhadap pilihan baginda walaupun ianya disokong oleh rakyat dan sepatutnya mereka ini memberikan kerjasama bagi menguatkan UMNO dan seterusnya bersama-sama membantu di dalam pembangunan di negeri yang tercinta ini. Selepas dikejutkan dengan isu orang yang mengembar gembur isu SMS Ugutan Bunuh ditangkap malah digari oleh Poli, Allah gerakan hati penulis blog ini tiba-tiba mengaitkan nama DSIJ dgn isu Stadium Runtuh ! Sekali lagi saya ajak semua berfikir . . . tak pelik ke?

Sedikit ulasan mengenai ayat beliau … “Yalah, Pas akan memerintah Terengganu pada PRU ke-13. kalau tak percaya, tunggulah.”.
Kenapa penulis ini mengatakan PAS akan memerintah Terengganu? Pernyataan ini dikatakan dengan yakin oleh penulis ini. Adakah dia ni orang PAS? Sekadar bertanya la … Harap majikan beliau semak status dia ni. PAS ke UMNO ni.

Penulis Blog berkenaan ini akhirnya berkata “Berbalik kepada isu stadium ini. Saya tak mahu komen apa-apalah tetapi jika ia berlaku, maka puncanya mesti disebabkan kecuaian manusia. Kita tak boleh buat tuduhan terhadap benda yang kita tak nampak. Tak boleh.”…

Ape tak nampaknya .. MUNG BUTE KE? Terang-terangan stadium dah runtuh! Mana buleh kata tak nampak. Ini sangat berbeza dengan isi kandungan ‘roadshow’ yang diadakan oleh puak-puak tertentu di dalam UMNO. Antaranya ialah mengatakan dan menjaja pelbagai tuduhan kepada MB. Persoalannya adakah setiap tohmahan itu boleh nampak?

Contohnya mereka kata bekas guru sekolah rendah (Roshali Taha) sebagai Pengarah Ubest (APMT sekarang ini) dan pecat sebahagian besar pegawai UBEST yang masih berkhidmat. Dakwaan ini barulah dikatakan tidak nampak. Betul tidak nampak kerana hakikatnya Roshali ini merupakan guru siswazah (ada ijazah la maknanya) dan mengajar sekolah menengah sejak tahun 1998 lagi (time tu dato seri idris tak jadi MB pun lagi). Dan beliau tidak pernah pecat sesiapa di dalam UBEST kerana mereka ini berhenti kerana sama ada tamat kontrak serta letak jawatan. Pergi la check sendiri dengan UBEST kalau tak percaya.

Itu baru satu jawapan terhadap tohmahan yang dibuat. Belum jawab semua lagi tu (takot ada yang terkencing). Tapi takpe la berbalik kepada isu penulis tadi yang mengatakan bahawa kita tak boleh buat tuduhan terhadap benda yang kita tak nampak, TAK BOLEH katanya. Bersungguh-sungguh katanya. Tapi tu la … masa orang buat tohmahan ke MB dulu sedap sangat kata itu la kata ini la. Tu kategori benda nampak ke?

(saya biarkan artikel ini tanpa penutup … salah satu skill untuk menarik perhatian pembaca untuk memberikan focus kepada isi kandungan)

No comments: