Thursday, August 4, 2016

Kalau Kamu Letak Jawatan, Aku Boleh Jadi EXCO...Semudah Itu?


Dah mula haru-biru jadinya. Kenyataan kebudak-budakan pun mula keluarlah. Bukan sahaja ‘bodo’ tetapi tidak cerdik. Sama ker tu???

Yakin ker boleh dilantik jadi Exco kalau ada yang letak jawatan.

Kenyataan ini bukan daripada mulut budak-budak UMNO tetapi Ketua Penerangan UMNO Negeri Terengganu sendiri, Wan Abdul Hakim Wan Mokhtar.

Wan Hakim hari ini  menasihatkan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Ajil, Ghazali Taib supaya meletakkan jawatannya sebagai exco negeri.

Kan betul ada teori mengatakan bahawa kedudukan Ghazali akan ‘dikacau’.

Kini terserlah. Pemimpin UMNO Terengganu boleh beca siapa ‘master-mind’ di belakang Wan Hakim untuk membuat kenyataan itu. Tidak semestinya daripada Menteri Besar.


Orang itu ialah yang baru dapat kedudukan selepas lama menyepikan diri akibat tindak-tanduknya sendiri dalam krisis istana melibatkan penolakan Datuk Seri Idris Jusoh menjadi Menteri Besar selepas pilihan raya umum 2008.

Dia ini pun bercita-cita menjadi Menteri Besar sebelum ini tapi pintu sudah tertutup. Pagar istana pun tertutup untuknya.

Wan Hakim pun memang bercita-cita mahu menjadi Menteri Besarpun. Di Kuala Lumpur, dia bercerita dialah hebat, boleh gantikan Ahmad Razif Abdul Rahman. Dulu ceritanya, boleh ganti Datuk Seri Ahmad Said.

Malah dia naik tocang apabila pada 7 Mei 2014 ada laporan mengatakan Putrajaya telah meminta dua ADUN Terengganu bersiap-sedia untuk menggantikan Menteri Besar Terengganu.

Menurut akhbar The Star itu, Datuk Seri Ahmad Said dijangka berundur antara 15 hingga 18 Mei 2014. Berikutan itu, dua nama yang disebut-sebut akan dilantik sebagai menteri besar yang baru ialah ADUN Seberang Takir, Datuk Abdul Razif Abdul Rahman dan ADUN Air Putih, Wan Hakim Wan Mokhtar.

Abdul Razif ialah Exco Kerajaaan Negeri Terengganu manakala Wan Hakim ialah Pengerusi Backbencher Terengganu.

Berbalik kepada tugasnya sebagai Ketua Penerangan, Wan Hakim septutnya tidak menghangatkan suasana.Wan Hakim sepatutnya menjadi pendamai dan dalam situasi sekarang jangan hangatkan suasana.

Kalaupun bercita-cita tinggi, sifir yang tepat kena pakai. Jangan gelojoh nanti hilang semuanya.

Bagaimana kalau Ahmad Said dan Ghazali buat keputusan tinggalkan UMNO, tidak terlopong kamu. Kerajaan negeri pun gugur.

Usahkan jawatan Menteri Besar, jawatan EXCO pun ranap. “Bodo mikir gitu’.

Sepatutnya Wan Hakim menjadi orang tengah. Ketua dalam UMNO Bahagian dia ialah Ahmad Said tetapi kerana dia berpihak kepada Ahmad Razif, sambil-sambil itu berusaha untuk ‘menangguk di air keruh’.

Mungkin dia nampak inilah peluang untuknya menonjolkan diri.

Dia lupa siapa meletakkannya di Dewan Undangan Negeri (DUN) Air Puteh, iaitu kerusi yang sebelumnya dipegang oleh Datuk Wan Ahmad Nizam Abdul Hamid.

Dia tidak tahu bahawa Ahmad Said berterima kasih kepada ayahnya dan untuk balas budi dan bagi kerusi ‘selamat’ untuknya di mana Wan Ahmad Nizam diminta tidak bertanding di kerusi itu pada 2008.

Wan Ahmad Nizam kemudian dilantik Setiausaha Politik kepada Menteri Besar.

Memang Idris memilih calon tetapi kalau Ketua Bahagian membantah pencalonannya di Dewan Undangan Air Puteh, bagaimana?. Kerana kawasan selamat, dia memang lagi pada pilihan raya umum 2013.

Mungkin marah kerana selepas dua penggal dia tidak jadi EXCO tetapi sebaliknya Ahmad Said pilihan jurutera muda, Ir Rosli Othman, ADUN Kemasik yang terpilih dari Bahagian UMNO Kemaman. Sebelum itu Datuk Mohamed Awang Tera, ADUN Cukai menjadi EXCO.

Hari ini dengan megah dan sombongnya menasihat (siapa kamu?) ADUN Ajil Letak Jawatan Exco.

Apakah kamu yang melantik Ghazali melalui persetujuan istana yang dengan begitu mudah meminta Ghazali meletakkan jawatan EXCO.

Tidak tahulah kalau Ahmad Razif main ‘baling batu sembunyi tangan’. Kalau begitu pengecut dan penakutlah Ahmad Razif dengan Ghazali.

Wan Hakim mengakui tindakannya akan menjadi langkah drastik di pihak Ghazali.

Tetapi bagi Wan Hakim, ia merupakan jalan terbaik bagi memastikan kerajaan negeri di bawah pimpinan Menteri Besar, Ahmad Razif Abdul Rahman berjalan lancar.

Berjalan lancer? Betulkah? Tanya kawan2 ADIN Terengganu tu, berapa ramai yang ketika ini berpihak kepada Ahmad Razif?

"Ghazali merupakan exco kerajaan negeri, dalam kumpulan utama bagi pembuat dan pelaksana dasar. Mengapa kritik kerajaan di bawah kepimpinan Ahmad Razif sebagai tidak berfungsi sedangkan beliau sendiri di dalam kerajaan?

"Ia bermakna beliau juga gagal. Beliau perlu menjelaskan apakah ia, yang tidak berfungsi kerana beliau berkata secara umum yang memang mengelirukan," katanya kepada pemberita malam semalam.

Pada Rabu, Ghazali memang membuat kenyataan mengkritik kerajaan negeri dan kepimpinan Ahmad Razif menerusi media sambil mendedahkan terdapat dakwaan krisis dalaman kerajaan negeri.

Kalau benar Ketua Penerangan UMNO itu ‘anak jantan’ kenapa tidak tanya Ghazali secara berdepan tetapi menggunakan media.

Lebih baik Wan Hakim bertanyakan semua 14 ADUN lain  dan buat kenyataan berapa ramai yang sokong Ahmad Razif.

Juga usahakan mereka berdamai serta menyatukan mereka daripada berperang sesama sendiri.

Jika berjaya beliau dilihat sebagai penyelemat dan barulah ada ‘ummph’ untuk difikirkan sebagai ketua untuk pemimpin UMNO di Terengganu. Itupun kalau mereka nak ikut. Wan Hakim bukan ketua atau timbalan ketua Bahagian UMNO ponggg!

Selain itu Wan Hakim ADUN biasa dan yang diminta letak jawatan itu EXCO.


‘Besar kepala’ sungguh Ketua Penerangan UMNO negeri Terengganu  ini.

No comments: