Monday, June 22, 2009

PAS JADI LEADER KEPADA PR ATAU BINA KEKUATAN SENDIRI

Oleh Ramli Abdul Halim (KapakJangat)

PAS yang mula ditubuhkan pada tahun 1951 ekoran dari persidangan ulamak bagi menubuhkanmya secara resmi yang diadakan pada 24 November 1951 dengan Mudir Madrasah ad-Daeratul Ma'arif al-Wataniah di Butterworth, Haji Ahmad Badawi Abdullah Fahim (ayahnda kepada Tun Abdullah, mantan Perdana Menteri Ke-5) bertindak sebagai tuan rumah kepada persidangan itu, kini sudah pun berusia 55 tahun.

Usia 55 tahun bagi manusia dikira sudah lebih dari usia matang, malah berdasarkan kepada hayat Rasulullah s.a.w (63 tahun), maka hanya untuk yang berusia 55 tahun hanya tinggal lapan tahun sahaja bagi tempoh hayat yang masih berbaki untuk setiap umat baginda.

Kalau ada yang masih hidup selepas angka hayat itu, kebanyakannya sudah 'kucar taik ttikar', malah boleh ttukar antara ulu dengan gobek dan antara bulu dengan rambu, hijau dengan biru, ilir dengan ulu, kicap dengan budu, kerbau dengan lembu, bapak dengan ibu. Kalau ada pun yang masih cergas dan masih tidak nyanyuk, jumlahnya sedikit benar.

Maknanya PAS sudah patut dewasa dan patut menjadi orang tua atau leader kepada kerjasama dengan parti-parti lain, termasuk dalam Pakatan Rakyat (PR).

Kalau parti itu masih terpaksa berleaderkan parti lain, apatah lagi parti yang pada status budak belum luruh pusat di arena politik negara, ianya adalah sesuatu yang pelik dan dangkal.

Bila parti lain yang menjadi leader atau peneraju utama kepada sesuatu pakatan, maka PAS tidak boleh memandai-mandai dalam membuat sesuatu tindakan atau keputusan sebelum menerima izin/persetujuan laeder.

Orang tua atau leader bermakna parti-parti lain kena mengutamakan PAS dalam membuat sesuatu tindakan dan keputusan kerana dalam PR PAS adalah parti tertua dan paling banyak pengalaman. PAS patut jadi sebagaimana dalam Barisan Nasional (BN) yang mana yang menjadi leadernya adalah Umno.

Kerana Umno menjadi leader, maka dasar seperti Dasar Ekonomi Baru (DEB) dan pelbagai keistimewaan untuk kaum Bumiputera yang tidak dapat dinikmati oleh bangsa lain dapat diwujudkan kerana kedudukan dan power Umno sebagai leader.

Tetapi dalam PR, nampaknya PAS yang lebih berusia dan lebih matang serta lebih berpengalaman bukannya leader kepada PR dan PAS tidak seberkuasa Umno dalam mencorakkan BN untuk PAS mencorak dan mewajahkan PR.

Sebenarnya tindakan yang sedang PAS lakukan umpama suatu bentuk perjudian apabila PAS pada pemerhatian saya menjadi parti kelas nombor tiga selePAS DAP dan PKR dalam PR. Ianya suatu kesilapan PAS yang sangat ketara.

Seandainya PR berjaya tumbangkan BN pun, yang akan jadi Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri bukan dari PAS, sebaliknya antara orang DAP dengan PKR, yakni parti yang menjadi leader kepada PR.

Maknanya dengan jumlah kerusi parlimen yang dimiliki PAS dan dengan kedudukannya dalam PR sekarang, PAS tidak mungkin akan dapat merealisasikan wajah dan bentuk kerajaan yang dimahukan, malah kalau PAS mahu lebih diisalmikkan kerajaan berbanding dengan kerajaan BN, DAP PASti akan mengulangi kata berupa amaran supaya langkah mayat orang DAP dulu.

Sebenarnya penyertaan PAS dalam PR lebih menjurus kepada PAS menuju jalan mati atau bersifat menggali lubang untuk menimbus PAS sendiri atau memasang bom jangka pada diri sendiri.

PAS sebenar diperalat dan dibonekakan oleh DAP dan PKR yang mana wakil rakyat DAP tidak ada seorang pun orang Melayu tetapi dalam PKR wakil rakyat Melayu dengan bukan Melayu dan bukan Islam tidak ada jauh beza dari segi jumlahnya.

Rasanya menyedari tentang bahaya yang sedang dihadapi PAS itulah, maka Presiden PAS menggagaskan sesuatu yang boleh menyebabkan rakan-rakan dalam PR mula mengkaji kedudukan PAS dalam PR.

Tentulah PAS akan lebih bermoral dan akan lebih disimpati umum jika ditendang keluar dari PR berbanding dengan PAS sendiri bertindak keluar dari PR. Apa yang dilakukan Presiden PAS itulah politik namanya.

Tetapi sayangnya ada di kalangan orang PAS sendiri gagal menyelami pelan, rangka, kerangka dan saraf politik Presiden menyebabkan tujuan gagasan itu dapat dicium dengan mudah oleh rakan-rakan dalam PR gara-gara ada yang melenting giler kerana gagasan itu.

Sebenarnya demi kepentingan PAS dan sesuai dengan pendekatan dan matlamat perjuangan asalnya, adalah lebih baik jika PAS bergerak solo dan tidak menjalin ikatan dengan PR.

Bagi saya berada dalam PR menjadikan PAS umpama ayam yang disembelih secara halal dicampur dalam kumpulan ayam yang dimatikan dngan cara dipulas dan dipatahkan tengkoknya serta turut bergaul dengan daging babi dalam satu bekas.

Selama mana ahli dan penyokong PAS boleh menerima dakawaan, pandangan dan kepercayaan bahawa DAP lebih baik dijadikan rakan kerjasama PAS berbanding dengan Umno? Orang Umno tu siapa dan orang dalam DAP pula siapa?

Juga sejauh mana PKR yang cacamarba status wakil rakyatnya boleh perpihak kepada PAS yang mahu menjadi barisan pembangkang atau pun jika ditakdirkan menjadi kerajaan, secara yang dituntut oleh Islam?

Kalau kerjasama PAS-Parti Melayu (S46) yang sesama sebangsa dan seagama pun boleh punah ranah dalam tempoh yang singkat, masakan PAS boleh bertahan lama beerjasama dengan parti-parti yang lauknya tidak boleh digulai seperiuk untuk hidangan bersama.

PAS patut bermati-matian mempertahankan PR kalau yang menjadi leadernya adalah PAS. Tetapi hakikatnya dalam pembentukkan kerajaan di negeri-negeri yang dimenangi PR pun hanya Kelantan dan Kedah sahaja yang berleaderkan PAS manakala di Pulau Pinang dan Selangor PAS bukan leader.

Semasa berkerajaan di Perak pun leader sebenar bukan PAS apabila wakil rakyat PAS dilantik menjadi MB hanya kerana perlembagaan negeri menetapkan MB kena berbangsa Melayu dan beragama Islam, bukannya kerana PAS ada kerusi majoriti berbanding dengan DAP dan PKR. Kalau bukan kerana halangan perlembagaan, yang jadi MB di Perak adalah dari DAP, bukan PKR, apatah lagi PAS.

Dalam pada itu walaupun MB bagi Kerajaan PR Perak dulu dari PAS tetapi majoriti exconya adalah dari DAP dan PKR yang mana dari PKR itu pula bukan Melayu, bukan beragama Islam semuanya.

Tetapi nampak sangat betapa tidak kenang budinya dan 'tak reti basonya' bekas MB yang dapat pengalaman menjadi MB Perak walaupun sekejap kerana undang-undang tubuh negeri, telah bertindak membedil dan mengembom giler pihak yang memberikannya pengalaman itu.

Kerana tidak nampak bahawa PAS sedang dibonekakan oleh DAP dan PKR yang akan menjadikan PAS terpaksa terus menjadi budak-budak pada usia 55 tahun, maka gagasan yang dibuat oleh Presiden PAS telah dibangkang giler oleh pimpinan PAS sendiri.

Bukan sahaja tidak sokong tetapi telah menganggap penyokong gagasan itu adalah boneka Umno tanpa disedari bahawa pihak yang membuat tuduhan itulah sebenarnya sedang dibonekakan oleh DAP dan PKR.

No comments: