Sunday, March 12, 2017

Kenapa Kerajaan BN Takut Sangat Dengan Konvensyen FELDA 19 Mac???


Kenapa Konvensyen FELDA anjuran Pakatan Harapan (PH) dianggap sebagai agenda hasut rakyat?

Apabila sahaja ada perbincangan mengenai isu negara, pembangkang dianggap sebagai penghasut yang cuba mengkhianati kerajaan Barisan Nasional (BN).

Apakah sesuatu isu yang menjadi kepentingan rakyat – apabila dibahaskan – boleh menjadi sesuatu yang membawa kebencian kepada kerajaan?

Apakah pengurusan FELDA termasuk Pengerusinya, Tan Sri Shahrir Abdul Samad bimbang sangat akan ‘tergugat dan tercungap-cungap’ untuk menjawab persoalan yang akan dikemukakan?

Apakah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak juga bimbang akan ‘tempias’ persoalan yang akan dikemukakan di konvensyen berkenaan?

Kerana itu, apabila sesuatu persoalan membabitkan agensi kerajaan ditimbulkan, kerajaan denga kadar segera yang mungkin mahu membatalkannya.

Persoalannya apakah sesuatu perbincangan atau konvensyen seperti yang hendak diadakan ini perlu mendapat kebenaran agensi berkenaan?

Semakin pelik apa yang berlaku di negara ini. Jika mahu membincangkan mengenai ‘kemusnahan yang dilakukan BN’, apakah perlu meminta kebenaran BN untuk menggunakan namanya?


Semakin kalut dan haru-biru jadinya politik dan pentadbiran di Malaysia sekarang.

Jelas kerajaan bimbang PH akan mendedahkan kegagalan dan ‘suasana keburukan’ dalam FELDA yang sepatutnya menjadi pelindung kepada peneroka.

Semalam Shahril menyifatkan tindakan PH menganjurkan Konvensyen FELDA di Shah Alam, Selangor pada 19 Mac ini, hanya bermotifkan agenda politik.

Shahrir - Pengerusi Kelab Penyokong Barisan Nasional – menganggap konvensyen itu sebagai sesuatu yang ingin menghasut rakyat, khususnya peneroka bagi membenci kerajaan.

Malah konvensyen itu dianggap tidak perlu serta merumitkan keadaan dan tidak akan menaikkan harga getah atau sawit.

Sebelum ini Kami Anak FELDA (KAF) turut membantah konvensyen itu yang dianggap hanyalah sebagai agenda politik pembangkang.

Timbalan presidennya, Datuk Mohamad Sahfri Ab Aziz berkata, pihak berkuasa perlu mengambil tindakan terhadap penganjur ini kerana dikatakan telah menyalahgunakan nama FELDA untuk mengelirukan rakyat dan warga FELDA.

“Umum mengetahui kawasan FELDA didiami majoritinya oleh bangsa Melayu. Tindakan mengadakan konvensyen ini menunjukkan kerakusan parti DAP menggunakan pemimpin Melayu dari kalangan pembangkang untuk merosakkan perpaduan dan keutuhan silaturahim di kalangan warga peneroka yang telah lama wujud di kawasan tanah rancangan itu.

“Penglibatan DAP yang diketuai Lim Kit Siang dengan menggunakan pemimpin-pemimpin Melayu pembangkang seperti Datuk Seri Dr Wan Azizah, Tun Dr Mahathir Mohamad, Rafizi Ramli dan Mohamad Sabu untuk masuk ke kawasan FELDA jelas menunjukkan pakatan koperasi ‘Ali Baba’ mereka,” katanya dalam satu kenyataan kelmarin (10 Mac 2017).

Jelasnya, sebagai generasi penerus Legasi FELDA, segala kepercayaan diberikan kepada  Shahrir dan pengurusan FELDA untuk melakukan transformasi terbaik untuk kemajuan FELDA dan warganya.

Sebelum ini, peneroka FELDA Wilayah Jengka membuat laporan polis di Balai Polis Bandar Pusat Jengka, Pahang bagi membantah penganjuran Konvensyen FELDA ini. Laporan polis dibuat untuk membantah konvensyen itu kerana ia terang-terangan telah salah guna nama FELDA.

Ahli Parlimen Gelang Patah, Lim Kit Siang sebaliknya berkata FELDA seharusnya tidak rasa takut dan bimbang dengan konvensyen berkenaan, sebaliknya pengurusan agensi itu wajar mengalu-alukan usaha pihak pembangkang itu jika mereka berada di landasan betul.

Mereka (FELDA) wajar menghantar pegawai-pegawai tertinggi untuk menghadiri konvensyen bagi menjamin kedudukan 100,000 peneroka FELDA adalah baik selari dengan slogan ‘berani kerana benar.

Beliau hairan dengan kenyataan Pengarah Besar FELDA, Datuk Hanapi Suhada kelmarin bahawa pengurusan FELDA menyuarakan bantahan dan menegaskan organisasi itu sama sekali tidak terlibat dengan penganjuran Konvensyen FELDA oleh PH.

Hanapi dalam satu kenyataan dikeluarkan semalam, yang dipetik Bernama, berkata, pihaknya tidak pernah memberi sebarang kebenaran untuk menggunakan nama FELDA sebagai tajuk konvensyen tersebut.

Selanjutnya, Hanafi menegaskan, kebelakangan ini terdapat pihak yang berusaha untuk mengganggu-gugat kesejahteraan dan keharmonian masyarakat peneroka. Yang terbaru, Pakatan Harapan dijadual mengadakan Konvensyen FELDA, Kelangsungan FELDA Melalui Pengupayaan dan Pendidikan.

“Penggunaan nama FELDA sebagai tajuk konvensyen tersebut akan mengelirukan peneroka dan masyarakat awam amnya,” kata beliau.

Johari meminta pengurusan FELDA perlu
 mengambil tindakan ke atas PH.
 “Saya rasa hairan apabila membaca berita Bernama bahawa pihak FELDA tersinggung dengan Konvensyen FELDA anjuran Pakatan Harapan di Shah Alam pada Ahad, 19 Mac, dengan menyatakan bantahan sambil menegaskan FELDA sama sekali tidak terlibat dalam Konvensyen FELDA (dimaksudkan),” kata Kit Siang.

Berucap menyatakannya pada satu majlis Dewan Sri Cheeding selepas melawat Kg Jenjarom dan Kg Sri Cheeding ketika Jelajah Desa ke kawasan Dewan Undangan Negeri Teluk Datuk, Selangor semalam.

FELDA dikatakan memandang berat perkara ini kerana kemungkinan terdapat pembentangan yang tidak tepat dan dikhuatiri akan mengganggu-gugat keharmonian dan kesejahteraan masyarakat di rancangan-rancangan FELDA.

Katanya, sejak ditubuhkan pada 1956, FELDA tidak pernah lari daripada objektif utamanya bagi meningkatkan taraf hidup masyarakat peneroka di 317 rancangan di seluruh negara.

Kit Siang menambah, apa yang diperkatakan oleh Hanapi itu adalah kenyataan yang paling luar biasa dan juga bersifat histeria, yang mencerminkan mentaliti sempit dan tidak berfikiran jauh.

“Saya akan sangat terkejut jika kenyataan Hanapi ini telah mendapat restu Pengerusi FELDA yang baru (Shahrir), di mana ahli politik veteran Umno ini telah berubah dengan ketara sejak menjadi Pengerusi FELDA.”

Kit Siang sebaliknya berharap kepimpinan baik Shahrir akan terserlah manakala pengurusan FELDA akan menerima pakai pendekatan positif dengan menghulurkan kerjasama kepada Konvensyen FELDA pada 19 Mac ini, dengan memastikan mereka akan menghantar wakil untuk menyertai bersama.

Sementara itu, Menteri Kewangan II, Datuk Seri Johari Abdul Ghani meminta pengurusan FELDA perlu mengambil tindakan ke atas PH kerana tidak mendapat kebenaran untuk menggunapakai nama lembaga itu bagi penganjuran Konvensyen FELDA pada 19 Mac ini.

Katanya PH sepatutnya meminta kebenaran daripada pengurusan FELDA sebelum menerus atau memutuskan menganjurkan apa jua program membabitkan nama FELDA.


Beliau bimbang nama FELDA selaku organisasi kerajaan yang banyak membantu peneroka akan disalahgunakan pakatan pembangkang jika penganjuran konvensyen itu semata-mata memburukkan FELDA kepada orang ramai.

No comments: