Saturday, November 26, 2016

Kartunis DiTangkap - Jangan Kritik Najib, Akan Terima Padah Jawabnya...


Aneh apabila orang yang diserang kini ditangkap. Malah beliau didakwa pula sebagai melanggar keamanan di bawah Kanun Keseksaan dan Akta Hasutan.

Itulah yang terjadi kepada kartunis selepas pamerannya ‘diserang’ oleh beberapa ahli Pemuda Umno Pulau Pinang yang menuntut Zunar menurunkan lukisannya yang dipamerkan di ruang legar Komtar.

Ahli-ahli Pemuda Umno Pulau Pinang berkata, mereka mendapati lukisan Zunar menyinggung perasaan kerana menggambarkan perdana menteri dan pemimpin negara lain dalam keadaan yang buruk.

Ketua Pemuda Umno Nibong Tebal Mohd Norhiesam Ismail membuat laporan polis tidak lama selepas itu dengan mendakwa lukisan Zunar mengganggu keamanan rakyat Malaysia amnya.

Apakah polis bertindak kerana laporan itu?

Bagaimana dengan mereka yang menganggu pameran yang mendapat kelulusan kerajaan negeri?

Pameran 10 karya seni Zunar terletak di tingkat 3 Komtar telah dirasmikan oleh Ketua Menteri Lim Guan Eng pada tengah hari sebelum ia diganggu oleh sekumpulan anggota Pemuda Umno Pulau Pinang.

Mereka yang terdiri sekumpulan 30 orang melemparkan kata-kata kesat terhadap Zunar dan dua pembantunya seperti "haram jadah" semasa kekecohan yang bermula sekitar jam 3 petang.


Zunar mendakwa semalam beliau dikepung dan diancam sekumpulan kira-kira 30 individu tidak dikenali ketika mempamerkan karya satira mengkritik kepimpinan Datuk Seri Najib Razak di Komtar, Pulau Pinang.

Zunar atau nama sebenarnya Zulkiflee Anwar Ulhaque berkata dalam kejadian 2.45 petang itu, beliau hampir ditumbuk, tetapi polis dapat meleraikan kumpulan itu.

“Saya didatangi kira-kira 30 orang bertindak agresif secara fizikal menyuruh saya menurunkan lukisan yang dipamerkan. Mereka mengancam dan mengepung saya.

“Tidak ada kerosakan yang berlaku kerana saya turunkan lukisan saya. Kalau saya masih ada di sana, tidak tahulah apa yang akan berlaku,” katanya.

Berikutan ‘serangan’  itu beliau terpaksa membatalkan pameran atas sebab-sebab keselamatan. Pameran itu sepatutnya berlangsung sehingga Ahad ini.

Mohd Norhiesam mendakwa kartun Zunar sebagai sesuatu yang tidak boleh diterima kerana menggambarkan pemimpin negara seperti Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dalam apa-apa cara.

Ketua Pemuda Umno Nibong Tebal itu mendakwa lukisan Zunar mengganggu keamanan rakyat Malaysia amnya.

Norhiesam berkata, ia sesuatu yang tidak boleh diterima untuk Zunar berbuat demikian terhadap pemimpin negara seperti perdana menteri.

Zunar berkata beliau bertindak tenang dan tidak melawan walaupun diancam dan diugut kumpulan itu yang segelintirnya penyokong Umno.


“Saya tidak melawan, kerana ia bukanlah matlamat saya. Saya hanya mahu adakan pameran. Tetapi keadaan sangat ganas hingga memaksa polis dan FRU datang meleraikan kejadian tadi,” katanya.

“Saya tidak pernah lagi mengalami keadaan sebegini, ini kali pertama. Bagi saya kalau mereka tidak setuju, tidak ada masalah, mereka boleh bantah.

“Sepatutnya sampai 3 hari di sini (Komtar), tetapi saya tidak meneruskan pameran kerana isu keselamatan.

“Terima kasih kepada anggota polis yang datang cepat, jika tidak, tak tahulah apa yang akan berlaku,” katanya.

Dianggarkan kira-kira 30 anggota polis dan 10 anggota FRU dikerahkan di bangunan Komtar, Pulau Pinang.

Ketua Polis Daerah Timur Laut Mior Faridalathrash Wahid mengesahkan Zunar ditahan di Balai Polis Daerah Timur Laut di bawah Seksyen 4 (1) (c) Akta Hasutan 1948.

Peguam Zunar, R S N Rayer berkata polis mungkin akan memohon perintah reman esok.

“Saya tidak boleh mengatakan apa-apa lagi pada masa ini. Apa yang saya boleh katakan, Zunar ditangkap dan polis sedang memproses kertas seperti dikatakan,” kata Rayer.

Sementara itu  Ahli Parlimen Bayan Baru, Sim Tze Tzin, polis kini akan merampas karya-karya Zulkiflee atau lebih dikenali sebagai Zunar.

Polis dilaporkan akan ke Komtar bersama-sama dengan Zunar untuk merampas semua karya-karya beliau. Lokasi adalah di Asia Comic Muzium Komtar aras 3.

No comments: