Sunday, October 26, 2008

APABILA HARAKAHDAILKY MENJADI PENGADU DOMBA

Selain pembuat dan penyebar fitnah, akhbar rasmi Pas – parti yang mendakwa ia satu-satunya parti Islam di Malaysia atau di dunia – akhbar ini juga pengadu domba.

Pada ketika orang UMNO dan Barisan Nasional (BN) sendiri belum meramal atau membuat apa-apa spekulasi, Harakahdaily mula mengadu domba sejak Jumaat lalu.

Ia berkaitan cakap Perdana Menteri di Beijing yang tidak menolak kemungkinan beliau akan merombak Kabinet.

Kata Harakahdaily, sedikit sebanyak kenyataan itu merisaukan beberapa orang yang 'sudah tersindir' dengan pukulan paling keras Abdullah Ahmad Badawi, di minggu ketiga bulan Syawal.
Mungkin rombakan yang hendak dibuat, ekoran kemenangan beberapa nama baru dalam MCA, termasuk Dato' Seri Chua Soi Lek yang kini menjadi Timbalan Presiden, tetapi sedikit sebanyak, ada beberapa kerusi Umno dikatakan turut tergugat dengan perkembangan terkini.

Amboi sedap sungguh ramalan pak nujum Hakakahdaily bernama Safar Jumaat dalam tulisannya

“Rombakan Kabinet - Muhyiddin bakal terima balasan Abdullah”, 24 Oktober lalu Kata Safar: “Abdullah dikatakan betul-betul terpukul dengan kenyataan Naib Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin mengenai kempen panjang dalam pemilihan Umno hingga menyebabkan, Abdullah dikatakan melafazkan sokongannya terhadap seorang lagi Naib Presiden, Mohd Ali Rustam supaya meneruskan niatnya bertanding Timbalan Presiden Umno. Walaupun Muhyiddin sudah manafikan kenyataannya itu, mengaitkan dengan Pelan Peralihan Kuasa antara Abdullah dengan Najib Tun Razak, tetapi beberapa pihak termasuk Shahrir Abdul Samad, Syed Hamid Albar dan Tajol Rosli Ghazali, turut 'membelasah' Muhyiddin yang dilihat tidak patuh kepada persetujuan asal Majlis Tertinggi (MT), supaya pemilihan diadakan Mac, 2009.”
Menurut penulis ini, Sabtu, di penghujung minggu kedua bulan Syawal, Perdana Menteri mengeluarkan kenyataan keras dari Kota Kinabalu, membidas bekas PM, Tun Dr Mahathir Mohamad yang didakwanya berlagak sebagai pengarah pemilihan parti Umno.

Turut dibidas, Muhyiddin yang dianggap Abdullah sebagai tidak sabar untuk menjadi Timbalan Presiden Umno dan dikaitkan dengan usaha memujuk Mohd Ali Rustam supaya tidak bertanding jawatan nombor dua dalam parti itu.

Katanya, Dr Mahathir yang dituduh akan menjadi Perdana Menteri Penasihat kepada Najib, didakwa akan menjadikan Tengku Razaleigh Hamzah sebagai Timbalan Perdana Menteri di bawah Najib.

Bagi saya, baca sedap, percaya jangan.

Untuk sedapkan hujahnya, si penglipurlara ini berkata, cerita ini, walaupun mungkin sukar dipercaya tetapi tidak boleh ditolak mentah-mentah kerana politik ini penuh dengan 'permainan mustahil' yang tidak memerlukan sebarang bukti.

No comments: