Monday, October 27, 2008

SURAU HARAM AKAN DIKOMPAUN

Hati-hati membina surau di Selangor. Ia mungkin dirobohkan.
Selalunya orang Pas yang kedepan dalam soal ini kerana orang UMNO hanya bergantung kepada masjid kerajaan.

Surau dan tempat ibadah kecil-kecil ini didirikan apabila merasa ‘kurang selesa’ bersembahyang atau melakukan aktiviti Islam lain di masjid yang kadangkalanya dicerca pembinaannya.
Pada 24 Oktober lalu, Kerajaan negeri mengumumkan akan mengenakan kompaun terhadap rumah ibadat termasuk masjid dan surau yang dibina secara haram di Selangor.

Exco Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin, Dr. Xavier Jayakumar berkata, tindakan itu bertujuan bagi menyusun semula pengurusan rumah ibadat di negeri ini.
Xavier berkata, kerajaan negeri menetapkan syarat keluasan pembinaan rumah ibadat baru termasuk pemindahan tidak melebihi daripada 10,000 kaki persegi (3,048 meter persegi).

Beliau menyalahkan kerajaan Barisan Nasional (BN) sebelum ini berhubung pembinaan rumah ibadat yang didakwa tidak mendapat kelulusan PBT sebelum ini terutama di kawasan lapang perumahan.

"Masalah sekarang kerajaan BN sebelum ini telah beri kawasan lapang termasuk tempat permainan kawasan perumahan dan kawasan rizab untuk membina tempat ibadat. Ini isu sensitif, saya minta supaya semua pihak bersama-sama mencari jalan penyelesaian mengenai perkara ini. Kerajaan negeri sedia bincang dengan sesiapa pun mengenai perkara ini," ujarnya.

Katanya, perkara itu diputuskan pada mesyuarat Exco pada 9 Julai lalu yang mengarahkan semua pihak berkuasa tempatan (PBT) mengenakan kompaun terhadap rumah-rumah ibadat berkenaan sehinggalah permohonan untuk kelulusan daripada kerajaan negeri diperoleh.

"Exco ambil tindakan tegas terhadap struktur baru rumah ibadat yang dibina selepas 8 Mac tanpa kebenaran termasuk masjid dan surau tidak dikecualikan.

"Bagaimanapun, sebelum apa-apa tindakan dilakukan termasuk meroboh, PBT perlu memaklumkan kepada Exco terlebih dahulu," katanya.

Beliau berkata demikian ketika sesi soal jawab pada sidang Dewan Undangan Negeri Selangor (DUN) di Shah Alam baru-baru ini.

Apa macam bagus kerajaan Pakatan Rakyat?

Dalam konteks surau dan rumah ibadat ini rasanya rumah ibadat Hindu lebih mudah dibina di merata-rata tempat. Kadangkala ‘main pacak je’, namun untuk membina surau, ia sukar sedikit keraana banyak perkara perlu diambil kira.

Bukan kerana bangunan semata-mata tetapi siapa imam dan ramai mana makmum pun perlu turut diambil kira.

No comments: