Saturday, October 18, 2008

ADA SAJA ‘TETAPI’ BAGI KHALID

Entah apa kena dengan di Khalid ini.

Ada saja perkataan ‘Tetapi’ walaupun Raja-raja Melayu menegaskan dan memperingatkan semua pihak tentang peruntukan-peruntukan perlembagaan tersebut di samping memberi penekanan tentang jaminan perlindungan hak-hak sah kaum lain.

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata rakyat berhak mempersoalkan Kontrak Sosial sekiranya terdapat kepincangan ketika melaksanakan mana-mana peruntukan yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan itu.

Sedap sungguh apabila beliau menyanggah dengan mengatakan kewujudan kontrak tersebut tidak bermakna rakyat boleh disekat daripada bersuara jika mendapati hak mereka dinafi atau dipertikaikan.

Bagaimanapun beliau berkata, adalah lebih baik rakyat pelbagai kaum mengamalkan sikap menghormati kebudayaan dan tatasusila antara satu sama lain bagi mengelak perbalahan.
Ini kerana jelasnya, raja-raja Melayu telah memberi jaminan bahawa Kontrak Sosial akan melindungi hak semua kaum dan agama di negara ini serta memastikan kesemua mereka dapat hidup aman dan harmoni.

"Tetapi ia tidak menghalang masyarakat untuk bersuara memperkatakan tentang Kontrak Sosial jika pelaksanaannya tidak betul, namun saya berpendapat adalah baik rakyat semua menghormati kebudayaan dan tatasusila antara satu sama lain.

"Raja-raja berjanji akan memayungi rakyat semua bangsa dan agama agar dapat bertapak dan hidup di negara ini," katanya pada sedang akhbar selepas mesyuarat mingguan Exco di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas mengenai kenyataan akhbar khas yang dikeluarkan oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja selepas Mesyuarat Majlis Raja-Raja ke-125 semalam berhubung beberapa perkara yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan.

Raja-raja Melayu menegaskan dan memperingatkan semua pihak tentang peruntukan-peruntukan perlembagaan tersebut di samping memberi penekanan tentang jaminan perlindungan hak-hak sah kaum lain.

No comments: