Tuesday, May 31, 2016

Usaha Memalukan Dr Mahathir – ‘Moron’ Atau 'Hantu Raya' Terlibat Dengan Penjualan Data Peribadi?


Jika Gerakan Selamatkan Malaysia (GSM) tiada urusan dengan pengaturcara komputer separuh masa Azharuddin Othman @ Abdullah yang menjual data peribadi, SIAPA DIA SEBENARNYA?

Dia ini ‘pecacai atau hantu raya’ siapa?

‘Budak dari Terengganu’ ini dalam kawalan radar orang politik atau siapa?

Setiausaha Sekretariat GSM, Kamarudin Jaffar semalam turut menafikan mempunyai hubungan atau urusan dengan Syarul Ema Rena Abu Samah atau Ratu Naga.

Apakah Azharuddin ini MENDAPAT DEDAK atau menjadi ‘askar upahan’ kepada seseorang atau sekumpulan untuk merendah-rendahkan keyakinan rakyat terhadap Deklarasi Rakyat?

Yang nyata ‘pengorbanan Azharuddin’ ini bertujuan mempelekehkan Tun Dr Mahathir Mohamad, penggerak Deklarasi Rakyat.

Tindakan Azharuddin pada Khamis lalu (26 Mei 2016) yang tampil dengan akuan berkanun mendakwa didatangi seorang wanita bernama Ratu Naga yang ingin membeli pangkalan data mengandungi 900,000 nama pada harga RM5,000, mengundang dirinya untuk menghadapi sekurang-kurangnya dua pertuduhan.

Pertama pertuduhan memiliki data atau peribadi individu dan juga membuat ‘tuduhan palsu’ mengenai tandatangan yang dikumpul GSM.

Hakikatnya, bagi mana-mana individu yang didapati menyebar dan menjual maklumat yang terkandung pangkalan data penduduk negara, tindakan undang-undang boleh dikenakan.

Ini kerana maklumat yang terkandung dalam data berkenaan adalah maklumat yang diklasifikasikan sebagai sulit dan hanya orang yang berhak sahaja mempunyai capaian akses kepada maklumat itu.

Maklumat atau data peribadi adalah sulit dan ia tidak berhak untuk disebarkan kepada mana-mana pihak dan boleh didakwa melakukan kesalahan serta melanggar peraturan dan boleh diambil tindakan mengikut Akta Rahsia Rasmi (OSA).

Azharuddin mendakwa beliau dihubungi oleh Ratu Naga pada 26 April 2016, untuk membeli pangkalan data warganegara Malaysia dengan tujuan mengumpul 1.2 juta tandatangan untuk Deklarasi Rakyat yang disokong oleh Tun Dr Mahathir Mohamad.

Azharuddin juga mendakwa memiliki data itu berdasarkan kerjanya sebagai pengaturcara komputer separuh masa dengan parti-parti politik bagi tujuan pilihan raya.

Dalam akuan bersumpah itu, Azharuddin berkata ‘Ema’ memerlukan pangkalan data tersebut untuk keperluan bekas Perdana Menteri itu bagi Deklarasi Mahathir yang akan dihantar kepada Yang di-Pertuan Agong.

Di Kuala Terengganu hari ini, polis mengatakan akan memanggil pengatur cara komputer Azharuddin Othman, 30, yang dipercayai terlibat menjual maklumat pangkalan data penduduk negara bagi tujuan memalsukan tandatangan dalam ‘Deklarasi Mahathir’.

Azharuddin dan rakan-takan termasuk CikguBard
Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Noor Rashid Ibrahim berkata pihaknya akan menjalankan siasatan dan mendapatkan butiran terperinci berhubung perkara itu dalam masa terdekat.

“Kami akan memanggil individu itu dalam masa dua atau tiga hari lagi bagi membantu siasatan berhubung dakwaan tersebut dan siasatan menyeluruh akan dilaksanakan. Selain itu, kami juga akan meneliti terlebih dahulu jenis maklumat yang disebarkan sebelum tindakan lanjut dilakukan,” katanya di Wisma Darul Iman hari ini.

Apa yang diharapkan siasatan polis ini boleh dilakukan pada kadar yang segera dan mendedahkan kepada umum benarkah data itu palsu atau sebaliknya. Jika ada kes pendakwaan perlu dilakukan segera.

Selepas ini jangan ada pula yang lari ke luar negara, mengelak tindakan pihak berkuasa.

Azharuddin ketika membuat kenyataan itu, bukan secara individu tetapi secara berkumpulan. Beliau membuat dakwaan dihadiri aktivis PKR yang juga penentang Deklarasi Rakyat, Badrul Hisham Shaharin (Chegubard). Azharuddin turut menunjukkan salinan akuan berkanun yang mendakwa didatangi seorang wanita yang menggunakan nama samaran “Ratu Naga” di Facebook.

Gabungan Ketua Cawangan Malaysia (GKCM) menyelar tindakan Pengasas Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisham Shahrin (Chegubard) yang mendakwa sejuta tandatangan dalam Deklarasi Rakyat adalah palsu.


Presiden GKCM, Kamarul Azman Habibur Rahman berkata, Badrul Hisham kini lebih bersifat sebagai seorang ‘askar upahan’ yang sedang mencari makan, dan tidak mempunyai hujah berkualiti.

“Kini beliau menjual fitnah bersama seorang rakan dengan mengatakan bahawa terdapat unsur tandatangan palsu dalam Deklarasi Rakyat,” katanya dalam satu kenyataan baru-baru ini.

Kamarul turut mendakwa Badrul Hisham atau Chegubard sudah ‘dibeli’ Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Ratu Naga pada 27 Mei 2016 menafikan sekeras-kerasnya pernah berhubung dengan Azharuddin Othman @ Abdullah, apatah lagi membeli pangkalan data yang mengandungi 900,000 nama dan nombor kad pengenalan untuk Deklarasi Rakyat.

“Dengan nama Allah saya tak kenal dia langsung. Ini fitnah. Tapi saya tergamam sebab dia boleh bersumpah kenal saya,” kata Ratu Naga.


Bagi GSM, Kamarudin berkata, pihaknya menekankan semua usaha telah diambil untuk mengeluarkan tandatangan mencurigakan daripada Deklarasi Rakyat.

Jumlah tandatangan atas talian yang diterima dan disahkan setakat ini ialah 1,071,997 dengan 253,505 tandatangan ditolak atas faktor pertindihan dan tidak lengkap manakala sebanyak 200,000 adalah tandatangan yang diterima secara bercetak.

“Kami sedar usaha untuk memperkecilkan sokongan rakyat kepada deklarasi ini dan juga penentangan terhadap usaha-usaha agenda reformasi. Audit terhadap tandatangan yang diterima dilakukan secara berterusan untuk memastikan integriti dan kesahihan,” katanya.

Bagi GSM, ia yakin tandatangan yang akhirnya diserahkan kepada Yang di-Pertuan Agong.

Ini  adalah yang selayaknya dengan kepercayaan dan tanggungjawab yang diberikan oleh mereka yang menandatangani deklarasi kepada GSM.

Kita tunggu apakah GSM dapat membersihkan diri dan menafikan tuduhan Raja Petra Kamarudin bahawa kejadian kononnya ‘tanda tangan palsu’ ini akibat Dr Mahathir percaya kepada seorang ‘moron’ (bahlul? dungu? sasau?mambar? tersangat bodoh?).

Kata Raja Petra:
“It seems the de facto Opposition Leader, Tun Dr Mahathir Mohamad, is pissed off big-time with his so-called political strategist, Syed Akbar Ali, on bungling the 1 million Citizens’ Declaration signatures. Syed Akbar has just proven that he qualifies to be honoured with a place in the hall of fame as the perfect moron.”

jika terbukti GSM di pihak yang benar, kita pun boleh dengan sendirinya mengatakan siapa sebenarnya yang ‘moron’.

No comments: