Saturday, July 25, 2009

DUA CERITA MAHKAMAH MENGENAI ANWAR...

DUA CERITA MAHKAMAH MENGENAI ANWAR...

Cerita sekarang: Kes liwat Anwar ditangguh lagi
Selepas empat kali ditunda sejak 1 Julai lalu, perbicaraan kes liwat Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim masih belum dapat didengar oleh Mahkamah Tinggi di sini.

Malahan, kes tersebut sehingga kini masih di peringkat sebutan lagi bagi memberi laluan kepada permohonan-permohonan Anwar diselesaikan terlebih dahulu.

Perbicaraan sepatutnya bermula pada 1 hingga 24 Julai lalu tetapi dijadualkan semula selepas mahkamah perlu mendengar terlebih dahulu permohonan Anwar agar pendakwa raya membekalkan dokumen dan barang kes kepadanya.

Permohonan itu juga berkali-kali ditangguhkan atas pelbagai alasan antaranya disebabkan peguam utama Anwar, Sulaiman Abdullah mengadu tidak sihat sehingga dimasukkan ke Hospital Kuala Lumpur sebelum beliau menarik diri daripada barisan pembelaan.

Ekoran adanya rayuan pendakwa raya selepas mahkamah membenarkan permohonan Anwar agar dibekalkan dokumen, Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd. Diah sekali lagi menetapkan 2 September ini untuk sebutan perbicaraan utama kes liwat.

Permohonan Anwar itu untuk membatalkan pertuduhan terhadapnya juga akan disebut pada tarikh yang sama.

‘‘Kedua-dua prosiding itu tidak boleh diteruskan selagi rayuan tersebut belum selesai didengar di Mahkamah Rayuan,’’ kata hakim.

Tarikh itu ditetapkan selepas mahkamah hari ini membenarkan pendakwa raya menangguhkan pelaksanaan perintah agar pihaknya membekalkan sebahagian besar dokumen dan barang kes kepada Anwar sementara menunggu rayuan selesai didengar.

Cerita Sebelum ini: Mahkamah jelaskan Anwar peliwat dengan tolak saman terhadap Dr M
Oleh Teruna Kelana

Mereka yang taksub dengan Anwar bermati-matian menafikan dia melakukan liwat berdasarkan keputusan mahkamah bertarikh 2 Sepetember 2004. Kata mereka, mahkamah dah lepaskan, maka Anwar dikira bersih dari tuduhan liwat.

Betulkah fakta dan kesimpulan orang-orang jahil yang enggan menerima kenyataan? Mereka tidak faham bahawa Anwar hanya suci dalam debu. Hanya memadai untuk sembahyang dalam keadaan darurat tetapi kekotoran dari debu masih kekal.

Dalam keputusan bertarikh 2 September 2004, dua daripada tiga hakim Mahkamah Persekutuan mengenepikan hukuman meliwat ke atas Anwar Ibrahim di atas sebab-sebab teknikal. Dalam kata lain, bukti yang ada jelas tetapi tidak memenuhi kriteria "beyond reasonable doubt". Tulis mereka:

“The testimonies of one Dr. Mohd Fadzil and one Tun Haniff and the conduct of the first Appellant (ie Anwar) confirmed the appellants’ involvement in homosexual activities. However such evidence did not corroborate Azizan’s story that the appellants sodomised him on the date, time and place specified in the charge.”

Namun demikian, kesemua hakim bersependapat tidak mengenepikan pertuduhan liwat ke atas Anwar. Pada mereka, bukti-bukti yang dibawa ke mahkamah menjuruskan Anwar Ibrahim kepada melakukan aktiviti homoseksual. Di dalam judgement kes tersebut, hakim tersebut berkata :-
"We find evidence to confirm that the appellants were involved in homosexual activities and we are more inclined to believe that the alleged incident at Tivoli Villa did happen."

(Kami menjumpai bukti untuk mengesahkan bahawa perayu-perayu (Anwar Ibrahim dan Sukma Darmawan) terlibat dalam aktiviti-aktiviti homoseksual dan kami lebih cenderung untuk percaya bahawa kejadian dikatakan berlaku di Tivoli Villa benar-benar berlaku)
Kalau penafian mereka yang taksub dengan Anwar dan enggan menerima kenyataan diterima, kenapa saman Anwar Ibrahim terhadap Dr Mahathir ditolak Mahkamah?

Anwar telah menyaman Dr Mahathir RM100 juta kerana dalam satu sidang media, dia masih menyatakan Anwar peliwat. Pada peringkat mendaftarkan afidavit saja, permohonan saman Anwar telah ditolak.

Hujah yang difailkan peguam Dr Mahathir hanyalah berdasarkan ungkapan dari judgement Hakim-Hakim Mahkamah Persekutuan. Belum lagi dikeluarkan bukti dan saksi yang lain. Dengan demikian, ini menunjukkan ungkapan Hakim tersebut adalah valid dan cukup untuk menyatakan Anwar memang peliwat.

Apa lagi mereka nak kata dan guna sebagai alasan? Pasti teori konspirasi atau tuduh Mahkamah tidak adil.

No comments: