Friday, September 9, 2016

MCA Sudah Bosan Dengan Politik Perkauman, Agama UMNO?


"UMNO perlu beralih daripada taktik menakut-nakutkan kaum untuk mengelak daripada berlakunya kerenggangan pengundi tradisional BN...Sudah tiba masanya untuk UMNO menyemak dan menukar pelan permainan politiknya..."

Parti Pribumi Bersatu Malaysia sudah boleh mendaftar ahli dan borang akan mula diedar pada 14 September ini melalui wakil-wakil yang dilantik oleh parti.

Selain itu orang ramai juga boleh membuat pendaftaran ahli secara online mulai minggu ketiga September 2016 dan akan diumumkan selepas semuanya sudah bersedia.

Sekretariat parti itu mengucapkan terima kasih di atas segala sokongan dan dorongan dengan menganggap ia satu fasa baharu dalam menyelamatkan Malaysia dan membawa Malaysia kembali ke zaman kegemilangannya.

Kini BERSATU sudah boleh menyatakan wawasan perjuangannya secara rasmi dan kenapa ia berjuang menentang Barisan Nasional (BN), termasuk UMNO.

Kebetulan, serentak dengan kelulusan penubuhan parti baru itu semalam, MCA memberi peringatan kepada UMNO bahawa politik perkauman dan agama sudah tidak lagi berkesan untuk mendapat sokongan rakyat.

Berikutan itu, UMNO perlu beralih daripada taktik menakut-nakutkan kaum untuk mengelak daripada berlakunya kerenggangan pengundi tradisional Barisan Nasional (BN).

"Sudah tiba masanya untuk UMNO menyemak dan menukar pelan permainan politiknya," kata Pengerusi Biro Keharmonian Agama MCA Datuk Seri Ti Lian Ker.

Peringatan ini sama ada bersifat nasihat atau sindiran terhadap UMNO yang berterusan meletakkan kepentingan bangsa dan agama sebagai strategi perjuangan, membuktikan parti komponen dalam BN kini merasakan perlu ada pendekatan baru.

Dalam kesibukan pemimpin UMNO menyerang bekas Perdana Menteri, bekas Timbalan Perdana Menteri serta mereka yang dipecat daripada UMNO dan penubuhan parti baharu, MCA bagaikan tidak mengendahkan sama sekali perkembangan itu.


Lian Ker berkata jika bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad boleh berbaik semula dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim di mahkamah Kuala Lumpur baru-baru ini untuk satu perubahan, mengapa tidak UMNO?

Semalam Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata, pihaknya tidak hairan dengan pertemuan antara Dr Mahathir dengan Ketua Umum PKR itu.

Malah, beliau berkata, apa yang lebih penting kini ialah UMNO meneruskan agenda untuk bertemu rakyat berbanding pertemuan antara dua bekas pemimpin berkenaan.

"Dia bertemu, bertemulah. Kita bertemu rakyat. Apa salahnya. Dia bertemu dia punya pasal lah.
"(UMNO) tak terjejas," katanya di Kuala Lumpur.

Selasa lalu, Mahathir yang juga bekas perdana menteri selama 22 tahun hadir di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bagi menyatakan sokongan terhadap permohonan Anwar bagi mencabar Akta Majlis Keselamatan Negara (MKN) 2016.

Keadaan itu yang jarang-jarang berlaku terutamanya selepas Mahathir memecat Anwar sebagai timbalannya 18 tahun lalu.

MCA juga mahukan supaya UMNO menghentikan 'strategi lamanya' kerana cara itu tidak lagi berkesan dalam menyatukan undi Melau.


Dalam satu kenyataan semalam Lian Ker menegaskan jika UMNO berterusan dengan strategi lamanya, ia akan gagal dalam menyatukan satu undi Melayu yang kini sudah berpecah-belah.

Undi Melayu kini dibahagikan kepada beberapa parti termasuk PAS, PKR, Amanah dan Parti Pribumi Bersatu.

Selain itu, taktik menakut-nakutkan kaum boleh 'merenggangkan semua atau sebahagian besar pengundi tradisional kita di kalangan orang Cina, India, Kristian dan lain-lain'.

Beliau berkata zaman ketika UMNO boleh memilih golongan minoriti untuk memaparkan kekuatannya dan sebagai satu seruan untuk orang Melayu atau umat Islam bersatu telah lama berlalu.

Cara dan strategi itu sudah ketinggalan zaman dan tidak lagi berkesan.

Katanya orang Melayu kini tidak lagi akan 'termakan' dengan seruan itu.

Malah orang Melayu, menurut MCA, sudah melangkah keluar dari penghadang kaum atau agama untuk memerangkap mereka.

Walaupun ini suatu peringatan tetapi boleh dijadikan amaran.

Persoalannya apakah MCA juga kini turut bosan dengan perjuangan UMNO yang meletakkan kepentingan kaum dan agama mengatasi segala-galanya?

1 comment:

aditya.aulia139@gmail.com said...

Assalamualaikum Wr. Wb.

WhatsApp Only::::{+33753893351}
Email:::::::::{aditya.aulia139@gmail.com}
{iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan CREDIT UNION DAYA LESTARI via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}